czwartek, 7 maja 2020

Był Al Hamla

W swoim piątym zawinięciu (05-06.05.) statystycznie dostarczył dostawę 93 ogółem, 63 katarską, 65 z kontraktów długoterminowych (trzech*). Wielkościowo typowy ładunek > 212 tys. m3 (1414 GWh).

↑ h1438 – h1439 ↓

Charakterystyczne dla Al Hamla malowanie KLW w części dziobowej.

Al Hamla (stocznia SHI**), będąc w grupie najczęściej goszczących metanowców***, w swoich dotychczasowych zawinięciach dostarczał duże ładunki, ale nie ekstremalne (1413-1421 GWh). W zestawieniu największych, figuruje na siódmym miejscu z ładunkiem dostarczonym w swoim trzecim zawinięciu 23.04.2018 [30.]. Debiutował w Świnoujściu 21.04.2017 roku [14.]. Po rozładunku drugiej swojej dostawy do Polski (03.08.2017 - [19.]), drogę powrotną do Ras Laffan odbył dookoła Afryki i był to chyba ostatni przypadek opływania Afryki w drodze Europa ↔ Katar przez jednostkę Q-Flex/Max. Al Hamla swoim czwartym zawinięciem (04.01.2019 - [48.]) zainaugurował poprzedni rok, obfity w dostawy LNG.
Drugim przypadkiem dookólnej marszruty, ale z ładunkiem, był debiut Al Sadd w Świnoujściu, w dniu 13.10.2018 - [41.]. Trudno wyjaśnić co było inspiracją dla tej wydłużonej żeglugi, było to już po kulminacji (V-VIII 2017) konfliktu Egipt-Katar, zainspirowanego przez Arabię Saudyjską.

Przypomnę, z grupy 31 jednostek Q-Flex do Szczecina Świnoujścia nie zawijało 7 z nich. Charakterystyczne jest rzadkie ich goszczenia na akwenach europejskich. Są grupą Q-Flex najrzadziej przekraczającą Kanał Sueski w okresie ostatnich dwóch lat wnikliwej obserwacji. Przy średniej statystycznej >8 dowózek, tę grupę minimalistów tworzą: Al Thumama właśnie rozpoczął 6 podróż, 3 kolejne Q-Flex z x6 zawinięciami, oraz 3 po 7-8 odwiedzin – wśród nich obecnie Al Safliya realizuje 7 raz. Ostatni debiut Q-Flex na Bałtyku odbył się w X 2019 roku (Al Bahiya) - dawno! Terminowo płynące Al Thumama/Al Safliya mogą zawinąć na Bałtyk pod koniec maja. Po przeciwnej stronie w liczbie pobytów na wodach Europy są Al Khuwair (wraca ze Świnoujścia) i Al Shamal w drodze do Europy – oba x12 zawinięć.

Wacław Sałaban, maj 2020 roku.

PS Nie udało mi się obserwować (uchwycić zdjęć) Al Hamla w Wielkim Bełcie i przy wpływaniu do świnoujskiego gazoportu, również, mimo planów i bliskiego pobytu, nie dotarłem do Świnoujścia. Podobnie było w 2017 roku - debiutującego zawinięcia Al Hamla zdalnie nie obserwowałem (byłem w Morzu) :-)

* Qatargas I + Qatargas II i Cheniere Marketing International.
** o nietypowości tej jednostki szczegółowo napisałem w Minęła olimpiada od 11.12.2015 r. - Metanowce Q-Flex, też w 6. Największe metanowce Q-Flex/Q-Max (tu bez zdjęć).
*** Al Nuaman x8, po x5: Al Khuwair,  Al Hamla, oraz po x4: Al Sheehaniya, Al Ruwais, Arctic Princess. Jednostek z 3 zawinięciami jest 7.

4 komentarze:

  1. "Przypomnę, z grupy 31 jednostek Q-Flex do Szczecina nie zawijało 7 z nich..."
    Do Szczecina???

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki. Poprawione.
      Tak to jest, gdy piszę kilka opracowań równocześnie... :-)

      Usuń
    2. Nie ma problemu, Mylenie jest rzeczą ludzką. Ale podejrzewam że 80% nie zauważyło by tej różnicy (W końcu Szczecin leży nad morzem) :-)

      Usuń
    3. "Mylenie jest rzeczą ludzką", to wytłumaczenie dla ...polityków! NIE jestem nim - mam wyżej postawioną poprzeczkę!
      Jeśli "Szczecin leży nad morzem", to Wrocław kategorycznie ŻĄDA dostępu do Morza!
      :-)

      Usuń

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,