Po dobowym odstępie odkrywania kart przez te 2 Q-Flex, nastąpiła w pewnym sensie sytuacja sensacyjna, o czym będzie dalej. Onaiza wieczorem 02.12., przed wpłynięciem do K. Sueskiego, zakomunikował w AIS Skagen, natomiast Al Ghashamiya, wcześniej przez kolejne 7 dób trawersując Morze Śródziemne w utajnieniu, dopiero o północy 03/04.12. wypływając z Zat.Gibraltarskiej, również zasygnalizował Skagen (odkrył karty). Ich wypłynięcia z Ras Laffan nastąpiły 19 i 23.11. (Al Ghasha. / Onaiza), a stosowne ETA w Świnoujściu to 11 i 19.12. Są jedynymi Q-Flex odprawionymi z Kataru w listopadzie do Europy będącej w ubóstwie energetycznym! Są również jedynymi metanowcami z klas Q-Flex/Max obecnie żeglującymi po wodach wokółeuropejskich.
Będą
to:
-
szansa na kolejny rekordowo
duży ładunek dowieziony przez Al
Ghashamiya.
- ok.
średni wielkościowo ład. z gr. Q-Flex/DSME-1376GWh. Dotychczas Onaiza dowiózł: 1378/1376.
- [146.] i [147.] ładunek ogółem oraz 93
i 94 katarski.
- 18 i 19 ładunek
katarski w 2021 roku. Czyli będzie nietypowa ilość dostaw w tym roku z Ras Laffan,
w porównaniu do systematyczności w latach 2018-2020 -po 18 ładunków i po 9 w
półroczach. Pewną zapowiedzią tego odstępstwa była liczba 10 zawinięć Q-Flex w
I połowie 2021 roku. Wiele pytań nasuwa się w kontekście tego odstępstwa - tej
zmiany, ale sens ich wyartykułowania jest …znikomy.
W poprzednich 3 latach realizację po 18 dostaw dokonywało po 14 różnych Q-Flex
- w obecnym roku 19 dostaw aż 17!
- 33 i 34 dostawa tegoroczna, tj. w półroczach 18+16.
Czyli
Terminal Świnoujście przyjmie łącznie 100 dostaw w 3 kolejne lata 2019-2021!
W
latach 2019-2020-2021 zapowiadano (prezesami PGNiG) stosownie po 28/39/31
dostaw LNG, a zrealizowano 31/35/34(min?↓
- płyną 32./33./34.), czyli 100 dostaw w
3 kolejne lata kalendarzowe! Są
to dostawy [48.] ÷ [147.], w tym 55 ładunków z Kataru, 36
z USA, 7 z Norwegii (do IX 2020) i
po 1 z Trynidad-Tobago i Nigerii.
Czy w
grudniu będzie 4 dostawa po zawinięciach: Kinisis; Al Ghashamiya; Onaiza?
Stan
napełnienia instalacji magazynowych od miesiąca fluktuuje około 94% - efekt
naprzemiennego zatłaczania/odbierania gazu. Czyli trwale do stanu napełnienia
na full brakuje tylko 1,5 ładunku katarskiego. Ale w 3 dekadzie grudnia (po 24.12.)
będzie luz regazyfikacyjny, a PGNiG obsłudze terminala już kilkukrotnie fundował
w poprzednich latach rozładunki świąteczne w dniach 22-28.12.
Czy
4 dostawą w grudniu może być 3 ładunek z
Ras Laffan?
Jest
taka możliwość. Obecnie do terminali europejskich zmierzają 4 Q-Flex: Al Ghashamiya i Onaiza są w drodze do Świnoujścia, Al Shamal jest na Morzu Czerwonym ale płynie z małym zanurzeniem -
tylko 10,5m, co sugeruje dostawę spotową. Kolejny i ostatni Tembek, po 11-dobowym wyczekiwaniu na
redzie Ras Laffan - po załadunku (od 22.11., a przypomnę 23.11. wypłynął Onaiza), ostatecznie 03.12. obrał kurs
na Suez. Gdyby…, to ETA po 25.12. Gdyby, to ogółem [148.] i 95., a w 2021 roku ogółem 35 i w tym 20(!) katarskich dostaw.
***** ***
Ubóstwo energetyczne Europy ↓ - sytuacja 02.12. h1200.
Arctic Voyager w Milford Haven pod rozładunkiem dostawy z Sabine Pass.
Kinisis w drodze z Ingleside
do Świnoujścia ETA 05.12. z dostawą [145.].
Pan Europe powraca do Sabine
Pass ze Świnoujścia, po rozładunku (29-30.11.) dostawy [144.].
Poniżej
kadru mapy płyną do Świnoujścia dostawy [146.] i [147.] - Al Ghashamiya i Onaiza.
Golar Crystal płynie do Kłajpedy z …Gwinei Równikowej - terminal Equatorial Guinea LNG na wyspie
Bioko. Zawinął 04.12.-[103] dostawa.
Debiut wytwórcy na Bałtyku, ale nie sprzedawcy - Shell!
To co potwierdza ubóstwo energetyczne Europy?
Wacław Sałaban, grudzień 2021
roku.
W sekcji tekstu poprzedzającej obrazek z mapą jest mały błąd - "2012 roku", a powinno być 2021.
OdpowiedzUsuńDziękuję!
UsuńBARDZO cenię pomoc w wyłapywaniu literówek/cyfrówek i innych błędów!
Już poprawiam.