poniedziałek, 3 stycznia 2022

Zmonopolizowany import LNG w 2021 roku

Nasz import LNG przez Terminal Świnoujście* w 2021 r. został wytwórczo zmonopolizowany przez:

Katar, 19 dostaw zamiast 18 jak w latach 2018-2020, zamiast w półroczach po 9, w 2021 było 10+9. Dostawy zrealizowano w ramach dwóch kontraktów długoterminowych. O tym, że o 1/18 dostaw (19:18), a wielkościowo o 6,3%, wzrósł import katarskiego LNG, trwa cisza. Bo był zasadniczo a fe!**

USA x16 (w 2020x11); z Sabine Pass/6; Ingleside/4; Freeport/3; CovePoint/2 i debiut Elba-Savannah, ale w tym roku nie było ładunku z Hackberry. Sprzedażowo w ramach kontraktów:
- długoterminowego z Cheniere Marketing International x2(?) ładunki,
- średnioterminowego z pośrednikiem handlowym Centrica LNG Company Ltd x2(?) ładunki,
- w ramach dostaw krótkoterminowych (spotowych) od różnych pośredników / reeksporterów x11(?).

Wielkościowo import był w proporcji wytwórczej Katar:USA61,5:38,5% (po ok.4 i 2,5 mln m3LNG).
Łącznie liczba 35 odebranych ładunków była 4+ względem zapowiedzi głoszonej jesienią 2020 roku.

Był to wyjątkowo rok:
- bez dostaw norweskiego LNG. Terminal Melkøya sam się wyeliminował we IX 2020, wg. zapowiedzi do 31.03.2022 roku. Ciekawe, ile dostaw ↑ było w „zastępstwie” braku importu norweskiego?
- nie zaistniała również wytwórcza egzotyka w 2021, np. Bonny, Point Fortin (po 1 ładunku w 2020).

  rok        ilość dostaw / zapowiadanych         import w GWh          wzrost w %
2018                23 /  -                            29 833                   -
2019                31 / 28                          37 581               25,97
2020                35 / 39                          41 228                 9,70
2021                35 / 31                          43 211                 4,81

Wielkość tegorocznego importu LNG została istotnie pomniejszona o 1535,923869*** GWh przed technologiczną regazyfikacją w Terminalu Świnoujście! Taką wielkość w 2021 roku osiągnął rozkurz cysternowy na kołach ogumionych (ok.5440 załadunków) i jego wielkość sensowniej, od setek tys. m2 LNG lub setek mln m3 g.zm. po regazyfikacji, zobrazowuje porównanie z wielkościami odbieranych masowych dostaw LNG, i tak:
- największy ładunek w 2021 roku to: 1425,506510 GWh -[133.], 09.07.2021, Al Ghashamiya/4,
- największy ład.w historii Terminalu Świnoujście: 1452,739544 GWh -[31.], 10.05.2018, Al Shamal/2,
- suma 2 najmniejszych ładunków to tylko 1227 GWh = 389 GWh -[72.], 07.11.2019, Arctic Aurora/2 (ładunek częściowy) + 838 GWh -[86.], 05.03.2020, Bilbao Knutsen.
Regazyfikacja poza terminalem ponad 1/35 (liczone w dostawach) lub ponad 1/28 (3,56%) wielkości energetycznej importu LNG, jest już poważnym …rozkurzem (cysternowym)!

Wacław Sałaban, styczeń 2022 roku.

* pozostały import do Polski w formie zwózki cysternowej odbywa się z Kłajpedy (PGNiG) i z zach. Europy - drobni detaliści.
** Ale pobyt zwanego prezydentem (nie jest moim prezydentem!) na wycieczce w Dosze przekonwertował ten import na cacy! Mimo bezsprzecznej winy Tuska! Troszkę musi upłynąć czasu na odwagę mediów i przyzwyczajenie się pisiorów [*****  ***] do tej odwróconej roli katarskiego importu, ale małymi kroczkami …, o tym napiszę przy kolejnej okazji.
*** Rachmistrzowi bardzo serdecznie dziękuję za udostępnienie tej danej. W podanej sumarycznej wartości brak danej z 03.11.2021 roku [* - na końcu linkowanego wpisu]., tzn. z doby gazowej, która znikła z kalendarza w danych operacyjnych Gaz-System.

Do święta 6-ciu króli nawet średnia z ↑ nie pasuje!?


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,