Kwietniowa zajętość inną
intensywną obserwacją :-) , spowodowała gromadzenie się różnych wątków o LNG na
morzu. To jest wpis podsumowujący te różne drobne obserwacje.
Na NE od nas.
O ponownym zainaugurowaniu
przeładunków statek-statek w Sarnesfjorden (opodal Honningsvåg),
pomiędzy jednostkami konwencjonalnymi i Yamalmaxami zwożącymi LNG z jamalskiej
Sabetty, wspomniałem
uprzednio.
Pierwszą parę tworzyły Vladimir Vize i Yamal Spirit. Przeładunek trwał 01-03.04. Yamal Spirit popłynął z
ładunkiem do Chin, deklarując Tianjin, ale rozładował w Dapeng.
04.04.2020
roku, LNG Dubhe oczekuje w Sarnesfjorden [foto. Roar Jensen].
Drugą parę przeładunkową
utworzyły Boris Davydov i LNG Dubhe. Przeładunek odbył się 05-
06.04., LNG Dubhe popłynął do Montoir.
Wbrew pozorom (Yamalmax-y to
nowe jednostki), ten drugi metanowiec jest młodszy (2019), powstał w stoczni Shanghai
Jiangnan-Changxing Shipbuilding Co. Ltd., bandera Hongkongu. Został oddany tuż
przed koronawirusem.
3. Christophe de Margerie (5 dób w oczekiwaniu!) / Clean Vision, 09-11.04. Do Rotterdamu.
4. Fedor Litke (5,5 doby oczekiwania) / Clean Planet, 14-15.04. Do Rotterdamu.
5. Nikolay Zubov (3 doby) / Clean
Ocean, 16-17.04. Początkowo do Zeebrugge,
ale płynie do Chiny.
6. Christophe de Margerie (1 doba oczekiwania) / LNG Dubhe, 22-24.04. Do Milford Haven.
7. Yakov Gakkel (1 doba oczekiwania) / Clean Planet, 28-29.04. Do Rotterdamu.
Od ponad 2 tyg. nie widać
kolejnych par szykujących się do przeładunków na norweskich wodach.
Prawdopodobnym powodem
wstrzymania powyższych przeładunków jest planowany remont dwóch, z trzech,
linii technologicznych skraplania gazu ziemnego w terminalu Sabetta (projekt
Yamal LNG), w okresie 21.05.-15.06.2020 roku (kolejno po 12 dni). Dotyczy to drugiej
i trzeciej linii wytwarzania LNG - w kolejności ich uruchomienia: w VII i XI
2018 r. Pierwsza ruszyła w XII 2017. Te 3 linie wytwórcze mają moc po 5,5 mln
ton rocznie. Do akcjonariuszy Yamal LNG należą Novatek (50,1%), France Total
(20%), China CNPC (20%) i Silk Road Fund (9,9%).
W Sabetta jest jeszcze jedna
linia o mocy 0,9 mln ton, powstała w nowatorskiej technologii skraplania gazu
ziemnego. Prawdopodobnie podobnej do technologii zastosowanej w projekcie
terminalu Elba-Savannah - stan Georgia (jest to kolejny terminal o odwróconej
technologii z regazyfikacji na skraplanie, tzn. zamiana: import>eksport) i
planowanej do zastosowania w terminalu Plaquemines Parish LNG (Venture Global
przyszły dostawca dla PGNiG).
Mało wiadomo o tej nowatorskiej
technologii, bazującej na ruchomych modułowych systemach (stacjach) skraplania.
Zarówno z Jamalu jak i z Georgii brak głosów triumfu z zastosowania
nowatorskiego procesu. Zastanawiąjące!
Tym bardziej, że terminal Elba-Savannah
uruchomił pierwsze 3 linie w 2019, kolejną w I 2020, na łącznie planowanych 10
docelowo (łączna moc tylko 2,5 mln t/r). Mimo tego brak informacji o
regularnych komercyjnych wysyłkach ładunków LNG. Ale uwaga, wydajność wytwarzania
LNG z pojedynczych nowatorskich linii jest na tyle mała, że obecnie
wyprodukowanie ładunku do zapełnienia metanowca jest długotrwałe.
Prawdopodobnie trwa powolne
napełnianie buforowych zbiorników lądowych. Spadek cen światowych LNG też nie
sprzyja wysyłkom.
Aktualizacja 22.05.:
operator Kinder Morgan ponownie uruchamia dwie z trzech jednostek skraplających, które zostały zamknięte po pożarze na początku tego miesiąca w terminalu Elba Island w Georgii. W wyniku pożaru w drugiej linii wytwórczej LNG unieruchomiono dwie sąsiednie 1 i 3. Podobno pozostałe 3 stacje z 6 oddanych do eksploatacji pracują nieprzerwanie. Kinder Morgan jest właścicielem 51% udziałów terminalu Elba Island, a EIG Global Energy Partners posiada 49% udziałów.
operator Kinder Morgan ponownie uruchamia dwie z trzech jednostek skraplających, które zostały zamknięte po pożarze na początku tego miesiąca w terminalu Elba Island w Georgii. W wyniku pożaru w drugiej linii wytwórczej LNG unieruchomiono dwie sąsiednie 1 i 3. Podobno pozostałe 3 stacje z 6 oddanych do eksploatacji pracują nieprzerwanie. Kinder Morgan jest właścicielem 51% udziałów terminalu Elba Island, a EIG Global Energy Partners posiada 49% udziałów.
W Europie.
W drugiej połowie maja, przez 2
tygodnie, zaplanowany jest remont terminalu LNG na wyspie Melkøya (przy
Hammerfest). Uprzedni remont odbył się w okresie 12.05.-18.06.2017 roku i był
określany przerwą technologiczną, zaplanowaną na norweskim złożu Snøhvit i w terminalu
LNG. Krótkość czasowa obecnego remontu sugeruje zakres obejmujący klasyczny
przegląd techniczny.
Ostatnie kwietniowo-majowe załadunki
przed remontem terminalu Melkøya są przedstawione w poniższym opisie zajętości
poszczególnych metanowców, stale obsługujących norweski import LNG:
Arctic Voyager kotwiczy w Skagen od 11.05.,
po załadunku w Melkøya w dniach 04-06.05.
Nastąpiło to po około 65 dobach kotwiczenia na redzie Hammerfest
(01.03.-04.05.). Ten długotrwały postój trwał od powrotu z Kłajpedy -
rozładunek w dniach 24-25.02.
Arctic Discoverer kotwiczy w Skagen od 14.05.,
po załadunku w Melkøya w dn. 08-10.05.
Nastąpiło to po wcześniejszym miesięcznym postoju (na pusto) na redzie Skagen.
Ten długi postój trwał od powrotu z Dunkierki - rozładunek w dniach 02-03.04. A
wcześniej zrealizował dostawę do Kłajpedy – rozładunek 05-06.03.
Arctic Lady, to ten co nie wpływa na Bałtyk
(ex-Statoil > Equinor w tym statku, jedynym spośród czwórki ARCTIC+, nie ma
swojej części właścicielskich udziałów), kotwiczył na redzie Hammerfest od
09/10-18.05., z jednodobową (14.05.)
przerwą na załadunek w Melkøya. Obecnie płynie do Dunkierki z ETA 01.06.
Poprzedzająco zrealizował dostawę też do Dunkierki - rozładunek 01-02.05. Jest
ostatnim metanowcem załadowanym w Melkøya przed remontem.
Arctic Princess po załadunku (28-29.04.) i realizacji dostawy do
Barcelony (10-11.05.), a wcześniej do Kłajpedy (19-20.04.), obecnie pod
balastem płynie z Morza Śródziemnego do …USA, do Sabine Pass na załadunek! ETA
03.06. Przypomnę, jest to odwrócenie celu projektu budowy floty Arctic+, która
powstała dla dowózki LNG z Melkoya do USA, m.in. do terminali importowych
(uprzednio) Sabine Pass, Cove Point i Elba-Savannah!
Nie będący w powyższej grupie
sferycznych metanowców Arctic Aurora (membranowiec
+ grecki armator), ale stale i regularnie obsługujący norweski eksport, obecnie
płynie z Morza Śródziemnego do nigeryjskiego Bonny na załadunek - ETA 21.05.
Wcześniej zrealizował dwie dostawy z Melkøya: ostatnią do Aliagi/Nemrut
(01-02.05.) i poprzednią do Kłajpedy (24-25.03.).
Podsumowując, metanowce Arctic+ w konsekwencji pandemii i spadku
popytu, częściowo długotrwale kotwiczyły na pusto, teraz kotwiczą jako magazyny
LNG czekając na zlecenie, lub pod balastem popłynęły na Atlantyk w różnych
kierunkach (na W i S).
- - -
W kontekście powyższego:
stały odbiorca norweskich
ładunków z Melkøya, litewski operator FSRU INDEPENDENCE w Kłajpedzie, dokonał 07.05.
aktualizacji planu dostaw do Kłajpedy (określonego do końca IX 2020), w którym
nastąpiły istotne zmiany terminowe, ale również zmiany kierunku importu (!) z
ostatnio monopolistycznego norweskiego, na zza Atlantyku > zaktualizowana
lista zrealizowanych dostaw i ich dalszego planu.
Po długim okresie zdominowanym
ładunkami norweskiego LNG (z jednym wyjątkiem na koniec 2019 roku), teraz
nastąpił okres dostaw z kierunku amerykańskiego wraz z czasowym (?) pominięciem
z terminalu Melkøya:
- Sestao Knutsen, najmniejszy metanowiec z dotychczas zawijających do
Kłajpedy (w klasie metanowców masowych, nie bunkrujących i nie rozwożących LNG
lokalnie), dowiózł LNG z Freeport. Powodem czasowo długotrwałej dowózki była
prawdopodobnie rezygnacja z odbioru dostawy przez terminal Milford Haven. SK wypłynął
z Freeport 09.04. z portem docelowym Milford Haven, ETA 22.04. Dotarł na Morze
Celtyckie, gdzie szlajał się w dn.21.04.-04.05. w oczekiwaniu na (?) i
popłynął do Kłajpedy na rozładunek w dniach 12-13.05. Przypomnę ↑ - zmiana
planu dostaw do Kłajpedy nastąpiła 07.05. Trudno określić kto był sprzedawcą
ładunku - czy to był może brytyjski reeksport?
- Energy Liberty płynie z ładunkiem z Sabine Pass do Kłajpedy z ETA
23.05. Ten metanowiec (rok budowy 2018, bandera Japonii!!!), to nietypowy,
nieoczekiwany gość dla Bałtyku. Nietypowy/ nieoczekiwany*, gdyż jego marszruty miały dotyczyć zasadniczo
transportu LNG do Japonii z projektu Cove Point w USA oraz z Australii :-)
Po nudzie obserwacyjnej
jednostek zawijających do Kłajpedy, powyższe dwie jednostki znów wzbudzają
zainteresowanie obserwacyjne tego kąta Bałtyku. :-)
Ostatnio zaniedbałem ten
pobliski terminal we wnikliwej obserwacji, sugerując się (zdezaktualizowanym)
planem dostaw dla FSRU INDEPENDENCE
w Kłajpedzie, i gdyby nie czujność jednego z Sympatyków bloga (Sylvan91 dziękuję!!!),
nieuchronnie pominąłbym realizację ostatniej nietypowej dostawy w zestawieniu,
a pewnie też kolejny, nietypowy, dopływający ładunek. Żadnym wytłumaczeniem
jest/byłoby milczenie mediów/portali o LNG :-)
- - -
W kontekście obu powyższych:
Kwiecień 2020 roku, to
rekordowy miesiąc (pewnie w całej historii katarskiego eksportu?) w liczbie
wyekspediowanych Q-Flex (18 jednostek) do Europy - wysyłki są liczone po
datach wypłynięcia z terminalu lub z redy Ras Laffan. Tu wyjaśnienie/przypomnienie
- całą Turcję, niezależnie od lokalizacji jej terminali: Marmara w części
europejskiej oraz Aliaga (również Dörtyol sporadycznie przyjmujący Q-Flex) w
obszarze azjatyckim, w kwestiach LNG zaliczam do Europy +.
Poprzedzający marzec 2020, z 17
zawinięciami Q-Flex, sygnalizował znacznie wzrostową tendencję w liczbie tych, wyekspediowanych
do Europy w okresie pandemii jednostek, ale jednoznacznie
charakterystyczny jest kwiecień.
Wśród 18 dostaw Q-Flex, aż 10
przyjął walijski port Milford Haven (ostatnia ETA 22.05.), Zeebrugge x3,
Świnoujście x2 (druga ETA 21.05.), Aliaga x2 + Marmara. Z dużą pewnością mogę
stwierdzić, że tylko dostawy do Belgii i Polski są w ramach umów
długoterminowych.
Podsumowując:
Norwegowie nie muszą za bezcen eksportować swojego dobra
narodowego (!), natomiast Katar musi/chce kontynuować intensywny eksport
spotowy, mimo spadku cen LNG, z powodu znacznych poczynań inwestycyjnych o
charakterze globalistycznym - o tym poniżej :-)
Na SE od nas.
Qatar Petroleum podpisało umowę z Hudong-Zhonghua Shipbuilding (China
State Shipbuilding Corporation) o zarezerwowanie zdolności budowy statków LNG -
metanowców o pojemności 174 tys.m3. Podobno w Chinach ma powstać
lwia część z ponad 60 jednostek planowanych w ramach rozbudowy katarskiej
floty. Umowa rezerwuje znaczną część zdolności budowy statków LNG w Hudong do
2027 roku. Smuci mnie typowa wielkość tych 16-tu jednostek, tylko po 174 000 m3
LNG.
QP niedawno rozpoczęła wiercenia
w ramach realizacji projektu North Field East, w celu zwiększenia produkcji
LNG. Ta faza projektu North Field zwiększy moce produkcyjne LNG w Katarze z 77
do 110 mln ton rocznie. Druga część projektu, zwana projektem North Field
South, doprowadzi moce produkcyjne Kataru do wielkości 126 mln ton rocznie.
- - -
Udziały właścicielskie i
zarządcze poszczególnych jednostek floty Q-Flex/Max są znacznie pokomplikowane.
Z uwagi, że nie planuję ich zakupów (!), od początku obserwacji ich żeglugi nie
wnikałem w te znaczne pomieszania procentowych udziałów podmiotów katarskich
(zmieniających się!) i udziałów poszczególnych światowych podmiotów/firm
energetycznych.
Od kilku lat trwa proces
powolnego, całkowitego przejmowania poszczególnych jednostek w zarząd katarskiego
Nakilat. Ostatnio poinformowano o przejęciu kolejnego Q-Max: Al Mayeda.
Przy okazji poinformowano, że
ów metanowiec w okresie II 2009 (oddanie do eksploatacji) - V 2020 odbył 88
podróży o średniej długości marszruty 12,6 tys. Mm i średnim czasie jej trwania
ponad 1,5 miesiąca (135m/88). Odliczając 2x remonty klasowe (co 5 lat) po
1-1,5m daje to dokładnie 8 rejsów w roku. Są to wyliczenia ściśle
potwierdzające obserwacje ruchu tej klasy metanowców. Q-Maxy od kilku lat pływają
wyłącznie w dwóch kierunkach: Katar><Daleki Wschód i Katar><Europa -
głównie do Milford Haven + sporadycznie do: Isle of Grain, Dunkierki, Barcelony,
Kartageny, Sagunto, Fos-sur-Mer i Zeebrugge. Gdy się nie wnika w szczegóły
(m.in. stawki dobo-czarteru), to dziwi dysproporcja: taki majątek i tylko 8
podróży w roku!
Nieprzypadkowo powyższej treści
nie podzieliłem na 3-4 osobne wpisy :-)
Wacław Sałaban, maj 2020 roku.
* więcej
informacji z komentarza Sylvan91„… zbiornikowiec ten jest bardzo ciekawy. Choć
jest większy od FSRU Independence (300x49 m vs 294x46 m) to ma mniejszą
pojemność (!). Zastosowano w EL nietypowe zbiorniki - pryzmatyczne (tak się to
chyba tłumaczy na język polski) technologii japońskiej firmy IHI. Energy
Liberty zbudowano w japońskiej stoczni Japan Marine United Corp. (JMU) w
miejscowości Tsu (prefektura Mie). Więcej o zbiornikach IHI: www.motorship.com/news101/lng/new-incarnation-of-japanese-lng-system
„
1998 †
Mała poprawka: nie "Vice" lecz "Vize" - tak jest nie tylko na kadłubie jednostki, ale i wynika z biografii "patrona", który to miał pochodzenie niemieckie (właściwa pisownia nazwiska to Wiese).
OdpowiedzUsuń:-)
UsuńMETHANE LYDON VOLNEY z sabine(usa) w świnoujściu wg szczecin pilot
OdpowiedzUsuńDziękuję :-)
UsuńMa to niebagatelny wpły w na typowanie 100-nej dostawy :-)
Może się okazać Panie Wacławie ,że żaden z nas nie miał racji (a przynajmniej w kwestii terminu)-czerwiec a przynajmniej początek lipca staje się coraz bardziej realny.Jednak to oznacza więcej statków do odkrywania i późniejszego śledzenia a za to chyba każdy jest w stanie oddać nawet 1 miejsce w tym "konkursie".
UsuńLata obserwacji mijają, a mnie nadal rajcują odbierane wieści o kolejnym metanowcu/wytwórcy/dostawcy np. info z 16:55 :-) Zawsze jest to pretekstem do późniejszego grzebania w zasobach internetu ... :-) Natomiast typowanie kto/kiedy przypłynie to gra o znikomym prawdopodobieństwie trafienia.
UsuńTeraz obstawiam Murwab (na początek VI), a po cichu liczyłem na debiut Al Safliya/Al Thumama/Al Sahla - cała czwórka płynie do Europy. :-)