Metanowiec Cool Runner, po załadunku 02-03.05., wypłynął (o h2030) z Freeport.
Będzie to drugi ładunek z tego terminala, od tego wytwórcy. Pierwszy ładunek
dowiózł British Diamond (13.03. - [87.])
Terminal LNG Freeport zlokalizowany w stanie Texas,
zbudowany jako terminal importowy, rozpoczął działalności w 2008 roku.Po
opanowaniu masowej technologii pozyskania gazu łupkowego, podobnie jak terminal
w Cove
Point stracił rację bytu i również został przestawiony z technologii
regazyfikacji LNG na technologię skraplania gazu ziemnego. "Przebranżowienie" rozpoczęto w XII 2014 roku.
Pierwszą linię technologiczną
uruchomiono we IX 2019, a pierwszy ładunek odebrał metanowiec LNG Jurojin dla Zjednoczonych Emiratów
Arabskich. Drugą linię uruchomiono w I 2020, a trzecią dzień przed załadunkiem Cool Runner z portem docelowym
Świnoujście. W planach rozbudowy jest jeszcze czwarta linia skraplania. Każda z
linii ma moc wytworzenia po 5 mln ton LNG rocznie.
W zdolności produkcyjnej terminali w USA, Freeport ustępuje jedynie terminalowi w Sabine Pass. Długoterminowymi nabywcami LNG z tego źródła są: Osaka Gas, JERA, BP, Toshiba i Total. Ich kontrakty, na 20 lat, opiewają na 13,4 mln ton rocznie. To kto odsprzedał nam te 2 ładunki-spoty, BP?
W zdolności produkcyjnej terminali w USA, Freeport ustępuje jedynie terminalowi w Sabine Pass. Długoterminowymi nabywcami LNG z tego źródła są: Osaka Gas, JERA, BP, Toshiba i Total. Ich kontrakty, na 20 lat, opiewają na 13,4 mln ton rocznie. To kto odsprzedał nam te 2 ładunki-spoty, BP?
Cool
Runner podczas załadunku w terminalu Freeport ↑ w dniu 02.05. i tuż przed
wypłynięciem ↓ h2000, 03.05.2020 r.
Płynie druga dostawa z tego źródła dla
świnoujskiego terminala z ETA 14.05. Czy termin zostanie dotrzymany?
Został zmieniony na 15.05. i opóźniony z h0600 na 1500 (+ ~1,4 doby).
Został zmieniony na 15.05. i opóźniony z h0600 na 1500 (+ ~1,4 doby).
- - -
Tymczasem Sempra Energy, nasz ostatni
w kolejności podpisania umów amerykański dostawca/ eksporter LNG, z
przyszłym (?) terminalem w Port Arthur,
mimo zawarcia umowy inwestycyjnej (wstępnej?) na budowę terminala pod klucz, postanowił wstrzymać do 2021
roku ostateczną decyzję o budowie terminala.
Przypomnę, nasz kontrakt opiewa
na 2 mln ton rocznie, a główny importer i współfinansujący inwestycję (25%?) Saudi
Aramco, ma wstępnie zarezerwowany odbiór 5 mln ton. W założeniach docelowych
Port Arthur, przy dwóch (dużych) liniach technologicznych wytwarzania LNG, ma
osiągnąć wielkość 13,5 (11 - różne źródła) mln ton w roku. Projekt ma wszystkie
formalne zezwolenia.
Wacław Sałaban, maj 2020 roku.
Śledząc podróż rzeczonego metanowca zauważyłem że Florydę okrążył z imponującą prędkością sięgającą nawet 23,5 kn. Można żartobliwie skomentować, że adekwatną do nazwy statku :)
OdpowiedzUsuńA tak z innej beczki: zarówno Arctic Discoverer jak i Arctic Voyager płyną obecnie, po załadunku w Hammerfest, w stronę Skagen. Czyżby jakaś dostawa do Kłajpedy, a druga do...? :)
CR zasuwa, gdyż jest opóźniony i grozi spiętrzenie dostaw z Al Gattara > obu ETA 15/21.05. Śledzę CR z pomocą poz.sat. (to taki miły gest operatora AIS MT), non-stop płynie z max prędkością (efektywnie 18-21 w), zależną od panujących warunków meteo-hydrologicznych. I chyba opłynie Wyspy PB?
UsuńTak jeden z AD/AV popłynie do Kłajpedy (zaplanowana dostawa 15-16.05.), drugi postoi chyba na redzie Skagen na chętny terminal :-) Całą II p. maja w Melkøya będzie trwał remont (co 2 lata - poprzednio był w VI 2019 przez 3 tyg.). Wcześniej oba Arctic D/V miały duże przestoje: AV ponad 2 miesiące (66 dni) na redzie Hammerfest, a AD ponad miesiąc na redzie Skagen. Ex-Statoil cierpi.
Dziękuję za informację. Tak w kategorii przestojów metanowców, zapomniałem podzielić się swoją obserwacją rejonu Ras Laffan na VF. Otóż część Q-Fleet'ów stoi długi czas na redzie Ras Laffan - i po dziś dzień się takie zjawisko utrzymuje. Tym samym Q-Fleety nie są już tak "zapracowane" jak dawniej (o czym pisał Pan kiedyś, podając 99%-owy wskaźnik wykorzystania tej floty w ruchu). Natomiast na początku tego roku niezwykle "zapracowany" był należący do Shipping Corporation of India metanowiec Aseem (IMO 9377547) wykonujący bez przerw okrężne podróże Dahej-Ras Laffan-Dahej.
UsuńTak więc... może kiedyś jakiś Q-Fleet zawitałby do Świnoujścia np. ze spotem? Pomarzyć zawsze można :)
3 min temu, Cool Runner płynąła z prędkością 20,5 w, kierując się na N skraj Szkocji. :-) Równoleżnikowo jest w połowie pomiędzy Bermudami i Szkocją.
UsuńDawno nie przyglądałem się flocie Q-Fleet i starym konwencjonalnym np. trójce: ASSEM, DISHA, RAAHI, pływającej do Indii.
OdpowiedzUsuńOj pięcio-zbiornikowiec (sferyczny) w Świnkowie, to też moje marzenie. :-) Ale rachunek kosztów jest tu okrutny: mało pojemnościowe, nie efektywne turbinowce + izolacyjnie z nisko wydajnymi termosami (oczywiście bez możliwości ponownego skraplania), razem stawia pytanie, ile ładunku pójdzie w komin, a ile (z ładunku) dopłynie na Bałtyk? Wszystko w % :-)
A może jakaś analiza obserwacyjna? Zapraszam, udostępniam blog dla gościnnych wpisów :-)
Jesteśmy na czas w Świnoujściu, pozdrawiam z burty Cool Runnera!
OdpowiedzUsuńDziękuję za info! Oczywiście zdalnie obserwuję! Zrezygnowałem z osobistego pobytu w Świnoujściu - późno popołudniowa pora zawinięcia, to brak pociągu powrotnego ze Świnoujścia. [fri@fri.info.pl]
UsuńOczywiście, też pozdrawiam z ...Wrocławia :-)
Usuń[fri@fri.info.pl]