Kulminacja epidemii w Chinach
spowodowała ograniczenie odbioru dostaw LNG. Natomiast szczytowanie zarazy w
Europie ma wręcz przeciwne konsekwencje w tych zakupach – są bardzo intensywne!
Ze wszystkich kierunków: Katar, USA, Rosja, Nigeria, Trynidad-Tobago.
Pytanie do polityków wszelkiej
maści (oni sami się wyleczą*) i narodowości, czy ta intensywność ściągania LNG do
Europy jest w celach kremacyjnych?
Oto flota Q-Flex podążająca do
Europy - sytuacja z h1200 w dniu 02.04.2020 roku. Poza widoczną 9, po akwenach
europejskich jeszcze podążały Al Gattara (do Świnoujścia), Onaiza (do Milford
Haven).
W widocznej grupie tylko 3
jednostki sygnalizują w AIS porty docelowe: Al Thumama (Zeebrugge), Fraiha
(Marmara) i Al Khuwair (Świnoujście, zostało zadeklarowane w AIS w dniu 03.04. tuż po
przejściu Kanału Sueskiego). Czy w pozostałej szóstce jest Q-Flex z portem
docelowym Świnoujście i katarską dostawą: trzecią kwietniową lub pierwszą majową?
W zestawieniu
Q-Flex do Europy, III 2020 jest zdecydowanie rekordowy, z aż 17-ma Q-Flex odprawionymi w Ras Laffan.
Do tej czeredy podążających 11-tu
Q-Flex, trzeba dodać jeszcze grupkę Q-Max:
- Al Samriya, powraca po
rozładunku w Milford Haven,
- docierają z ładunkami, Al
Mafyar (Milford Haven) i Zarga (Isle of Grain?),
- opuściły Ras Laffan i są w
drodze do UE: Mozah i Al Mayeda.
* * *
W tym samym czasie po
„przekątnej” Europy, na północnym wybrzeżu Norwegii, ponownie zainaugurowano
przeładunki statek-statek, pomiędzy metanowcami konwencjonalnymi i Yamalmaxami
zwożącymi LNG z jamalskiej Sabetty. Przeładunki będą odbywały się tradycyjnie w
Zatoce Sarnesfjorden (opodal Honningsvåg). Pierwsza tura sezonowych transferów statek-statek
trwała od XI 2018 do VII 2019. Obecnie inaugurującą parę utworzyły Vladimir Vice i Yamal Spirit. Przeładunek trwał od 01.04. (h1500), do 03.04. (h0330).
Ciekawe dokąd popłynie z ładunkiem Yamal Spirit? Na razie deklaruje Port Said.
Całoroczną wywózkę skroplonego
gazu ziemnego z Sabetty obecnie realizuje 15 sztuk Yamalmax-ów. Kolejne
jednostki tej klasy ma budować … Rosja.
Natomiast norweski terminal
Melkøya pracuje z ciut mniejszą intensywnością od typowej – co 4-5 dni
załadunek.
Z drugiej strony, Norwegowie
podjęli decyzję o odstąpieniu od działań poszukiwawczo-wydobywczych ropo-gazu
na Morzu Barentsa! Czy na zawsze?
Wacław Sałaban, kwiecień 2020 roku.
* Rząd sam się wyżywi… [Jerzy Urban, rzecznik rządu PRL]
Nie ważcie się dotykać Konstytucji!
Z dość intensywnej obecności floty Nakilat w Europie wynika konieczność intensyfikacji podaży LNG z Sbetty. Ponieważ Morze Karskie jest skute lodem to jest konieczność przeładunków ststek-statek celem maksymalnego wykorzystania Ymalmaxów do żeglugi po zamarzniętym morzu.
OdpowiedzUsuńA może prozaiczniej, sowieci znaleźli kupca poza akwenem europejskim. Yamalmaxy najdalej dopływały tej jesienio-wiosny do Barcelony. :-)
Usuń