czwartek, 20 czerwca 2019

Tłok jednostek Q-Flex/Max w Europie

Trwa wiosenno-letnia zwózka katarskiego LNG do Europy. Jest ona w tym roku intensywniejsza, za sprawą niższych cen światowych i … brexitu. Na akwenach przy- i europejskich stale żegluje, kotwiczy lub jest pod rozładunkiem 8-10 Q-Flex i 2-5 (!) Q-Max. Przy czym, nie wliczam jednostek płynących do EU lub powracających pomiędzy Ras Laffan i Suezem (+ 30-50%), czyli na wodach określanych ARMED GUARDS ON BOAR.

Mimo powyższego, widok trzech jednostek Nakilat, płynących w szeregu z ładunkiem przez Kanał Sueski, jest incydentalny. Q-Flex Al Ghariya zawinie do Zeebrugge, Q-Max Al Ghuwairiya płynie do Fos-sur Mer, Q-Max Al Samriya wiezie ładunek do Milford Haven.

W tym intensywnym w dostawy czasie, poza typowymi odbiorcami w ramach stałych dostaw, czyli portami z wymiarem kilkunastu (kilkudziesięciu) zawinięć Q-Flex w roku, tj. Milford Haven, Zeebrugge, Świnoujście i turecka Aliaga, docierają również dostawy do okazjonalnych odbiorców – portów z pojedynczymi dostawami w roku: Isle of Grain, Dunkierka, Sines, Barcelona, Fos-sur-Mer.

Charakterystyczne jest to, że od V 2018 roku Montoir i od IX 2018 Rotterdam, nie przyjmowały dostaw katarskich realizowanych przez jednostki Q-Flex/Max (!?). To efekt przytkania jamalskim LNG z Sabetta (projekt Yamal LNG).

Ciekawe obserwacje w ostatnim czasie:

- pierwsze zawinięcie Q-Flex (Al Sheehaniya, 12-13.06.) i pierwsza tak duża dostawa dla tureckiego terminalu Marmara Ereğlisi, zlokalizowanego na europejskim brzegu Morza Marmara.

- Al Khuwair dowiózł ładunek do Barcelony, skąd po rozładunku (12-13.06.) odpłynął na redę Malty, po kolejnych trzech dobach popłynął do … włoskiego terminala Rovigo LNG, zlokalizowanego w północnej części Adriatyku. Zawinął 20.06. Po co?


- O szczególnej intensywności i specyfice realizacji dostaw do europejskich terminali jednostkami Q-Max, pisałem wcześniej przy okazji ponownych przypłynięć Al Ghuwairiya i Mekaines, po min 3-letniej nieobecności na wodach Europy. Trzeci wpis o tych Q-Max-ach poświęciłem szczególnie nietypowej rozwózce ładunku przez Mekaines.
W tym wpisie wspomniałem o 13 tegorocznej dostawie realizowanej przez Q-Max do Europy, dowożonej przez Rasheeda, który po dopłynięciu na redę Malty 03.06., trzeci tydzień oczekuje na kotwicy, bez informacji o porcie docelowym i ETA.

- W międzyczasie z 14 ładunkiem płynie Shagra do Milford Haven z ETA 21.06., z 15-tym i 16-tym ładunkiem (równolegle) płyną Al Ghuwairiya (do Fos-sur-Mer, ETA 30.06.) i Al Samriya (do Milford Haven 27.06.).  Wspomniane zawinięcie Q-Max (Al Ghuwairiya) do Fos-sur-Mer nie będzie debiutem, ale odbędzie się po kilkuletniej przerwie (min 3 lata).

- Natomiast z 17 ładunkiem płynie ponownie Mekaines, do Milford Haven z ETA 05.07. Wyraźnie 2 Q-Max nadrabiają swoją kilkuletnią nieobecność w Europie – rejs po rejsie. :-)

Wacław Sałaban, czerwiec 2019 r.

... pomny zła, jakim było zamordowanie Prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza, ... ~ Ciesząc się z Niepodległości odzyskanej w 1989 roku, składam hołd tym wszystkim, którym ją zawdzięczam, jak i tym, którzy zakotwiczyli nasz kraj w Unii Europejskiej. ~ Świadomy więzi łączących nas z Europą, opowiadam się po stronie tradycji demokratycznych, wolnych od fanatyzmu narodowego czy wyznaniowego. ~ Dumny z Sierpnia 1980 roku, który zaczął się w Gdańsku, jak i wierny dokonaniom Solidarności pod przywództwem Lecha Wałęsy, ... ~ Chcę demokracji bez sporów pełnych nienawiści. ~ Chcę sfery publicznej wolnej od kłamstwa. ~ Chcę budować naszą wspólną przyszłość w duchu dialogu. ...

I podpisałem [jako 9649] GDAŃSKĄ DEKLARACJĘ WOLNOŚCI I SOLIDARNOŚCI.
Wacław Sałaban

Ty też to zrób!

5 komentarzy:

  1. Al Sahla prawdopodobnie z 1 dostawą lipcową wg. http://www.polskielng.pl/strefa-klienta/terminal-lng/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też podejrzewam Al Sahla o realizację pierwszej dostawy w lipcu. Wypłynał z Ras Laffan 15/16.06. Al Sahla posiada aktualną autoryzację od ponad roku. :-)

      Usuń
  2. tego niestety nie pamiętam a po liście tego nie widać

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Lista jest układana chronologicznie i moment dopisania można określić (z pewnym przybliżeniem) porównując sąsiednie jednostki z zestawieniem ich zawinięć. Al Sahla i Al Safliya zostały umieszczone na liście ok. rok temu, ale wypadły z kolejki tzn. popłynęły do innego terminala w Europie. Podejrzewam brakujące dostawy w V/VI i IX.

      Usuń
  3. Typowo brak trafienia :-) Al Sahla nietypowo płynie do Kartageny! Będzie to pierwsza dostawa jednostką Q-Flex po dłuższej przerwie.
    Przypomnę, 01.06.2019 w Kartagenie debiutująco zawinął Q-Max (Mekaines z 1/2 ładunku).

    OdpowiedzUsuń

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,