Chciałbym, aby ten wpis szybko się dezaktualizował, dotyczy to całego wpisu, ale jestem sceptyczny. Obstawiam, że zanim się przedawni, to wcześniej Świnoujście będzie gościło najnowsze metanowce z powstającej grupy około 100 jednostek floty Nakilat - w ramach jej rozbudowy stulecia.
Z 31 powstałych i pływających Q-Flex,
nadal 5 nie zawijało do Świnoujścia
i nie wpływało na Bałtyk.
Cała
5 jest w grupie średniowiekowych
Q-Flex, tj. pomiędzy 12-21 przekazanym do eksploatacji, 3 są ze stoczni HHI (na
8 tam wybudowanych), pozostałe 2 są z
SHI (1 na 7) i z DSME (1 na 16).
oddanie
do nazwa stocznia początkowo w czarterze
eksploatacji
[obecnie wszystkie 31 Q-Flex
pływa dla Qatargas]
IV 2008 Al Thumama HHI RasGas
VI 2008 Al Sahla HHI RasGas
VI 2008 Al Kharsaah SHI RasGas
VIII
2008 Fraiha DSME
RasGas
I 2009 Al Rekayyat HHI Qatargas
Aż 4
z tych jednostek pływały początkowo w czarterze dla RasGas (wśród 12 Q-Flex z
31).
Czy
ma to związek z nieobecnością tych metanowców w Gazoporcie Świnoujście? Może,
ale nie znam relacji właścicielskich w tych jednostkach (i ich zmian z upływem czasu!),
a są one bardzo różne z uwagi na wiele powiązań finansowych Qatargas / Nakilat ze
światowymi korporacjami energetycznymi. Ale jest to tematyka całkowicie mi
obca. Nigdy nie planowałem być współudziałowcem metanowca.
Początkowo
(krótko!) poszczególne Q-Flex były dedykowane do konkretnych linii
technologicznych w Ras Laffan, a w konsekwencji do obsługi stosownych
kontraktów eksportowych i zadedykowanych dowózek LNG. RasGas miał zasadniczo obsługiwać
eksport do obu Ameryk [USA; Meksyk; Dominikana; Argentyna; Brazylia, Chile], ale
po kilku latach nastała w USA era masowego szczelinowania hydraulicznego (gaz
łupkowy), tym samym zmiana Stanów ze światowego importera na eksportera LNG, także
do Ameryki Południowej. Po kilku kolejnych latach RasGas został skonsumowany przez Qatargas.
Również
przypomnę, że owa 5-ka tworzy grupkę Q-Flex najrzadziej odwiedzających wody
wokół Europy i terminale europejskie. Jest to na podstawie systematycznej
obserwacji ruchu Q-Flex od
IV 2018 roku. W ubogości zawinięć liderują: Al Kharsaah x5 (wszystkie do Milford Haven), Fraiha x5, oraz Al Rekayyat
x6, przy średniej statystycznej x10 i przy rekordowych 13-14 zawinięciach przez
inne (7) Q-Flex, czyli znaczna dysproporcja.
Al Sahla (x9) był na: Lista statków, posiadających
aktualną autoryzację do zawinięcia do Terminalu LNG w Świnoujściu ale nie dopłynął w stosownym czasie i obecnie nie figuruje na Liście.
Natomiast Al Thumama (x7) jest, w
moim odczuciu obserwacyjnym, najmniej ekscytującym i mało absorbującym
wyrobnikiem LNGC wśród 31 Q-Flex.
Subiektywnie
- najbardziej przeze mnie oczekiwanym jest Al
Kharsaah* za sprawą rodowodu z SHI, czyli jest wśród Q-Flex o największej pojemności
nominalnej. Jest w grupie 4 Q-Flex po 217 000 m3 + rekordzista
Al Ghashamiya (217 330). Po przeciwnej stronie jest Fraiha będący w grupie 8 najmniej pakownych - po 210 100 m3.
Wacław Sałaban, sierpień 2021 roku.
* ostatnio wyróżnił się dwoma nietypowościami: 12-13.07. dostarczył ładunek inaugurujący działanie nowego terminala Al-Zour w Kuwejcie. 25.07. wypłynął z ładunkiem do Brazylii. Obecnie jest w drodze dokoła Afryki, z postojem przy Mauritiusie 04-06.08. Będzie to druga dostawa Q-Flex do Brazylii/Ameryki Południowej, po wielu latach przerwy.
tvn24 życzę,
aby nikt Was nie uprzedził w obwieszczeniu
o zgonie kurdupla - satrapy!
***** ***
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,