wtorek, 17 grudnia 2019

Różne obserwacje

Stare obserwacje:
nasi pobratymcy z Litwy zawarli kontrakt z francuskim TOTAL-em na dostawy LNG do Kłajpedy. Kontrakt opiewa, na początek, na dwie dostawy w drugiej połowie 2019 roku. Pierwszą dostawę zrealizował metanowiec Stena Clear Sky w dniach 17-18.09.2019 roku. Druga jest oczekiwana w dniach 24-28.12. Czym?

Przypominam, francuski TOTAL jest współudziałowcem projektu Jamal LNG. Inspiratorem tego rosyjsko-francuskiego dealu, w czasie amerykańskiego embarga na m. innymi technologię skraplania gazu ziemnego, był dyrektor generalny TOTAL-a Christophe de Margerie, który zginął w wypadku na lotnisku Wnukowo w Moskwie, w dniu 21.10.2014, w wyniku zderzenia awionetki z ciężarówką-pługiem. Więcej o tym jest w CHRISTOPHE DE MARGERIE.
Po co to przypominam?

+ 2 przeładunki statek-statek, + 1500 Mm dodatkowej żeglugi.

Dlatego, że przedstawiona dostawa zrealizowana przez Stena Clear Sky (armator Stena Bulk) była ładunkiem z francuskiego terminala Montoir, gdzie została w dniu 10.09. przeładowana statek-statek z metanowca Yamal Spirit (Teekay), który do Montoir przypłynął z Zeebrugge, gdzie przejął w dniu 05.09. ładunek metodą statek-statek od …Yamalmax-a Georgiy Brusilow (Dynagas, 3. jednostka tego armatora z 5 Yamalmax-ów). Jego wypłynięcie po załadunku z Sabetty nastąpiło 27.08.2019 r.
Marszruta maskująca ładunek? Kolonialni Belgowie i Francuzi zrobili deal :-) Mały regionalny chichot historii.
Dużo poważniejszy, gdyż globalny chichot, przestawiłem w starym wpisie: Deal - mała gazowa Jałta.

Oczami wyobraźni widzę rosyjski FSRU MARSHAL VASILEVSKIY zacumowany na stałe w Gdańsku (czarter PGNiG) i regularnie odbierający ładunki z projektu Jamal LNG dostarczane Yamalmax-ami :-)
To będzie średnio-kalibrowy chichot. Po tym, gdy My NARODOWYM korkiem ZACZOPUJEMY gazrurkę! :-)

Nowa obserwacja:
znany nam metanowiec Maran Gas Sparta [61. dostawa w dniach 07-08.06.2019], miał znacznie przedłużony rozładunek w walijskim Milford Haven (dostawa z Trynidadu i Tobago), trwający prawie 5 dób (11.12. h2100 - 16.12. h1800). Tym spowodował opóźnienia rozładunków kolejnych metanowców z ładunkami katarskimi:
- Q-Max Al Mafyar z początkowym ETA 10.12.,
- Q-Flex Al Hamla z początkowym ETA 14.12.
Spora wpadka.

Tymczasem Qatargas chwali się, a w tym Katarczycy nie muszą się uczyć i podciągać w kwestii PR, że ich terminal w Ras Laffan pracuje od początku, od ponad dziesięciu lat, bezwypadkowo i bez incydentów powodujących opóźnienia oraz straty czasowe. Co na to Norwegowie, ze swoim terminalem na wyspie Melkøya? Awarie, wypadki i wstrzymania produkcji w wyniku zagrożenia. :-)

Wacław Sałaban, grudzień 2019 roku.

PS Planowane na 18.12. zawinięcie GasLog Greece do Świnoujścia zostało opóźnione o jedną dobę. Prawdopodobnie trudne warunki na Północnym Atlantyku spowolniły żeglugę.

Pasjonuje mnie obserwacja oczu posła Ozdoby,
robiącego za tło podczas konferencji jego kolegów:
Kalety, Jakiego itp. A jest często „ozdobą” ich konferencji :-)
W modelingu kariery nie zrobi.

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,