Nasz import LNG przez Terminal Świnoujście* w 2021 r. został wytwórczo zmonopolizowany przez:
Katar, 19 dostaw zamiast 18 jak w latach 2018-2020, zamiast w półroczach po 9, w 2021 było 10+9. Dostawy zrealizowano w ramach dwóch kontraktów długoterminowych. O tym, że o 1/18 dostaw (19:18), a wielkościowo o 6,3%, wzrósł import katarskiego LNG, trwa cisza. Bo był zasadniczo a fe!**
USA
x16 (w 2020x11); z Sabine Pass/6;
Ingleside/4; Freeport/3; CovePoint/2 i debiut Elba-Savannah, ale w tym roku nie
było ładunku z Hackberry. Sprzedażowo w ramach kontraktów:
-
długoterminowego z Cheniere Marketing
International x2(?) ładunki,
-
średnioterminowego z pośrednikiem handlowym Centrica LNG Company Ltd x2(?) ładunki,
- w
ramach dostaw krótkoterminowych (spotowych) od różnych pośredników /
reeksporterów x11(?).
Wielkościowo
import był w proporcji wytwórczej Katar:USA → 61,5:38,5% (po ok.4 i 2,5 mln m3LNG).
Łącznie
liczba 35 odebranych ładunków była 4+ względem zapowiedzi głoszonej
jesienią 2020 roku.
Był
to wyjątkowo rok:
- bez
dostaw norweskiego LNG. Terminal Melkøya sam się wyeliminował we IX 2020, wg.
zapowiedzi do 31.03.2022 roku. Ciekawe, ile dostaw ↑ było w „zastępstwie” braku
importu norweskiego?
- nie
zaistniała również wytwórcza egzotyka w 2021, np. Bonny, Point Fortin (po
1 ładunku w 2020).
Wielkość
tegorocznego importu LNG została istotnie
pomniejszona o 1535,923869***
GWh przed technologiczną regazyfikacją w Terminalu Świnoujście! Taką wielkość w
2021 roku osiągnął rozkurz cysternowy na kołach ogumionych
(ok.5440 załadunków) i jego wielkość sensowniej, od setek tys. m2 LNG
lub setek mln m3 g.zm. po regazyfikacji, zobrazowuje porównanie z wielkościami
odbieranych masowych dostaw LNG, i tak:
-
największy ładunek w 2021 roku to: 1425,506510
GWh -[133.], 09.07.2021, Al Ghashamiya/4,
-
największy ład.w historii Terminalu Świnoujście: 1452,739544 GWh -[31.], 10.05.2018, Al Shamal/2,
-
suma 2 najmniejszych ładunków to tylko 1227
GWh = 389 GWh -[72.],
07.11.2019, Arctic Aurora/2 (ładunek
częściowy) + 838 GWh -[86.],
05.03.2020, Bilbao
Knutsen.
Regazyfikacja
poza terminalem ponad 1/35 (liczone
w dostawach) lub ponad 1/28 (3,56%)
wielkości energetycznej importu LNG, jest już poważnym …rozkurzem (cysternowym)!
Wacław Sałaban, styczeń 2022 roku.
* pozostały import do Polski w formie zwózki cysternowej odbywa
się z Kłajpedy (PGNiG) i z zach. Europy - drobni detaliści.
** Ale pobyt zwanego prezydentem (nie jest moim
prezydentem!) na wycieczce w Dosze przekonwertował ten import na cacy! Mimo bezsprzecznej winy
Tuska! Troszkę musi upłynąć czasu na odwagę mediów i przyzwyczajenie się
pisiorów [***** ***] do tej odwróconej
roli katarskiego importu, ale małymi kroczkami …, o tym napiszę przy kolejnej
okazji.
*** Rachmistrzowi bardzo serdecznie dziękuję za udostępnienie tej
danej. W podanej sumarycznej wartości brak
danej z 03.11.2021 roku [* - na końcu linkowanego wpisu]., tzn. z doby gazowej,
która znikła z kalendarza w danych operacyjnych Gaz-System.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,