Do Świnoujścia, po załadunku we Freeport (28-29.01.), płynie Global Sea Spirit z ETA 14.02. Będzie to 6 ładunek od wytwórcy Freeport LNG.
Global Sea Spirit to nówka z X 2021 roku, powstał w stoczni DSME, ma nominalną poj. 173 400 m3 (pomiarową 170 689 m3) i konstrukcyjnie jest typowym LNGC/DSME. Jest 3-cim powstałym z 4 metanowców tworzących flotę Global+.
Flota
Global+ jest mariażem (joint venture) właścicielskim Nakilat Global Shipping (60%) i Maran Ventures (40%). Jednostki mimo wspólnego rodowodu różnią
się rodzajem napędu: ME-GI
v XDF. Czwórkę tworzą w kolejności powstania: Global
Energy ↑↑ 05/2020 i Global Star
↑ 01/2021
(oba ME-GI), oraz Global Sea Spirit
10/2021 i świeżyzna Global
Sealine ↓ 01/2022 (oba XDF).
Zbudowano
je w ramach zamówienia ulokowanego w DSME przez Maran Gas Maritime Inc. na budowę ponad 10 jednostek z odbiorem w
latach 2020-2021. Global Star jest
prawdopodobnie czarterowany przez Shell, natomiast pozostałe 3 jednostki przez
Cheniere Energy.
Powstawanie floty Global+ było faktycznym zaanonsowaniem budowy nowej katarskiej floty LNGC, planowo mającej liczyć 60÷100 jednostek (nawet 150 -różne źródła). Natomiast oficjalny start budowy nowej FLOTY Nakilat nastąpił wiosną 2020, oficjalnym zarezerwowaniem zdolności produkcyjnych i, jesienią 2021, złożeniem pierwszych zamówień*.
Świnoujście
licznie odwiedzały siostrzane jednostki innych armatorów (zakończ. bud.) - [nr
dostawy]:
Oak Spirit (07/2016) - [65.];
[89.]; Patris (01/2018) - [74.];
Stena Clear Sky (05/2011) - [114.]; [125.]; Minerva Psara (01/2021) z
[116.] - rekord nowości w Świnoujściu (pierwsza komercyjna
dowózka tej jedn.) i rekord wielk. ład. dowiezionego przez LNGC inny od Q-Flex, Flex
Endeavour (01/2018) - [128.]; Energy Endeavour (01/2021) -
[132.]; Kinisis (10/2018) - [145.];
Megara (07/2018) - [148.]. Liczna grupka z DSME typu
„173 400”.
***** ***
Ładunek wytwórczo amerykański z Freeport LNG, dowiezie metanowiec katarsko-grecki, pływający pod banderą Wysp Marshalla, wyczarterowany przez amerykańską spółkę Cheniere Energy(!) - właściciela terminali w Sabine Pass oraz Ingleside (podane dane są pewne).
Dostawę
zakupiło(?) PGNiG, którą odbierze i
zregazyfikuje Gaz-System, oraz możliwe
że przetłoczy dla… ERU Trading** na Ukrainie (podane dane tradycyjnie tylko prawdopodobne, czyli możliwe).
Uff…
, ale współpraca: USA (wytwórca) - Katar/Grecja/W.Marshalla/USA
(dowózka)
- Polska (usługa rozładunkowo-przetwórcza) - Ukraina (odbiorca). Brak jednoznacznej informacji o … sprzedawcy!
Zaskakujące jest dla mnie zawinięcie tej jednostki na Bałtyk. Specyfiką dostaw spotowych są zaskakujące miejsca wytworzenia i szczególnie jednostki realizujące ich dostarczenie.
Wacław Sałaban, luty 2022 roku.
*QatarEnergy (ex-Qatar Petroleum) złożył w XI 2021 roku pierwsze
zamówienie w duecie koreańskich stoczni DSME
i SHI, w ramach planowanej rozbudowy
floty o 60÷100 (+wymiana) metanowców! Pierwsza umowa opiewa na 6 LNGC (stosownie: 4+2 jednostki). O
parametrach oraz danych technicznych jednostek inaugurujących kolejny kontrakt
stulecia w informacji podanej mediom nie wspomniano. Wspomniano historyczną
budowę 23 Q-Flex (16+7) i 14 Q-Max (3+11) przez ten duet
stoczniowy w latach 2007-2010 dla Qatar
Petroleum. Pozostałe 8 Q-Flex powstało w stoczni HHI.
Wcześniej,
w X 2021 roku, jeszcze jako Qatar
Petroleum, Katarczycy zamówili 4
LNGC po 174 000 m3 (z 16 planowanych) w chińskiej stoczni Hudong-Zhonghua Shipbuilding Group Co.,
w filii China State Shipbuilding
Corporation Limited (CSSC).
**ERU Trading już za pośrednictwem Gaz-System
(rozładunek-regazyfikacja-przetłoczenie) odebrał dostawę LNG z Sabine Pass,
dostarczoną przez Patris [74.] - rozładunek w dniach
19-20.11.2019 roku. Dzisiaj nie jest jeszcze jednoznaczne czy opisywana dostawa
będzie powtórką? Czy jeszcze pod koniec lutego dopłynie inny spot z USA?
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,