wtorek, 14 grudnia 2021

Al Ghashamiya z 40-miliardową kilowatogodziną

Dostawa: [146.] ogółem /93. katarska (cacy!) w tym 5x Al Ghashamiya /33. tegoroczna /18. katarska w 2021 roku /15. ogółem w II p .2021.

Samo wpłynięcie do gazoportu w zimowej aurze nastąpiło 11.12. z 4h opóźnieniem, o 12:30. Było to efektem mgły i ograniczeniem widoczności do 1 Mm. Metanowiec przyjął pilotów planowo (h0600) ale przez wachtę (4h) dryfował i kręcił bączki w okolicy pław farwaterowych N1 i N2. Po poprawie widzialności do ok. 2 Mm rozpoczęto manewr zawijania. Wypłynięcie, typowo, odbyło się w kolejnej dobie wieczorem o h1745.




Tym ładunkiem wielkość tegorocznego importu LNG (przez Terminal Świnoujście) przekroczyła 40 TWh, osiągając ponad 40 700 GWh. Większa precyzja (do księgowej 1 kWh) nie jest możliwa z uwagi na oszacowaną wielkość ładunku dowiezionego przez Pan Europe - [144.], w konsekwencji błędnej wielkości dostawy w danych operacyjnych - rozładunek w dniach 29-30.11.2021.
Po rozładunku Onaiza (ETA 19.12.), import w 2021 roku przekroczy ubiegłoroczny (o 2/3 ładunku), mimo mniejszej liczby dostaw -34 (35 w 2020)* i będzie rekordowym w historii Terminalu Świnoujście. Przed 2020 rokiem import roczny był znacznie lub trochę mniejszy od 40 TWh (37,5 w 2019).
Jeszcze tym razem nie napiszę o tegorocznej dysproporcji importów cacy : a fe! - wyczekując na ewentualną 35 dostawę (cacy v a fe) w końcu roku.

Ale w obecnej dostawie kluczowa obserwacyjnie była wielkość ładunku dowiezionego w 5 zawinięciu Al Ghashamiya. Od poprzedniego pobytu w połowie 2021 roku (09.07.) z dostawą [133.], na liście rekordowych ładunków nastąpiło tylko 1 przetasowanie po debiucie Al Kharsaah [140.], w efekcie którego debiutant zajął 4 lokatę wśród największych dostaw. Al Ghashamiya utrzymał 3. wynik, natomiast pozostałe 3 jego dowózki mieściły się w pierwszej 9-tce (tzn. 3. + 7./ 8./ 9. miejsce).
Rokowania na nowy rekordowy ładunek studziło małe zanurzenie (12,2 m) wpływającego po raz 5 na Bałtyk Al Ghashamiya - poprzednio zawierało się pomiędzy 12,3-12,5 m. Fakt, że poprzednie 4 zawinięcia nie były zimową porą, przy większej gęstości zimnej słonawej wody bałtyckiej.
O ewentualnej możliwości ustanowienia nowego bezwzględnego rekordu pisałem uprzednio w „… wątpliwości rekordowe”. Wspomniane tam wątpliwości dotyczące błędów w danych operacyjnych uprzednio Polskiego LNG/Gaz-System - obecnie, tym bardziej nabrały mocy po rzetelności danych za listopad 2021 roku.
W 5 zawinięciu Al Ghhashamiya dowiózł swój najmniejszy ładunek o wymiarze energetycznym 1422 GWh (mniej o 0,7÷3,5GWh), ale jest on 11 wśród największych odebranych przez Term. Świnoujście. W tej 11-ce są wszystkie dowiezione przez ten Q-Flex(x5). Kolejne potwierdzenie, że Al Ghashamiya to max Q-Flex.

Dowożąc 93 ładunek katarski, Al Ghashamiya dołączył do ósemki Q-Flex z krotnością 5-8 zawinięć na Bałtyk, przy średniej statystycznej = 3 (93 ładunki z Ras Laffan i flota 31 Q-Flex). 3 Q-Flex mają po 3 zawinięcia, 13 >średniej i 15 jednostek jest <średniej, w tym 4 bez zawinięć. W historii realizacji obu kontaktów długoterminowych z Katarem na import LNG (było a fe → a jest cacy), nie było przypadku dowózki  LNG innym metanowcem, spoza tej klasy - drugiej największych LNGC w światowej flocie.

Wacław Sałaban, grudzień 2021 roku.

* to efekt 1 ładunku Q-Flex więcej w 2021 roku, oraz aż 12 (z 15) dostaw amerykańskiego (wytwórczo!) LNG o wielkościach >1000 GWh w 2021 roku. Przy aż 12 (na 17) dostawach niekatarskich <1000 GWh w 2020 roku - to efekt 4 maławych ładunków norweskich oraz 2 egzotycznych i rekordowo małych z Point Fortin i Bonny.

2 komentarze:

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,