Dostawa: [146.] ogółem /93. katarska (cacy!) w tym 5x Al Ghashamiya /33. tegoroczna /18. katarska w 2021 roku /15. ogółem w II p .2021.
Samo wpłynięcie do gazoportu w zimowej aurze nastąpiło 11.12. z 4h opóźnieniem, o 12:30. Było to efektem mgły i ograniczeniem widoczności do 1 Mm. Metanowiec przyjął pilotów planowo (h0600) ale przez wachtę (4h) dryfował i kręcił bączki w okolicy pław farwaterowych N1 i N2. Po poprawie widzialności do ok. 2 Mm rozpoczęto manewr zawijania. Wypłynięcie, typowo, odbyło się w kolejnej dobie wieczorem o h1745.
Tym
ładunkiem wielkość tegorocznego importu LNG (przez Terminal Świnoujście)
przekroczyła 40 TWh, osiągając ponad
40 700 GWh. Większa precyzja (do
księgowej 1 kWh) nie jest możliwa z uwagi na oszacowaną wielkość ładunku
dowiezionego przez Pan Europe - [144.],
w konsekwencji błędnej wielkości dostawy w danych
operacyjnych - rozładunek w dniach 29-30.11.2021.
Po
rozładunku Onaiza (ETA 19.12.), import
w 2021 roku przekroczy ubiegłoroczny (o 2/3 ładunku), mimo mniejszej liczby
dostaw -34 (35 w 2020)* i będzie rekordowym
w historii Terminalu Świnoujście. Przed 2020 rokiem import roczny był
znacznie lub trochę mniejszy od 40 TWh (37,5 w
2019).
Jeszcze
tym razem nie napiszę o tegorocznej dysproporcji importów cacy : a fe! - wyczekując na ewentualną 35 dostawę (cacy
v a fe) w końcu roku.
Ale
w obecnej dostawie kluczowa obserwacyjnie była wielkość ładunku dowiezionego w
5 zawinięciu Al Ghashamiya. Od
poprzedniego pobytu w połowie
2021 roku (09.07.) z dostawą [133.], na liście rekordowych
ładunków nastąpiło tylko 1 przetasowanie
po debiucie Al Kharsaah [140.],
w efekcie którego debiutant zajął 4 lokatę wśród największych dostaw. Al Ghashamiya utrzymał 3. wynik,
natomiast pozostałe 3 jego dowózki mieściły się w pierwszej 9-tce (tzn. 3. + 7./
8./ 9. miejsce).
Rokowania
na nowy rekordowy ładunek studziło małe zanurzenie (12,2 m) wpływającego po raz
5 na Bałtyk Al Ghashamiya - poprzednio
zawierało się pomiędzy 12,3-12,5 m. Fakt, że poprzednie 4 zawinięcia nie były
zimową porą, przy większej gęstości zimnej słonawej wody bałtyckiej.
O
ewentualnej możliwości ustanowienia nowego bezwzględnego rekordu pisałem
uprzednio w „… wątpliwości
rekordowe”. Wspomniane tam wątpliwości dotyczące błędów w danych
operacyjnych uprzednio Polskiego LNG/Gaz-System - obecnie, tym bardziej nabrały
mocy po rzetelności danych za listopad 2021
roku.
W 5
zawinięciu Al Ghhashamiya dowiózł
swój najmniejszy ładunek o wymiarze energetycznym 1422 GWh (mniej o 0,7÷3,5GWh), ale jest on 11
wśród największych odebranych przez Term. Świnoujście. W tej 11-ce są
wszystkie dowiezione przez ten Q-Flex(x5). Kolejne potwierdzenie, że Al Ghashamiya to max Q-Flex.
Dowożąc 93 ładunek katarski, Al Ghashamiya dołączył do ósemki Q-Flex z krotnością 5-8 zawinięć na Bałtyk, przy średniej statystycznej = 3 (93 ładunki z Ras Laffan i flota 31 Q-Flex). 3 Q-Flex mają po 3 zawinięcia, 13 >średniej i 15 jednostek jest <średniej, w tym 4 bez zawinięć. W historii realizacji obu kontaktów długoterminowych z Katarem na import LNG (było a fe → a jest cacy), nie było przypadku dowózki LNG innym metanowcem, spoza tej klasy - drugiej największych LNGC w światowej flocie.
Wacław Sałaban, grudzień 2021 roku.
* to efekt 1 ładunku Q-Flex więcej w 2021 roku, oraz
aż 12 (z 15) dostaw amerykańskiego (wytwórczo!) LNG o wielkościach >1000 GWh
w 2021 roku. Przy aż 12 (na 17) dostawach
niekatarskich <1000 GWh w 2020 roku - to efekt 4 maławych ładunków
norweskich oraz 2 egzotycznych i rekordowo małych z Point Fortin i Bonny.
Megara z Sabine wg.dyspozytora 30.12 w Świnoujściu
OdpowiedzUsuńDzięki.
Usuń