Brazylijski import LNG z Kataru
Al Oraiq na przełomie VII/VIII kotwiczył przy
brazylijskim Aracaju, w pobliżu FSRU Golar Nanook - przy terminalu
importowym LNG dla brazylijskiej elektrowni Sergipe.
Ale
kiedy zacumował do FSRU Golar Nanook
↑ i dokonał rozładunku, jest …tajne/poufne. Żaden z portali AIS tego nie
zarejestrował. Tak jakby w drodze: z Port Elizabeth (z ładunkiem) do Aracaju (pod
balastem) wraz z powrotem do Port Elizabeth, czyli w okresie 06.07.-15.08., miał
wyłączony AIS.
Al Kharsaah to drugi Q-Flex, który popłynął do Ameryki
Południowej, tj. do Brazylii. Wypłynął 25.07. z Ras Laffan z początkowym kursem
na Port Elizabeth, z postojami przy Mauritiusie (04-06.08.) i na redzie Port
Elizabeth (11-12.08.). To była 2 dostawa Q-Flex do Brazylii po wielu latach
przerwy.
Al Ruwais, płynie jako 3, wypłynął 18.08. z kursem na Port
Elizabeth - ETA 29.08.
***** ***
Arctic Princess w marszrucie dookoła
Świata
Po
ukończeniu remontu klasowego w hiszpańskiej stoczni Ferrol i
wypłynięciu 13.05. do Las Palmas
(bunkrowanie), ostatecznie popłynął do Sabine Pass na załadunek
w dniach 30-31.05. Następnie przez Kanał
Panamski popłynął do chińskiego Dongjiakou (rozładunek 30.06.-01.07.).
Pod balastem kontynuował żeglugę na W do Ras
Laffan, przez Singapur, z
krótkim postojem na kotwicowisku (07-08.07.). Po kolejnym załadunku (18-20.07.) popłynął przez Kanał Sueski (30.07.) do
włoskiego Rovigo (rozładunek 04-05.08.).
Dalej pod balastem kontynuował marszrutę na W do Gibraltaru (10-11.08.), skąd początkowo wypłynął do Freeport, a ostatecznie do Corpus Christi z
ETA 28.08. W nocy 11/12.08. przeciął swój kurs z połowy maja - z Ferrol do Las
Palmas. Po prawie 3 miesiącach, ale 3/5 marszruty realizował pod balastem! WOZI
się!
Po
ponownym strawersowaniu Atlantyku,przy Florydzie, skrył się za Bermudami przed
nadciągającym do Zatoki Meksykańskiej sztormem tropikalnym z SE - huragan Ida.
***** ***
Przeładunki statek-statek-statek
Powyższy
malunek, to rosyjska koncepcja logistyki eksportu jamalskiego LNG (+ projekt
Arctic 2) przez Novatek, zadedykowana importerom azjatyckim. Kompleks
przeładunkowy LNG będzie zlokalizowany w Zatoce Beczewińskiej (SE Kamczatka) w
okolicy Pietropawłowska Kamczackiego.
Przeładunku statek-statek-statek dokonają; metanowiec/dowozowiec z kl. lodową
Arc7 (Yamalmax) > jednostka magazynowa o pojemności 360 tys.m3, zasadniczo
z funkcją logistycznego buforowania > klasyczny metanowiec/rozwozowiec. Ma
to na celu zaoszczędzenie czasu na zbędną żeglugę po wodach wolnych od lodu
przez Yamalmaxy. Drugi identyczny kompleks przeładunkowy powstanie w okolicy
Murmańska i będzie obsługiwał eksport do Europy.
Porównanie;
oba zbiorniki lądowe w Terminalu Świnoujście mają pojemność po 160 tys.m3,
po dobudowaniu trzeciego, terminalowy kompleks magazynów w Świnoujściu osiągnie
łączną poj. 500 tys.m3.
***** ***
Chińskie FSRU
Dynagas zamówił (odważnie!) w 2016 roku, w chińskiej
grupie stoczniowej Hudong-Zhonghua, dwa
FSRU; TransGas Power i TransGas Force, oba o poj. 174 000 m3.
Są pierwszymi takimi chińskimi wyrobami! Pierwszy został oddany do użytkowania
w połowie VII 2021 roku (+3 lata opóźnienia), drugi wejdzie do eksploatacji w
IV kw. 2021.
TGP dziewiczo popłynął
na załadunek do egipskiego Port Raszid
/ Idku (09-11.08), skąd zawrócił do
Chin - Zhuhai z ETA 30.08.
***** ***
Dwie floty
Obie
działają na akwenach całego Świata. Jedna (Nakilat)
jest w 99,99%* dedykowana realizacji dostaw katarskich z Ras Laffan (terminal
macierzysty), druga (Flex LNG) w
100% jest działającą na rynku czarterowym.
28.08.
h1000 - flota Q-Max/Flex na akwenie wokółeuropejskim (tylko 4 jednostki z 45):
- Al Gharrafa w drodze do Świnoujścia ETA
05.09.
- Al Karaana w drodze ze Świnoujścia po
realizacji dostawy [137.].
- Al Kharaitiyat w drodze z Zeebrugge po
rozładunku na 2 raty 15 i 20.08.
- Al Mafyar podczas przeładunku (statek-statek)
na FSRU Croatia.
Dla odmiany ↑-↓:
25.08.
h0630 - flota Flex LNG na akwenie wokółeuropejskim: (aż 4 jednostki z 13):
- Flex Vigilant w drodze do (USA?), po
realizacji dostawy Corpus Christi>Rotterdam +ok. 20 dób postoju na redzie
Kadyksu.
- Flex Volunteer w drodze z dostawą z
Rotterdamu do (Indie?).
- Flex Aurora w drodze do (USA?), po
realizacji dostawy Corpus Christi>Aliaga.
- Flex Rainbow w drodze do USA (do?), po
realizacji dostawy Freeport>Fos-sur-Mer.
* 99,99% to określenie symboliczne, gdyż jednostki Q-Flex (dla Q-Max nie znam nawet 1 przykładu) sporadycznie realizują w drodze powrotnej dowózki czarterowe np. z Zeebrugge/Montoir i np. do Indii/Kuwejtu. Zdarzył(y) się też czarter(y) około powrotny/e z Dalekiego Wschodu przez Australię (załadunek), z dostawą na Bliski lub Środkowy Wschód.
Wacław Sałaban, koniec sierpnia
2021 roku - 40 lat później ↓
Dzban na tle dzbana ↓
Pisiorska elita! - jak się TO ma do licznych wykształciuchów?
Może Ludwik Dorn (współzałożyciel pis-u) zdobędzie się na odpowiedź?
Al Shamal wypłynął z Ras Laffan 30.08. z portem pośrednim Port Elizabeth, ETA 12.09. Realizuje 4 dostawę do Brazylii. W tym samym czasie Al Ruwais zakończył postój na redzie PE (29/30.08.) i popłynął do Aracaju. Czy ta regularność wysyłek to stały kontrakt?
OdpowiedzUsuń