Po 3 latach i prawie 4 miesiącach od 2-go zawinięcia (VIII-2018), po raz 3 zawitał Onaiza. Dowiózł 94 ładunek katarski, czyli w liczbie odwiedzin Bałtyku, wśród istniejących 31 Q-Flex, jest średnią statystycznie jednostką w swojej klasie - z 3 zawinięciami do Świnoujścia. Są już 4 takie jednostki: Al Gharrafa, Al Shamal, Mesaimeer i Onaiza.
Wypłynięcie z Ras Laffan nastąpiło 23.11. Zawinięcie do Gazoportu Świnoujście odbyło się 19.12. o h1750, z 9-godzinnym opóźnieniem (silny wiatr). Odpłynął dobę później, stosownie w nocy - tuż przed północą. Dowiózł ładunek wielkościowo typowy dla Q-Flex/DSME, tj. około 1376* GWh (średnia z 48 ładunków). W poprzednich dwóch zawinięciach dowiózł 1378 i 1376 GWh.
Jest
to 19 ładunek katarski w 2021 roku, czyli jest to rekordowy rok w wielkości
katarskiego importu! Ale nikt tego nie skomentował. Oficjalne źródła
przemilczały, bo należałoby
napisać dlaczego. Lepiej przemilczeć. Publikatory kopiuj/wklej, bo
się nie zorientowały lub, gdyż nie było informacji dlaczego. Lepiej nie
doliczyć.
W
poprzednich 3 latach (2018-2020) odbieraliśmy równo po 18 ładunków, w każdym
półroczu po 9. Pierwsze półrocze 2021 zamknięto 10 dostawami z Ras Laffan. Do
31.12.2017 roku import z Kataru odbywał się w ramach jednego kontraktu
długoterminowego (Qatargas-1), który opiewa na 11 dostaw Q-Flex rocznie (1 mln
ton/rok). W 2017 roku 12-tą dostawą był jedyny spot z Kataru: [18.] ogółem, 16.
katarska, rozładunek w dn. 04-05.07.2017 - Al
Nuaman w 6 zawinięciu. Powodem interwencyjnego zakupu było wstrzymanie
odbioru gazu (20.06.2017) ze wschodniej gazrurki z powodu złej jakości -
zawodnienie.
Jeszcze 1 liczba opisuje tę dostawę: od 01.01.2019 roku, tj. od momentu zaistnienia regularnego (nie wizytówkowego) importu z USA, ilość dostaw osiągnęła liczbę 100: 31-2019, 35-2020 i w 2021 roku 34, a płynie 35.
***** ***
Uff,
internetowe periodyki hurmem przestawiły się na publicystykę; że katarski LNG
to cacy i należy komunikować dostawy z Ras Laffan, podając że są z Kataru od Qatargas. Niektóre nawet
doliczyły się prawidłowej liczby dostaw katarskich w historii Terminalu
Świnoujście. A jest ich ilościowo 2,5 razy więcej od dotychczasowych ładunków cacy,
amerykańskich wytwórczo - nie sprzedażowo!
Wielkościowo
import katarski jest > 4,75 razy większy - nadal inna liga. ↓
***** ***
Od początku października wszystkie metanowce Q-Flex zawijające do Europy dowoziły ładunki tylko do Świnoujścia i Zeebrugge (po 5) oraz do Milford Haven (x4). Żaden inny terminal nie przyjął Q-Flex w tym czasie. Ale tę serię przerwie Al Ghariya, który wypłynął z Ras Laffan 10.12. i po przepłynięciu Kanału Sueskiego ogłosił w AIS port docelowy: turecka Aliaga ETA 24.12.! Będzie to 2(!) zawinięcie Q-Flex w 2021 roku do tureckiego terminalu. Uprzednie, też do Aliagi (Murwab we IX), było z dostawą współdzieloną z Revithoussa. W poprzednich 3 latach bywało po ok. 20 dostaw łącznie w roku do 3 terminali: Aliaga; FSRU w Dörtyol; terminal Marmara Ereglisi w europejskiej części Turcji. LNG z USA wyparł ten z Kataru.
Wacław Sałaban, grudzień 2021
roku.
* po brakach w danych
archiwalnych Gaz-System, których nadal nie ma, tj dnia 3 listopada 2021 roku,
oraz 2-j (mniejszej) raty rozładunkowej Pan
Europe z 30.11., obecnie w danych operacyjnych nie zamieszczono 2-j (istotniejszej)
raty rozładunkowej Onaiza z 20.12. Z
dobowym opóźnieniem podano łączny wymiar ładunku = 1376 GWh.
AL SHEEHANIYA 4.01 w Świnoujściu wg.UM w Szczecinie
OdpowiedzUsuńSympatyku bloga!
UsuńDziękuję!