sobota, 4 kwietnia 2020

Konwój Q-Flex do UE

Kulminacja epidemii w Chinach spowodowała ograniczenie odbioru dostaw LNG. Natomiast szczytowanie zarazy w Europie ma wręcz przeciwne konsekwencje w tych zakupach – są bardzo intensywne! Ze wszystkich kierunków: Katar, USA, Rosja, Nigeria, Trynidad-Tobago.
Pytanie do polityków wszelkiej maści (oni sami się wyleczą*) i narodowości, czy ta intensywność ściągania LNG do Europy jest w celach kremacyjnych?



Oto flota Q-Flex podążająca do Europy - sytuacja z h1200 w dniu 02.04.2020 roku. Poza widoczną 9, po akwenach europejskich jeszcze podążały Al Gattara (do Świnoujścia), Onaiza (do Milford Haven).
W widocznej grupie tylko 3 jednostki sygnalizują w AIS porty docelowe: Al Thumama (Zeebrugge), Fraiha (Marmara) i Al Khuwair (Świnoujście, zostało zadeklarowane w AIS w dniu 03.04. tuż po przejściu Kanału Sueskiego). Czy w pozostałej szóstce jest Q-Flex z portem docelowym Świnoujście i katarską dostawą: trzecią kwietniową lub pierwszą majową?
W zestawieniu Q-Flex do Europy, III 2020 jest zdecydowanie rekordowy, z aż 17-ma Q-Flex odprawionymi w Ras Laffan.
Do tej czeredy podążających 11-tu Q-Flex, trzeba dodać jeszcze grupkę Q-Max:
- Al Samriya, powraca po rozładunku w Milford Haven,
- docierają z ładunkami, Al Mafyar (Milford Haven) i Zarga (Isle of Grain?),
- opuściły Ras Laffan i są w drodze do UE: Mozah i Al Mayeda.

* * *
W tym samym czasie po „przekątnej” Europy, na północnym wybrzeżu Norwegii, ponownie zainaugurowano przeładunki statek-statek, pomiędzy metanowcami konwencjonalnymi i Yamalmaxami zwożącymi LNG z jamalskiej Sabetty. Przeładunki będą odbywały się tradycyjnie w Zatoce Sarnesfjorden (opodal Honningsvåg). Pierwsza tura sezonowych transferów statek-statek trwała od XI 2018 do VII 2019. Obecnie inaugurującą parę utworzyły Vladimir Vice i Yamal Spirit. Przeładunek trwał od 01.04. (h1500), do 03.04. (h0330). Ciekawe dokąd popłynie z ładunkiem Yamal Spirit? Na razie deklaruje Port Said.
Całoroczną wywózkę skroplonego gazu ziemnego z Sabetty obecnie realizuje 15 sztuk Yamalmax-ów. Kolejne jednostki tej klasy ma budować … Rosja.

Natomiast norweski terminal Melkøya pracuje z ciut mniejszą intensywnością od typowej – co 4-5 dni załadunek.
Z drugiej strony, Norwegowie podjęli decyzję o odstąpieniu od działań poszukiwawczo-wydobywczych ropo-gazu na Morzu Barentsa! Czy na zawsze?

Wacław Sałaban, kwiecień 2020 roku.

* Rząd sam się wyżywi… [Jerzy Urban, rzecznik rządu PRL]


Nie ważcie się dotykać Konstytucji!

2 komentarze:

  1. Z dość intensywnej obecności floty Nakilat w Europie wynika konieczność intensyfikacji podaży LNG z Sbetty. Ponieważ Morze Karskie jest skute lodem to jest konieczność przeładunków ststek-statek celem maksymalnego wykorzystania Ymalmaxów do żeglugi po zamarzniętym morzu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A może prozaiczniej, sowieci znaleźli kupca poza akwenem europejskim. Yamalmaxy najdalej dopływały tej jesienio-wiosny do Barcelony. :-)

      Usuń

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,