Średnio rozległy ale głęboki niż Nadia, pierwszy z rodziny niżów podążających z północnego Atlantyku na wschód, sklasyfikowany jako orkan Malik, 29.01. swoim centrum (967 hPa) przedarł się na SE - nad Półwyspem Skandynawskim, znad Morza Norweskiego (pomiędzy Bodø i Trondheim), osiągając nad Wys. Alandzkimi (noc 29/30.01.), w swoim centrum, spadek ciśnienia atmosferycznego do 962 hPa (prognozowano 958* hPa). Dalej, dość szybko się wypełniając, przeszedł nad Bałtykiem Północnym i nad Łotwą.
Tor
tej depresji nie był typowym
dla niżów przemieszczających się przez Europę. Istotnie
przewiał południowy skraj Skandynawii, z północną częścią Morza Północnego**,
Skagerrak, Kattegat, Cieśniny Duńskie i Południowy Bałtyk. Pewnie dokonał
istotnego wlewu wód atlantyckich do Bałtyku, ale nie tak intensywnego jak 2
lata temu niż
Ciara/Elsa/Sabine. Tor południowo-zachodni niżu atlantyckiego (wzdłuż
Półwyspu Skandynawskiego) dla intensywności wlewu jest zdecydowanie
efektywniejszy od toru północno-zachodniego, nawet tak nietypowo przesuniętego
na NE. Również spora prędkość przemieszczania się Nadii/Malika, w
konsekwencji szybka zmiana kierunku wiatrów, nie sprzyjała wielkości wlewu.
Podsumowując tym razem wlewka do Bałtyku Południowego oraz przedmuchanie smogu na wschód,
nie rekompensują liczby … utraconych - powalonych drzew przez dynamiczną oraz
szkwalistą wichurę nad lądem (Dania/Niemcy/Polska).
Na
akwenach objętych sztormami, od Nadii/Malika, żeglowały sztormując następujące metanowce
(z grupy obserwowanych):
- Christophe de Margerie w drodze na N -
z Zeebrugge do Sabetta, przy Ålesund,
gdy niż był na Morzu Norweskim,
- Eduard Toll w drodze na S - z Sabetta do Zeebrugge, na granicy
Mórz Norweskiego z Północnym,
- Nikolay Urvantsev, płynący też na S, z Sabetta do Zeebrugge, żeglował około
200 Mm za Eduard Toll.
Z
tych 3 Yamalmax-ów zdecydowanie najtrudniej miał Eduard Toll, co było widoczne na porównaniu śladów sztormowania w
AIS – intensywność zmian i dostosowywania kursów do warunków hydro-meteorologicznych.
- Marshal Vasilevskiy, pętający
się od 25.01. po Zatoce Gdańskiej i na N od niej. Tu kulminacja sztormu
nastąpiła 30.01., gdy Nadia/Malik wypełniał się nad Łotwą >
Litwą > Białorusią. Na pobliskiej platformie
Baltic Beta zarejestrowano:
2022-01-30 (11:00-11:10), wiatr NW, śred. 26.9/
maks. 34.5 m/s (10/12oB), ciśnienie 984.4 hPa,
2022-01-30 (15:50-16:00),
wiatr NW, śred. 25.2/ maks. 34.6 m/s (10/12oB), ciśnienie 992.7 hPa.
Bałtyckie terminale LNG i ich redy, planowo były puste.
Wacław Sałaban, 30.01.2022 r.
PS Ostatnio na MORSKOŚCI!! ukazały się 2 opracowania
nie będące mojego autorstwa. Korzystając ze sposobności, że tym razem mi
wypada, polecam oba opracowania.
Piotr Kosz w poprzednim wpisie Kłajpeda - podsumowanie 2021 opisał szczegółowo i statystycznie to co się
działo w pobliskiej Kłajpedzie. Niby było niepozornie, gdyż nastąpił istotny
spadek liczby zawinięć masowych LNGC (do 15 z po 20 w latach 2019-2020), ale
mimo to w 2021 roku się działo!
01.01.2022
roku zostało zaktualizowane wcześniejsze opracowanie Piotra Kosza, z października 2020: O rodzajach napędów stosowanych w metanowcach
- II edycja [bezpośredni dostęp z lewej szpalty: strony i zestawienia poz. 9.].
Dziękuję
Autorowi za wyrażenie zgody na zamieszczenie tych opracowań na blogu.
ws
* spadek ciśnienia poniżej 960 hPa w centrum depresji
(w niżu barycznym) na Północnym Atlantyku nie jest czymś bardzo szczególnym
(np. do 940), ale nad kontynentem jest bardzo groźnym ewenementem.
** pobrzeże północno-zachodniej Danii – Jutlandię,
nawiedził sztorm 11(12)oB z potężnym zafalowaniem do 9 m.
GLOBAL SEA SPIRIT z FREEPORT (USA) 14.02 w świnoujściu wg.szczecin pilot
OdpowiedzUsuńDziękuję. Już mi doniesiono, tzn. ZASYGNALIZOWANO!
UsuńWytwórca średnio szczególny - Freeport (x6), ale LNGC bardzo szczególny.