Uprzednio, w swoim debiucie transportowym, reaktywował import LNG z Freeport do Świnoujścia*/ [236.]. Tym razem w 2-giej swojej dowózce, po załadunku w Calcasieu Pass w dn. 23-24.07. (1-szy w tym roku ładunek od Venture Global**), dostarczył tę dostawę do … Rotterdamu!
Tuż po wypłynięciu z CP, GG Knutsen OAS w AIS ryknął ETA 09.08.- bez portu docelowego. Ale po wypłynięciu na Atlantyk, podczas trawersowania Bermudów (29.07.) zmienił ETA na … 29.07., oraz port docelowy: FOR ORDERS! Dalej, przewidywalnie obrał kurs do La Manche, gdzie ogłosił w AIS: ETA 07.08. … Rotterdam!
Prawdopodobne zaistnienia:
(nie oczekuję oficjalnych wyjaśnień: wojenna konspiracja dla
bezpieczeństwa narodowego oraz polskiej racji stanu!)
- jest to tegoroczna inauguracja importu od Venture
Global z Calcasieu Pass,jako odbiór pozostałości z kontraktowych 1,5 mln ton/rok,
po ubiegłorocznym odbiorze awansem 13-tu ładunków***.
- zmiany ETA↑ były konsekwencją wyboru terminala
odbioru: nie Świnoujście/Kłajpeda, a Rotterdam.
- będziemy magazynowali LNG w Niderlandach / Rotterdamie****
- do odebrania w sezonie zimowym, np. poprzez przekierowanie jakiejś dostawy
dla Rotterdamu (skądś?) do Terminalu Świnoujście!
A może całkowicie prymitywne zaistnienie:
- nie nasz zakup/odbiór z Calcasieu Pass, tylko
usługowa dowózka do Rotterdamu?
- Rotterdam nie często - sporadycznie odbiera
ładunki od Venture Global.
Podsumowanie: w 160-tą miesięcznicę żaden „nasz” nie zawinie do Terminala Świnoujście!
Aktualizacja 09.08.: po rozładunku całej dostawy w dn. 08-09.08., obrał kurs na…(?) z ETA 15.09.- za 37 dób., co pewnie dotyczy terminala importowego (?)! Oby!!!
Wacław Sałaban, sierpień 2023 roku.
* Był to historycznie 8-my spot od tego wytwórcy (poprzedni był w V-2022/[163.]). Zainaugurował serię: [236.]; [240.]; [242.].
** Venture Global ma ostatnio złą passę - postępowanie arbitrażowe z częścią swoich klientów: Shell, BP, Edison, Repsol. Pozostali stali importerzy LNG z Calcasieu Pass to: Galp, PGNiG, Sinopec Unipec i CNOOC.
*** Tu mam pewne wątpliwości, obecnie nie do rozstrzygnięcia! W
okresie 14.05.-31.12.2022 (liczone wg. dat zawinięć do Świnoujścia, a w formule
FOB datami zakupu są doby zakończenie załadunku w terminalu wytwórczym - ale
nie jest to tu kluczowe) odebraliśmy 13 ładunków od VG z Calcasieu Pass,
dowiezionych przez Maran Gas Apollonia i Golar Seal - oba po 6
realizacji. W odniesieniu do MGA, za każdym zawinięciem RYCZANO, że to
„nasz”, natomiast w przypadku GS nigdy nie chwalono się: „nasz”! 13-tą
dostawę (jako 3-cia chronologicznie) od VG z CP, dostarczył Flex Aurora
pływający stale w czarterze … Cheniere! To komplikuje kwalifikację tej jednej dostawy:
- czy to był ładunek też awansem w ramach kontraktu
długoterminowego od VG, tak jak pozostałe 12↑ dostaw?
- w czyim czarterze płynął FA i w jakiej
formule FOB/DES został dostarczony ów ładunek?
- a może był to spot od VG - nie z kontraktu
długoterminowego!
Rozstrzygnie koniec 2023 roku oraz liczba dostaw w
obecnym roku z CP, tj. 9 jako uzupełnienie do 22 (-13) v 10 (22-12!). Tu kluczową będzie data zakupu/załadunku w
terminalu eksportera.
**** Stan napełnienia instalacji magazynowych [Gromadź piękne chwile.
My zajmiemy się gazem.] w dniu 07.08. osiągnął 91%, tj. bardzo duży na
tę porę roku!
Zawsze GG KOAS mogła czekać na redzie Skagen do 25.08., by zawinąć 27-28.08. do Świnoujścia
OdpowiedzUsuń