wtorek, 7 grudnia 2021

Kinisis prawie niepostrzeżenie…

…zawinął planowo 05.12. o h1045 i wypłynął typowo 06.12. o h1215. Był to typowy wielkościowo ładunek dla typoszeregu LNGC o pojemności nominalnej ok.174 tys.m3 w zakresie 1000÷1100 GWh. Dowiózł 1057. Tym razem podano szczegółowy wymiar dostawy, natomiast nadal nie zaktualizowano brakujących danych w zestawieniu listopada.

Ładunek ↓ : [145.] ogółem / 38. amerykański / 5. z Ingleside / 32. tegoroczny / 14. w II p. 2021.



Rozluźnienie obostrzeń? Czy ktoś nie dopełnił obowiązków służbowych w niedzielny poranek/przedpołudnie?





A jednak ktoś nie dopełnił powtórnie obowiązków służbowych -
mimo braku rozładunku w gazoporcie, przez kolejne 3,5 h brama była zamknięta.


Kamera w Sassnitz dostrzegła odpływającego Kinisis około h1600 - dystans 6,6 Mm.

W ramach tej dostawy [145.] Terminal Świnoujście przekroczył w imporcie LNG energetyczną wielkość 180 TWh, tj. >27 000 000 m3 LNG, a lada moment(!) tegoroczny import przekroczy 40 TWh! To tak w ramach przypomnienia prasowo-medialnym służbom PGNiG/Gaz-System i niech se same przeliczą na uwielbiane mld m3 g.zm. wolumenu po regazyfikacji (tzn. minus rata regazyfikacyjna)!

*****  ***

Kolejna amerykańska (wytwórczo) dostawa została zdawkowo* skomentowana przez PGNiG (tweet) i to dopiero po opuszczeniu przez Kinisis naszych wód terytorialnych. Natomiast Gaz-System milczał. Tym samym portale około-morskie, jak i około-energetyczne, również jej nie dostrzegły. Pewnie przez weekend redakcje były zajęte przekwalifikowywaniem katarskiego importu LNG z a fee! na cacy! - jako pokłosie pobytu prezydenta (nie mojego!) i prezesa (ale PGNiG!!!) w Katarze. Przy okazji tej wycieczki wyjaśnił się powód nowego trendu w komunikowaniu katarskich dowózek. Ów trend trwa od końca lata** i pewnie zaistniał w czasie przygotowań oraz zabiegów dyplomatycznych przed wycieczką PAD do Dohy.
Czy zagęszczenie i zwiększenie liczby dostaw katarskich, sygnalizowane w „Al Ghashamiya i Onaiza płyną do Świnoujścia”, jest tylko czasowym zbiegiem okoliczności?

*****  ***

Zawinięcia ostatnich 2 dostaw nastąpiły na przełomie XI/XII i w ramach 1 tyg.(poniedziałek-niedziela), oraz tuż przed i w trakcie wizyty 2-ch prez_ów w Katarze!
Czyli te 2 rozładunki LNG z USA odbyły się w czasie zasadniczego przekwalifikowywania katarskiego importu z a fe! na …cacy! I to mimo, że ów import z Kataru to …wina Tuska!!!
Ostatnie 2 dostawy:
- [144.] - jako 4 i ostatnia w listopadzie, zrealizowana z Sabine Pass przez Pan Europe,
- [145.] - pierwsza z min 3 w grudniu, dowieziona z Ingleside przez Kinisis,
mimo różnych miejsc wytworzenia, oba ładunki są od firmy Cheniere Energy - jako wytwórcy. Jedna z nich (która?) pewnie jest realizacją rozkurzowego (2 ładunki/rok) kontraktu długoterminowego ze sprzedawcą Cheniere Marketing International.
Poprzednie 5 dostaw z tego kontraktu wytwórczo-lokalizacyjnie ma proporcję terminalową 3:2 (Sabine Pass:Corpus Christi). Obaj armatorzy/operatorzy Pan Europe i Kinisis (Teekay i "K" Line LNG Ship.) stale realizują rozwózkę LNG z obu terminali Cheniere i dostarczali już ładunki na Bałtyk w ramach skapywania rozkurzu. Czyli w tym aspekcie też nie ma jakiejś sugestii.
Oczywiście, oficjalne publikatory od czasu upadku trump-alizmu nie informują o szczegółach poszczególnych zwózek amerykańskiego LNG, które stały się niepolityczne! Co innego, gdyby był to reeksport LNG od potęgi energetycznej -…Węgier!

Mimo powyższego, dokonałem kwalifikacji tych obu dostaw w zestawieniu: Dostawy spotowe do Świnoujścia. Niedawno, na podstawie pośrednich, ogólnych i szczątkowych danych, dokonałem przegrupowania 5-6 dostaw z Sabine Pass i Ingleside (terminal Corpus Christi) odebranych w 2021 roku, których forma pozyskania nie została zakomunikowana, a które wstępnie zakwalifikowałem jako dostawy długoterminowe od Cheniere Marketing International. Niestety, ich dalsze uszczegółowienie: spot czy średnioterminowa i kto sprzedawcą, nie było możliwe. Tym samym, na 53 dostawy niekatarskie (uwaga 1 spot  był z Kataru) tylko ½ jest jako tako sklasyfikowana w kwestii rodzaju dostawy i bezpośredniego sprzedawcy. Od ponad 5 lat pilnie śledzę wiele źródeł w celu precyzyjnego klasyfikowania ładunków niekatarskich, ale omawiane zestawienie w tym aspekcie niestety jest mało satysfakcjonujące - ewentualny wstyd nie jest moim udziałem.  

Wacław Sałaban, grudzień 2021 roku.

* że: …145. dostawa ogółem, że: …dotarł … metanowcem Kinisis, że: …ok. 96 mln m sześc. (wolumen po regazyfikacji). Nic o tym, skąd (kraj/terminal), kto sprzedawcą i w ramach jakiej umowy.

** Przypomnę prymitywizm polityki informacyjnej PGNiG/Gaz-System i w konsekwencji innych publikatorów, nie zawsze nadążających za narzucanym politycznym trendem który import jest: be / a fe / cacy:
- 23.08.2021: końcowy akapit w „Al Gharrafa po olimpiadzie”,
- 11.09.2021: „A jednak wypadek przy pracy” - amerykański LNG katarskim LNGC,
- 22.09.2021: „Wypadek przy pracy cz.2”,
A może ów trend zaczął się już od końca lipca [„Gruchnęły komunikaty PGNiG”]? - w konsekwencji upadku trump-alizmu!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,