wtorek, 19 października 2021

Al Kharsaah zadebiutował

Po 4 tygodniach bez zawinięć do Gazoportu (w tym okresie przez 10 dób, tj. 21-30.09. była wstrzymana regazyfikacjia w Terminalu Świnoujście + powolny rozruch przez 3 kolejne doby), 17.10. przypłynął Al Kharsaah debiutując na Bałtyku. Na ten kolejny (27) debiut Q-Flex trzeba było czekać 14,5 miesiąca. Ciekawe kiedy będzie następny debiut?*

Sporo o obecnym debiucie i debiutancie pisałem uprzednio (+ Ostatnia piątka Q-Flex).

Widok ze Skały:
Al Ghuwairiya - trwa bunkrowanie w drodze powrotnej z Milford Haven (05-07.10.).
Al Kharsaah po bunkrowaniu - kolejny etap żeglugi do Świnoujścia rozpoczął 40’ później po tym ujęciu.
Zwykle w drodze na Bałtyk bunkrowanie Q-Flex odbywa się w Skagen, gdzie też Al Kharsaah ponownie bunkrował.

Al Kharsaah w AIS zaintonował Świnoujście dopiero w noc z 13/14.10., będąc już w połowie Morza Północnego. To chyba rekord opóźnienia?**








Przypadkowy efekt zawieszenia się (?) kamery ↑

18.10.2021, h1744. ↑↓

Podsumowanie ostatniej dostawy / zawinięcia / ładunku:
- 140. dostawa ogółem, w tym: 35 z USA; 13 z Norwegii; po 1 z Trynidad-Tobago i Nigerii,
- 90. dostawa z Kataru / Ras Laffan (89 w ramach 2 kontraktów długoterminowych +1 dost. spotowa),
- 27. dostawa tegoroczna,
- 4. dostawa katarska pod rząd - seria nie przedzielona dowózką z innego terminalu,
- 4 tygodnie odstępu od poprzedniej dostawy do Terminalu Świnoujście,
- 27.debiut Q-Flex (z 31) na Bałtyku i w Świnoujściu, debiut ostatniego z 7 najpojemniejszych (z SHI),
- 14,5 miesięcy od poprzedniego debiutu Q-Flex,
- 16. zawinięcie pod rząd różnego Q-Flex - bez powtórzeń, w tym 15 w 2021 roku.
Będzie 17/16 pod rząd - w drodze do Europy jest Al Kharaitiyat (wypłynął 19.10.) jako 4 w szeregu płynących Q-Flex, po Al Bahiya (10.10.); Al Aamriya (11.10.); Murwab (15.10.)] - żaden z nich nie zawijał na Bałtyk w dotychczasowej serii!
- 4. ładunek wielkościowo w historii Terminalu Świnoujście. Potwierdziło się oczekiwanie sporego ładunku, za sprawą rodowodu SHI. Dostarczony ładunek miał precyzyjny wymiar 1425,388718 GWh. Trzeciemu w objętości ustępował o ok. 18 kubików LNG. Po regazyfikacji (kluczowa medialnie dana!) stanowi około 124 000 000 m3 gazu ziemnego.

Wacław Sałaban, październik 2021 roku.

* Kontrakty Qatargas-1/2 są zawarte do 2034 roku, a dotychczas nie goszczące w Świnoujściu 4 Q-Flex powstały w 2008 roku, czyli powinny bez problemu pływać do końca trwania Q-1/2. Ale jest inne ryzyko. Po wybudowaniu planowanych przez Katar około 100 nowych metanowców, też w ramach wymiany floty, mogą owe 4 Q-Flex zostać …odsprzedane innemu armatorowi i wypaść z realizacji dowózek ładunków z Ras Laffan.
** Obecne zawinięcie Al Kharsaah uważam za przypadkowe! W mojej ocenie nastąpiła zmiana portów docelowych pomiędzy Al Karaana, który 02.10. zawinął do Zeebrugge. Powodem tej podmiany prawdopodobnie było 10-ciodobowe wstrzymanie regazyfikacji w Terminalu Świnoujście i potrzeba czasu na wydłużone opróżnianie zbiorników lądowych po dostawie Al Safliya (19-20.09.). Terminal Zeebrugge też importuje katarski LNG w ramach kontraktu długoterminowego (20 lat x 2 mln ton). Dodatkowo: Al Karaana posiada aktualną autoryzację do zawinięcia do Terminalu i odbył by swoją podróż do Świnoujścia raz za razem. Natomiast Al Kharsaah musiał uzyskać autoryzację (to kosztuje), oraz nieoptymalnie czasowo dopływał na Bałtyk - wypłynął z półtygodniowym zapasem.

Po pobycie kłamcy w Brukseli - jesteśmy w dupie:


*****  ***



4 komentarze:

  1. Na dziesiątym zdjęciu dość dobrze widać powbijane pale/słupy, będące elementem budowanego nowego nabrzeża dla LNG. Co do następnego zawinięcia do Świnoujścia - rośnie szansa że może tego dokonać Al Bahiya. Płynący po nim Al Aamriya sygnalizuje w AIS Milford Haven jako port docelowy, zatem "odpada"

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Widok na część basenu gazoportu, pomimo jego kiepskiej jakości, zamieściłem celowo z uwagi na wgląd na postęp prac hydrotechnicznych przy powstającym stanowisku rozładunkowo/przeładunkowo/załadunkowo/bunkrowym.
      Dzięki - zapomniałem rano w zestawieniu (Q-Flex do Europy) zaktualizować port docelowy/ETA Al Aamriya. Natomiast Al Bahiya cichociemnie (w AIS) podąża w kierunku Malty. Obserwujmy.

      Usuń
    2. Uzupełnienie: nie zamieściłem skanów zdjęcia z kamery: http://88.218.254.213:8092/player.html , przez którą można obserwować z jakim wyprzedzeniem, jeszcze przed zawinięciem, i z jakim opóźnieniem po, jest zamykana/otwierana (dla plebsu) brama wejściowa na falochron centralny.

      Usuń
    3. Al Bahiya też do Milford Haven. U Brytoli (po brexit) trwa intensywne ssanie katarskiego LNG: po rozładunku wracają 2 Q-Max, pod rozładunkiem Duhail, płyną już Al Aamriya i Al Bahiya oraz 4 kolejne Q-Max (1 z całej tej floty 9 jedn. zmierza do Isle of Grain - bliżej do Pałacu Królowej).

      Usuń

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,