Po 4 tygodniach bez zawinięć do Gazoportu (w tym okresie przez 10 dób, tj. 21-30.09. była wstrzymana regazyfikacjia w Terminalu Świnoujście + powolny rozruch przez 3 kolejne doby), 17.10. przypłynął Al Kharsaah debiutując na Bałtyku. Na ten kolejny (27) debiut Q-Flex trzeba było czekać 14,5 miesiąca. Ciekawe kiedy będzie następny debiut?*
Sporo o obecnym debiucie i debiutancie pisałem uprzednio (+ Ostatnia piątka Q-Flex).
Al Kharsaah w AIS zaintonował Świnoujście dopiero w noc z 13/14.10., będąc już w połowie Morza Północnego. To chyba rekord opóźnienia?**
Podsumowanie
ostatniej dostawy / zawinięcia / ładunku:
- 140. dostawa ogółem, w tym: 35 z USA;
13 z Norwegii; po 1 z Trynidad-Tobago i Nigerii,
- 90. dostawa z Kataru / Ras Laffan (89 w
ramach 2 kontraktów długoterminowych +1 dost. spotowa),
- 27. dostawa tegoroczna,
- 4. dostawa katarska pod rząd - seria
nie przedzielona dowózką z innego terminalu,
- 4 tygodnie odstępu od poprzedniej
dostawy do Terminalu Świnoujście,
- 27.debiut Q-Flex (z 31) na Bałtyku i w
Świnoujściu, debiut ostatniego z 7 najpojemniejszych
(z SHI),
- 14,5 miesięcy od poprzedniego debiutu
Q-Flex,
- 16. zawinięcie pod rząd różnego Q-Flex -
bez powtórzeń, w tym 15 w 2021 roku.
Będzie
17/16 pod rząd - w drodze do Europy jest Al
Kharaitiyat (wypłynął 19.10.) jako 4 w
szeregu płynących Q-Flex, po Al
Bahiya (10.10.); Al Aamriya (11.10.);
Murwab (15.10.)] - żaden z nich
nie zawijał na Bałtyk w dotychczasowej serii!
- 4. ładunek wielkościowo w historii
Terminalu Świnoujście. Potwierdziło się oczekiwanie sporego ładunku, za sprawą
rodowodu SHI. Dostarczony ładunek miał precyzyjny wymiar 1425,388718 GWh. Trzeciemu
w objętości ustępował o ok. 18 kubików LNG. Po regazyfikacji (kluczowa medialnie
dana!) stanowi około 124 000 000
m3 gazu ziemnego.
Wacław Sałaban, październik 2021 roku.
* Kontrakty Qatargas-1/2 są zawarte do 2034 roku, a
dotychczas nie goszczące w Świnoujściu 4 Q-Flex powstały w 2008 roku, czyli
powinny bez problemu pływać do końca trwania Q-1/2. Ale jest inne ryzyko. Po
wybudowaniu planowanych przez Katar około 100 nowych metanowców, też w ramach
wymiany floty, mogą owe 4 Q-Flex zostać …odsprzedane innemu armatorowi i wypaść
z realizacji dowózek ładunków z Ras Laffan.
** Obecne zawinięcie Al Kharsaah uważam za przypadkowe! W mojej ocenie nastąpiła
zmiana portów docelowych pomiędzy Al
Karaana, który 02.10. zawinął do Zeebrugge. Powodem tej podmiany
prawdopodobnie było 10-ciodobowe wstrzymanie regazyfikacji w Terminalu
Świnoujście i potrzeba czasu na wydłużone opróżnianie zbiorników lądowych po
dostawie Al Safliya (19-20.09.).
Terminal Zeebrugge też importuje katarski LNG w ramach kontraktu
długoterminowego (20 lat x 2 mln ton). Dodatkowo: Al Karaana posiada aktualną autoryzację do zawinięcia do Terminalu
i odbył by swoją podróż do Świnoujścia raz za razem. Natomiast Al Kharsaah musiał uzyskać autoryzację
(to kosztuje), oraz nieoptymalnie czasowo
dopływał na Bałtyk - wypłynął z półtygodniowym zapasem.
Po pobycie kłamcy w Brukseli - jesteśmy
w dupie:
***** ***
Na dziesiątym zdjęciu dość dobrze widać powbijane pale/słupy, będące elementem budowanego nowego nabrzeża dla LNG. Co do następnego zawinięcia do Świnoujścia - rośnie szansa że może tego dokonać Al Bahiya. Płynący po nim Al Aamriya sygnalizuje w AIS Milford Haven jako port docelowy, zatem "odpada"
OdpowiedzUsuńWidok na część basenu gazoportu, pomimo jego kiepskiej jakości, zamieściłem celowo z uwagi na wgląd na postęp prac hydrotechnicznych przy powstającym stanowisku rozładunkowo/przeładunkowo/załadunkowo/bunkrowym.
UsuńDzięki - zapomniałem rano w zestawieniu (Q-Flex do Europy) zaktualizować port docelowy/ETA Al Aamriya. Natomiast Al Bahiya cichociemnie (w AIS) podąża w kierunku Malty. Obserwujmy.
Uzupełnienie: nie zamieściłem skanów zdjęcia z kamery: http://88.218.254.213:8092/player.html , przez którą można obserwować z jakim wyprzedzeniem, jeszcze przed zawinięciem, i z jakim opóźnieniem po, jest zamykana/otwierana (dla plebsu) brama wejściowa na falochron centralny.
UsuńAl Bahiya też do Milford Haven. U Brytoli (po brexit) trwa intensywne ssanie katarskiego LNG: po rozładunku wracają 2 Q-Max, pod rozładunkiem Duhail, płyną już Al Aamriya i Al Bahiya oraz 4 kolejne Q-Max (1 z całej tej floty 9 jedn. zmierza do Isle of Grain - bliżej do Pałacu Królowej).
Usuń