Statek
chiński (jako
wyrób i współwłasność), pod banderą Liberii, w zarządzie greckim, z ładunkiem
amerykańskim (wytworzenie, sprzedaż!?), w szczycie światowych cen gazu/LNG oraz
stawek czarterowych, przypłynął na Bałtyk do Polski, do będącej w ubóstwie
energetycznym Europy!
Pan Europe to…STOSOWNA nazwa do wszystkich owych okoliczności.
Pan Europe wpłynął oraz zacumował w południe 29.11., ok. 3h później od typowego porannego zawinięcia. To był debiut metanowca w częściowo ograniczonej widoczności na podejściu - efekt frontowego opadu śniegu z deszczem. Wypłynął dobę później wczesnym popołudniem.
Statystycznie: debiut LNGC / 1080* GWh / [144.] / 31. w 2021 / 37. z USA.
Z Sabine Pass był to już 18 ładunek, ale poza wizytówkowym i 3 kontraktowymi (więcej poniżej ↓) od Cheniere Marketing International jako wytwórcy i sprzedawcy, pozostałe zasadniczo zostały nam sprzedane przez inne podmioty handlujące LNG, tzn. współudziałowców terminalu, pośredników lub jako reeksport. Przypomnę owych innych sprzedawców: Gunvor; Naturgy (min 2x); Centrica (kontrakt średnioterminowy?); Total; Shell oraz Cheniere Energy dla ERU Trading z Ukrainy + 6x nie ujawniony podmiot sprzedający.
Krótka historia bezpośredniego handlu
z CMI:
[dostawa
/ data / LNGC]
- [16.]
- 07.06.2017: Clean Ocean z dost. wizytówkową
medialnie wyryczaną jako 1-szy ład. z USA w Europie - był 2/3-m,
- [65.]
- 25.07.2019: w czasie olimpiady Trumpa, huczne przyjęcie Oak Spirit w debiucie, z inauguracją
kontraktu z CMI,
-
tuż po, zdawkowa informacja, że drugiej dostawy w 2019 nie będzie - bo, NIE!
- [89.]
- 01.04.2020: medialne powitanie Oak
Spirit w 2-gim zaw. z 2 dostawą ale z Ingleside, obie uprzednie z Sabine
Pass,
- [92.]
- 28.04.2020: buńczuczny szum medialny za sprawą debiutu GasLog Warsaw z 3 dost., tym razem z Sabine Pass,
- [108.]-28.10.2020:
bez medialnego zainteresowania debiut Neo
Energy z 4 ładunkiem od CMI i z Sabine Pass,
- [128.]-30.05.2021:
z mizernym zainteresowaniem (czas Joe Bidena) debiut Flex Endeavour z 5 ład., ale z Ingleside.
Trudno
mi dzisiaj napisać, że ([144.] - 29.11.2021: Pan Europe z Sabine Pass) to była 6 dostawa od CMI w ramach skapującego kontraktu długoterminowego,
trwającego od początku 2019 roku i opiewającego na 2 dostawy w …roku w latach
2019-2022, tzn. po 0,13 mln ton/rok, lub 0,52 mln ton/olimpiada.
Pewne
przesłanki potwierdzają takowe skapywanie, tzn. terminal
wytwórczy, operator debiutującego metanowca (dowoził
niektóre poprzednie ładunki kontraktowe od CMI), oraz fakt braku 2 dostawy
z tego kontraktu w 2021 roku, ale inne przesłanki poddają to w wątpliwość, np. brak
ryku medialnego o amerykańskiej dostawie w ramach umowy długoterminowej
(↓), oraz fakt, że z Ingleside płynie
Kinisis ETA 05.12., i to może
być ów drugi siurek - tzn. 2 dostawa od CMI w tym roku.
***** ***
Oto
oficjalna informacja PGNiG o ostatniej dostawie, stanowiąca konspekcik dla kilku
medialnych publikatorów - portali wierszówkowych tworzących metodą kopiuj/wklej:
Precyzyjne
informacje to: „31”/„95” (pomimo [*])/„144” /„Pan
Europe” - ale żadne z 6 zdjęć nie ukazuje Pan Europe - nie jest tu istotne które metanowce
są pokazane.
Nieprecyzyjnie
poinformowano: „…dotarł do Polski z USA…”.
Napisanie, że LNG dotarł z Kataru, czyli z Ras Laffan, z Norwegii (tzn. Melkøya),
z Trynidad-Tobago (Point Fortin), z Nigerii (Bonny), byłoby precyzyjnym określeniem - bywają dost.do Świnoujścia z tych JEDYNYCH
terminali w tych krajach.
Natomiast,
w USA jest 6 wielkoskalowych
terminali LNG realizujących eksport (Sabine Pass; Cove Point; Corpus Christi w
Ingleside; Cameron LNG w Hackberry; Freeport LNG; Elba-Savannah - ten ostatni,
to raczej średnioskalowy) i z każdego PGNiG już importowało LNG. Czym jest spowodowana
ta znikoma precyzja w tweecie PGNiG?
Brak
informacji: amerykański wytwórca, to nie musi
być amerykański sprzedawca i nie są to sporadyczne sytuacje - było o tym
powyżej. Nic też nie wspomniano o rodzaju dostawy, czy to spot/ /krótko- /średnio-
/długoterminowy kontrakt.
* dana szacunkowa - wyliczona jako średnia z 3 sposobów oszacowywania wielkości ładunku. Niestety, w listopadzie niefrasobliwość sprawozdawcza, w DANYCH OPERACYJNYCH Gaz-System, trwa nadal. Poza 29(!)-dniowym listopadem (brak w obu zestawieniach doby 03.11.2021) i w konsekwencji brakiem wartości Rzeczywistej ilość LNG przeładowanego na autocysterny [GWh/d] w brakującym dniu (tj. środa i ok.5,6 GWh/d), również w listopadowym zestawieniu została pominięta rata rozładunkowa z 2-j doby opróżniania Pan Europe, tzn. w dn. 30.11. Dodatkowo, z wysokim prawdopodobieństwem, wysokość raty z pierwszej doby rozładunku (29.11.) jest błędna - zaniżona przez cyfrówę: zamiast „807”→ 897 lub 907. ↓
Wacław Sałaban, przełom XI/XII 2021 roku.
Przed Onaizą dopłynie jeszcze AL GHASHAMIYA (DK SKA 9.12.2021)
OdpowiedzUsuńDzięki. Też to spostrzegłem i redaguję aktualizację zestawień.
Usuń