niedziela, 29 sierpnia 2021

Ciekawe marszruty cz.2

Brazylijski import LNG z Kataru
Al Oraiq na przełomie VII/VIII kotwiczył przy brazylijskim Aracaju, w pobliżu FSRU Golar Nanook - przy terminalu importowym LNG dla brazylijskiej elektrowni Sergipe.

Ale kiedy zacumował do FSRU Golar Nanook ↑ i dokonał rozładunku, jest …tajne/poufne. Żaden z portali AIS tego nie zarejestrował. Tak jakby w drodze: z Port Elizabeth (z ładunkiem) do Aracaju (pod balastem) wraz z powrotem do Port Elizabeth, czyli w okresie 06.07.-15.08., miał wyłączony AIS.
Al Kharsaah to drugi Q-Flex, który popłynął do Ameryki Południowej, tj. do Brazylii. Wypłynął 25.07. z Ras Laffan z początkowym kursem na Port Elizabeth, z postojami przy Mauritiusie (04-06.08.) i na redzie Port Elizabeth (11-12.08.). To była 2 dostawa Q-Flex do Brazylii po wielu latach przerwy.
Al Ruwais, płynie jako 3, wypłynął 18.08. z kursem na Port Elizabeth - ETA 29.08.

*****  ***

Arctic Princess w marszrucie dookoła Świata
Po ukończeniu remontu klasowego w hiszpańskiej stoczni Ferrol i wypłynięciu 13.05. do Las Palmas (bunkrowanie), ostatecznie popłynął do Sabine Pass na załadunek w dniach 30-31.05. Następnie przez Kanał Panamski popłynął do chińskiego Dongjiakou (rozładunek 30.06.-01.07.). Pod balastem kontynuował żeglugę na W do Ras Laffan, przez Singapur, z krótkim postojem na kotwicowisku (07-08.07.). Po kolejnym załadunku (18-20.07.) popłynął przez Kanał Sueski (30.07.) do włoskiego Rovigo (rozładunek 04-05.08.). Dalej pod balastem kontynuował marszrutę na W do Gibraltaru (10-11.08.), skąd początkowo wypłynął do Freeport, a ostatecznie do Corpus Christi z ETA 28.08. W nocy 11/12.08. przeciął swój kurs z połowy maja - z Ferrol do Las Palmas. Po prawie 3 miesiącach, ale 3/5 marszruty realizował pod balastem! WOZI się!
Po ponownym strawersowaniu Atlantyku,przy Florydzie, skrył się za Bermudami przed nadciągającym do Zatoki Meksykańskiej sztormem tropikalnym z SE - huragan Ida.

*****  ***

Przeładunki statek-statek-statek

Powyższy malunek, to rosyjska koncepcja logistyki eksportu jamalskiego LNG (+ projekt Arctic 2) przez Novatek, zadedykowana importerom azjatyckim. Kompleks przeładunkowy LNG będzie zlokalizowany w Zatoce Beczewińskiej (SE Kamczatka) w okolicy Pietropawłowska Kamczackiego. Przeładunku statek-statek-statek dokonają; metanowiec/dowozowiec z kl. lodową Arc7 (Yamalmax) > jednostka magazynowa o pojemności 360 tys.m3, zasadniczo z funkcją logistycznego buforowania > klasyczny metanowiec/rozwozowiec. Ma to na celu zaoszczędzenie czasu na zbędną żeglugę po wodach wolnych od lodu przez Yamalmaxy. Drugi identyczny kompleks przeładunkowy powstanie w okolicy Murmańska i będzie obsługiwał eksport do Europy.
Porównanie; oba zbiorniki lądowe w Terminalu Świnoujście mają pojemność po 160 tys.m3, po dobudowaniu trzeciego, terminalowy kompleks magazynów w Świnoujściu osiągnie łączną poj. 500 tys.m3.

*****  ***

Chińskie FSRU
Dynagas zamówił (odważnie!) w 2016 roku, w chińskiej grupie stoczniowej Hudong-Zhonghua, dwa FSRU; TransGas Power i TransGas Force, oba o poj. 174 000 m3. Są pierwszymi takimi chińskimi wyrobami! Pierwszy został oddany do użytkowania w połowie VII 2021 roku (+3 lata opóźnienia), drugi wejdzie do eksploatacji w IV kw. 2021.
TGP dziewiczo popłynął na załadunek do egipskiego Port Raszid / Idku (09-11.08), skąd zawrócił do Chin - Zhuhai z ETA 30.08.

*****  ***

Dwie floty
Obie działają na akwenach całego Świata. Jedna (Nakilat) jest w 99,99%* dedykowana realizacji dostaw katarskich z Ras Laffan (terminal macierzysty), druga (Flex LNG) w 100% jest działającą na rynku czarterowym.

28.08. h1000 - flota Q-Max/Flex na akwenie wokółeuropejskim (tylko 4 jednostki z 45):
- Al Gharrafa w drodze do Świnoujścia ETA 05.09.
- Al Karaana w drodze ze Świnoujścia po realizacji dostawy [137.].
- Al Kharaitiyat w drodze z Zeebrugge po rozładunku na 2 raty 15 i 20.08.
- Al Mafyar podczas przeładunku (statek-statek) na FSRU Croatia.

Dla odmiany ↑-↓:

25.08. h0630 - flota Flex LNG na akwenie wokółeuropejskim: (aż 4 jednostki z 13):
- Flex Vigilant w drodze do (USA?), po realizacji dostawy Corpus Christi>Rotterdam +ok. 20 dób postoju na redzie Kadyksu.
- Flex Volunteer w drodze z dostawą z Rotterdamu do (Indie?).
- Flex Aurora w drodze do (USA?), po realizacji dostawy Corpus Christi>Aliaga.
- Flex Rainbow w drodze do USA (do?), po realizacji dostawy Freeport>Fos-sur-Mer.

* 99,99% to określenie symboliczne, gdyż jednostki Q-Flex (dla Q-Max nie znam nawet 1 przykładu) sporadycznie realizują w drodze powrotnej dowózki czarterowe np. z Zeebrugge/Montoir i np. do Indii/Kuwejtu. Zdarzył(y) się też czarter(y) około powrotny/e z Dalekiego Wschodu przez Australię (załadunek), z dostawą na Bliski lub Środkowy Wschód.

Wacław Sałaban, koniec sierpnia 2021 roku - 40 lat później ↓

Dzban na tle dzbana ↓

Pisiorska elita! - jak się TO ma do licznych wykształciuchów?

Może Ludwik Dorn (współzałożyciel pis-u) zdobędzie się na odpowiedź?


1 komentarz:

  1. Al Shamal wypłynął z Ras Laffan 30.08. z portem pośrednim Port Elizabeth, ETA 12.09. Realizuje 4 dostawę do Brazylii. W tym samym czasie Al Ruwais zakończył postój na redzie PE (29/30.08.) i popłynął do Aracaju. Czy ta regularność wysyłek to stały kontrakt?

    OdpowiedzUsuń

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,