środa, 22 grudnia 2021

Onaiza wieczorem i nocą

Po 3 latach i prawie 4 miesiącach od 2-go zawinięcia (VIII-2018), po raz 3 zawitał Onaiza. Dowiózł 94 ładunek katarski, czyli w liczbie odwiedzin Bałtyku, wśród istniejących 31 Q-Flex, jest średnią statystycznie jednostką w swojej klasie - z 3 zawinięciami do Świnoujścia. Są już 4 takie jednostki: Al Gharrafa, Al Shamal, Mesaimeer i Onaiza.

Wypłynięcie z Ras Laffan nastąpiło 23.11. Zawinięcie do Gazoportu Świnoujście odbyło się 19.12. o h1750, z 9-godzinnym opóźnieniem (silny wiatr). Odpłynął dobę później, stosownie w nocy - tuż przed północą. Dowiózł ładunek wielkościowo typowy dla Q-Flex/DSME, tj. około 1376* GWh (średnia z 48 ładunków). W poprzednich dwóch zawinięciach dowiózł 1378 i 1376 GWh.

Efekt pełni Księżyca - 12h po jej kulminacji. Zdjęcia z h1756↑ i 1757↓, oraz z 20.12. h2334 ↓↓ - w padającym śniegu.

Jest to 19 ładunek katarski w 2021 roku, czyli jest to rekordowy rok w wielkości katarskiego importu! Ale nikt tego nie skomentował. Oficjalne źródła przemilczały, bo należałoby napisać dlaczego. Lepiej przemilczeć. Publikatory kopiuj/wklej, bo się nie zorientowały lub, gdyż nie było informacji dlaczego. Lepiej nie doliczyć.
W poprzednich 3 latach (2018-2020) odbieraliśmy równo po 18 ładunków, w każdym półroczu po 9. Pierwsze półrocze 2021 zamknięto 10 dostawami z Ras Laffan. Do 31.12.2017 roku import z Kataru odbywał się w ramach jednego kontraktu długoterminowego (Qatargas-1), który opiewa na 11 dostaw Q-Flex rocznie (1 mln ton/rok). W 2017 roku 12-tą dostawą był jedyny spot z Kataru: [18.] ogółem, 16. katarska, rozładunek w dn. 04-05.07.2017 - Al Nuaman w 6 zawinięciu. Powodem interwencyjnego zakupu było wstrzymanie odbioru gazu (20.06.2017) ze wschodniej gazrurki z powodu złej jakości - zawodnienie.

Jeszcze 1 liczba opisuje tę dostawę: od 01.01.2019 roku, tj. od momentu zaistnienia regularnego (nie wizytówkowego) importu z USA, ilość dostaw osiągnęła liczbę 100: 31-2019, 35-2020 i w 2021 roku 34, a płynie 35.

*****  ***

Uff, internetowe periodyki hurmem przestawiły się na publicystykę; że katarski LNG to cacy i należy komunikować dostawy z Ras Laffan, podając że są z Kataru od Qatargas. Niektóre nawet doliczyły się prawidłowej liczby dostaw katarskich w historii Terminalu Świnoujście. A jest ich ilościowo 2,5 razy więcej od dotychczasowych ładunków cacy, amerykańskich wytwórczo - nie sprzedażowo!
Wielkościowo import katarski jest > 4,75 razy większy - nadal inna liga. ↓

Bałtyckie masowe terminale importujące LNG w kolejności powstania:
Kłajpeda - FSRU Independence, Terminal Świnoujście i FSRU w … Gdyni?
Powyżej efekt kilkugodzinnego (wieczorem 20.12.2021) incydentu w VesselFinder.
Dobrze, że medialne publikatory tego nie podchwyciły.

*****  ***

Od początku października wszystkie metanowce Q-Flex zawijające do Europy dowoziły ładunki tylko do Świnoujścia i Zeebrugge (po 5) oraz do Milford Haven (x4). Żaden inny terminal nie przyjął Q-Flex w tym czasie. Ale tę serię przerwie Al Ghariya, który wypłynął z Ras Laffan 10.12. i po przepłynięciu Kanału Sueskiego ogłosił w AIS port docelowy: turecka Aliaga ETA 24.12.! Będzie to 2(!) zawinięcie Q-Flex w 2021 roku do tureckiego terminalu. Uprzednie, też do Aliagi (Murwab we IX), było z dostawą współdzieloną z Revithoussa. W poprzednich 3 latach bywało po ok. 20 dostaw łącznie w roku do 3 terminali: Aliaga; FSRU w Dörtyol; terminal Marmara Ereglisi w europejskiej części Turcji. LNG z USA wyparł ten z Kataru.

Wacław Sałaban, grudzień 2021 roku.

* po brakach w danych archiwalnych Gaz-System, których nadal nie ma, tj dnia 3 listopada 2021 roku, oraz 2-j (mniejszej) raty rozładunkowej Pan Europe z 30.11., obecnie w danych operacyjnych nie zamieszczono 2-j (istotniejszej) raty rozładunkowej Onaiza z 20.12Z dobowym opóźnieniem podano łączny wymiar ładunku = 1376 GWh.

2 komentarze:

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,