Trwa wiosenno-letnia zwózka
katarskiego LNG do Europy. Jest ona w tym roku intensywniejsza, za sprawą
niższych cen światowych i … brexitu. Na akwenach przy- i europejskich stale
żegluje, kotwiczy lub jest pod rozładunkiem 8-10 Q-Flex i 2-5 (!) Q-Max. Przy
czym, nie wliczam jednostek płynących do EU lub powracających pomiędzy Ras
Laffan i Suezem (+ 30-50%), czyli na wodach określanych ARMED GUARDS ON BOAR.
Mimo powyższego, widok trzech
jednostek Nakilat, płynących w szeregu z ładunkiem przez Kanał Sueski, jest
incydentalny. Q-Flex Al Ghariya zawinie
do Zeebrugge, Q-Max Al Ghuwairiya płynie
do Fos-sur Mer, Q-Max Al Samriya wiezie
ładunek do Milford Haven.
W tym intensywnym w dostawy
czasie, poza typowymi odbiorcami w ramach stałych dostaw, czyli portami z
wymiarem kilkunastu (kilkudziesięciu) zawinięć Q-Flex w roku, tj. Milford
Haven, Zeebrugge, Świnoujście i turecka Aliaga, docierają również
dostawy do okazjonalnych odbiorców – portów z pojedynczymi dostawami w roku: Isle
of Grain, Dunkierka, Sines, Barcelona, Fos-sur-Mer.
Charakterystyczne jest to, że
od V 2018 roku Montoir i od IX 2018 Rotterdam, nie przyjmowały dostaw
katarskich realizowanych przez jednostki Q-Flex/Max (!?). To efekt przytkania jamalskim LNG z Sabetta
(projekt Yamal LNG).
Ciekawe obserwacje w ostatnim
czasie:
- pierwsze zawinięcie Q-Flex (Al Sheehaniya, 12-13.06.) i pierwsza
tak duża dostawa dla tureckiego terminalu Marmara
Ereğlisi, zlokalizowanego na europejskim brzegu Morza Marmara.
- Al Khuwair dowiózł ładunek do Barcelony, skąd po rozładunku (12-13.06.)
odpłynął na redę Malty, po kolejnych
trzech dobach popłynął do … włoskiego terminala Rovigo LNG, zlokalizowanego w północnej części Adriatyku. Zawinął 20.06. Po co?
- O szczególnej intensywności i
specyfice realizacji dostaw do europejskich terminali jednostkami Q-Max,
pisałem wcześniej przy okazji ponownych przypłynięć Al Ghuwairiya
i Mekaines,
po min 3-letniej nieobecności na wodach Europy. Trzeci
wpis o tych Q-Max-ach poświęciłem szczególnie nietypowej rozwózce ładunku
przez Mekaines.
W tym wpisie wspomniałem o 13
tegorocznej dostawie realizowanej przez Q-Max do Europy, dowożonej przez Rasheeda, który po dopłynięciu na redę
Malty 03.06., trzeci tydzień oczekuje na kotwicy, bez informacji o porcie
docelowym i ETA.
- W międzyczasie z 14 ładunkiem
płynie Shagra do Milford Haven z ETA
21.06., z 15-tym i 16-tym ładunkiem (równolegle) płyną Al Ghuwairiya (do Fos-sur-Mer, ETA 30.06.) i Al Samriya (do Milford Haven 27.06.). Wspomniane zawinięcie Q-Max (Al Ghuwairiya) do
Fos-sur-Mer nie będzie debiutem, ale odbędzie się po kilkuletniej przerwie (min
3 lata).
- Natomiast z 17 ładunkiem
płynie ponownie Mekaines, do Milford
Haven z ETA 05.07. Wyraźnie 2 Q-Max nadrabiają swoją kilkuletnią nieobecność w
Europie – rejs po rejsie. :-)
Wacław Sałaban, czerwiec 2019 r.
... pomny zła, jakim było zamordowanie Prezydenta Gdańska Pawła
Adamowicza, ... ~ Ciesząc się z Niepodległości odzyskanej w 1989 roku, składam
hołd tym wszystkim, którym ją zawdzięczam, jak i tym, którzy zakotwiczyli nasz kraj
w Unii Europejskiej. ~ Świadomy więzi łączących nas z Europą, opowiadam się po
stronie tradycji demokratycznych, wolnych od fanatyzmu narodowego czy
wyznaniowego. ~ Dumny z Sierpnia 1980 roku, który zaczął się w Gdańsku, jak i
wierny dokonaniom Solidarności pod przywództwem Lecha Wałęsy, ... ~ Chcę
demokracji bez sporów pełnych nienawiści. ~ Chcę sfery publicznej wolnej od
kłamstwa. ~ Chcę budować naszą wspólną przyszłość w duchu dialogu. ...
I podpisałem [jako 9649]
GDAŃSKĄ DEKLARACJĘ WOLNOŚCI I SOLIDARNOŚCI.
Wacław Sałaban
Ty też to zrób!
Al Sahla prawdopodobnie z 1 dostawą lipcową wg. http://www.polskielng.pl/strefa-klienta/terminal-lng/
OdpowiedzUsuńTeż podejrzewam Al Sahla o realizację pierwszej dostawy w lipcu. Wypłynał z Ras Laffan 15/16.06. Al Sahla posiada aktualną autoryzację od ponad roku. :-)
Usuńtego niestety nie pamiętam a po liście tego nie widać
OdpowiedzUsuńLista jest układana chronologicznie i moment dopisania można określić (z pewnym przybliżeniem) porównując sąsiednie jednostki z zestawieniem ich zawinięć. Al Sahla i Al Safliya zostały umieszczone na liście ok. rok temu, ale wypadły z kolejki tzn. popłynęły do innego terminala w Europie. Podejrzewam brakujące dostawy w V/VI i IX.
UsuńTypowo brak trafienia :-) Al Sahla nietypowo płynie do Kartageny! Będzie to pierwsza dostawa jednostką Q-Flex po dłuższej przerwie.
OdpowiedzUsuńPrzypomnę, 01.06.2019 w Kartagenie debiutująco zawinął Q-Max (Mekaines z 1/2 ładunku).