środa, 26 czerwca 2019

6.* wpis o okrążaniu Ziemi przez Al Safliya

Al Safliya, płynąc po wodach Zatoki Meksykańskiej (po załadunku w Sabine Pass), nadawał w AIS komunikat o porcie docelowym: TBC (to be confirmed) z ETA 12.06. Przypuszczenie, po wypłynięciu na Atlantyk, o kursie na południe Europy potwierdziło się, ale tylko w zakresie …trawersowania całej Europy od południa.

Bilans: 13 700 Mm z ładunkiem, 13 500 Mm pod balastem - różnica znikoma i nieistotna. W przypadku tej
 podróży dookoła Świata nie ma korzyści w skróceniu pustego przebiegu w odniesieniu do modelu tam/powrót.
Ale jest korzyść na zredukowaniu liczby przejść kanałowych (K.Sueski+K.Panamski): z 2+2 na 1+1 :-)

Al Safliya 13.06. przepłynął Kanał Sueski i nie skręcił do jordańskiej Akaby. Widok katarskiego metanowca Q-Flex płynącego z ładunkiem przez Kanał Sueski i przez Morze Czerwone, ALE w kierunku południowym, jest zadziwiającą obserwacją.
Po wytrwałym niekomunikowaniu celu podróży, Al Safliya dopłynął 22.06. do hinduskiej Haziry, tym samym ostatnia istotna niewiadoma - komu katarski metanowiec dowiezie amerykański LNG? – została ostatecznie wyjaśniona :-)
Prawdopodobnie 20.06 Al Safliya przeciął swój początkowy kurs w tej dookólnej podróży wokół Świata via Kanały Panamski i Sueski. Domknął tę marszrutę jako pierwsza jednostka Q-Flex!
Po rozładunku 23.06. w Hazira, Al Safliya obrał kurs na Ras Laffan ETA 27.06. Przypomnę, w swoją podróż wypłynął z rodzimego terminala 05.04.2019 r. Po 83 dobach ma zakotwiczyć na redzie Ras Laffan :-)

[Ras Laffan 05.04. > Singapur ??.04. > Kanał Panamski 12.05. > Sabine Pass 25-26.05. >  Kanał Sueski 13.06. > Hazira 22-23.06. > Ras Laffan 27.06.]

Wacław Sałaban, koniec czerwca 2019 r.

spis dotychczasowych pięciu wpisów o nietypowej podróży Al Safliya:
- inaugurujący wpis po obserwacyjnym odkryciu metanowca na wschodnim Pacyfiku, wraz z analizą i tezą: Al Safliya testerem? [09.05.],
- potwierdzenie przypuszczeń obserwacyjnych: Obserwacja [11.05.],
- obserwacyjny opis przejścia Kanału Panamskiego: Konstrukcja Q-Flex jest panaMax-em! [13.05.],
- podsumowanie dotychczasowej marszruty i koncepcja co dalej: Intrygująca podróż Al Safliya [27.05.].
- analiza logistyczna podróży dookoła Świata jako modelu oszczędnościowego: Co i w jakim celu testuje Al Safliya? [03.06.]

2 komentarze:

  1. Nie ma wzmianki o bunkrowaniu paliwa. Czyżby silniki były przystosowane do spalania metanu? Nie znajduje innego wytłumaczenia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie obserwowałem, pod kątem bunkrowania, pobytów Al Safliya na redach Singapuru, Panama City i Sabine Pass. W tych miejscach paliwa do bunkrowania jest multum :-)
      Wg. mojej wiedzy, jedynym (i to Q-Max), dwupaliwowym, jest Rasheeda.

      Usuń

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,