poniedziałek, 22 kwietnia 2019

Co przypłynie w dalszej części 2019 roku?

Po czterech miesiącach 2019, istotniej, po pierwszym kwartale i 1/3 kolejnego, można napisać, że zapowiedź 28 tegorocznych dostaw LNG do świnoujskiego terminala jest precyzyjnie realizowana.

Potwierdza się również zapowiedź dużej liczby spotów. I tak w I kwartale dotarło 7 ładunków, czyli ¼ zapowiadanych na cały rok. Były to dostawy:
- w styczniu: 1 kontraktowa - katarska, 2 spotowe (obie amerykańskie),
- w lutym: 1 kontraktowa - katarska, 1 spotowa - amerykańska,
- w marcu: 1 kontraktowa - katarska, 1 spotowa - norweska,
i w kwietniu 3 dostawy tj. po jednej: k-k, s-a i s-n. Czyżby standardowy początek drugiego kwartału tj. w pierwszym miesiącu 3 ładunki w tym 2 spotowe? 


Prawdopodobnie w obecnym roku miesiące z dwoma dostawami katarskimi będą sporadyczne, co potwierdza tezę, że pierwszy kontrakt z Qatargas opiewa na nieodstępowaną realizację dostaw, natomiast druga umowa katarska umożliwia rezygnację z ładunku w sytuacji, gdy jego cena dla trzeciej, przejmującej strony jest nie mniejsza od naszej kontraktowej. Przy zwyżce cen światowych na LNG, rezygnacja z odbioru jest notorycznie możliwa. Ale jak w kontekście powyższego kształtują się ceny zakupywanych ładunków spotowych, jest najskrytszą tajemnicą PGNiG. :-)
To powyżej jest moim przypuszczeniem, ale jest kompatybilne z brakiem oficjalnego komentarza PGNiG, mimo braku już 10 ładunków kontraktowych od początku 2018 roku. Przypomnę, ostatnim miesiącem z dwoma odebranymi ładunkami katarskimi był październik 2018 z dwoma debiutantami: Al Sadd i Al Oraiq.
W kolejnych ośmiu miesiącach (2/3 roku) pewnikiem jest odbiór jeszcze minimum siedmiu, pojedynczych w miesiącu, katarskich ładunków, w ramach realizacji początkowego kontraktu. Tu stosowne wyjaśnienie/przypomnienie: pierwszy kontrakt z Qatargas na 1 mln ton rocznie, to 11 (nie 12!) dostaw jednostkami Q-Flex w roku. Natomiast drugi kontrakt, w pierwszych trzech latach (2018-2020) opiewa na 1,17 mln ton tzn. 13 zawinięć Q-Flex.

Kontynuując, tegorocznym pewnikiem są też 1-2 dostawy w ramach umowy średnioterminowej z pośrednikiem Centica oraz inauguracja kontraktu z Cheniere Marketing International, z możliwymi dwoma dostawami amerykańskiego LNG z Sabine Pass lub Corpus Christi, na łącznie 0,13 mln ton.
Zapowiedzią inauguracji tej umowy może być informacja o debiutującym zawinięciu Maran Gas Sparta do Świnoujścia 08.06.2019 r., zamieszczona przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. [www.port.szczecin.pl/dyspozytor/]. Jest to komunikat z olbrzymim wyprzedzeniem - ponad siedmiotygodniowym!* Obecnie Maran Gas Sparta wraca po rozładunku w Jokohamie (25-26.03.), Kanał Panamski przepłynął 18.04. oraz, bez podawania portu, zasygnalizował ETA 27.04., co sugeruje terminale w Zatoce Meksykańskiej lub na Trynidadzie (?). Analizując dalej, stamtąd metanowiec na 08.06. jest w stanie dopłynąć …wszędzie. :-)
Dotychczasowe, tegorocznie odebrane spoty, nie pretendują do bycia dostawami w ramach powyższych dwóch zobowiązań. Ale nie jest wyjaśniony spot dowożony przez Arctic Aurora na 26.04., tzn. przez kogo jest realizowany sprzedażowo(?). Arctic Aurora powoli, z prędkością tylko około 5 węzłów, płynie po Morzu Norweskim na Bałtyk.

Wacław Sałaban, kwiecień 2019 r.

* czyżby zapowiedź hucznie pompatycznego eventu w gazoporcie z okazji inauguracji dostaw w ramach 24-toletniego kontraktu z USA?


Jedni wybrali błazna, drudzy komika!

1 komentarz:

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,