piątek, 16 lipca 2021

Ciekawe marszruty

Al Sheehaniya z dwoma ładunkami (!) na trasie Katar > Zeebrugge > Kuwejt.

Wcześniej pisałem: …po typowej dowózce do Zeebrugge katarskiego LNG (19-20.06.), stanął na kotwicy na pobliskiej redzie. Po 4 dobach przestawił się na kotwicowisko przy ujściu Tamizy… , by po kilkunastu h powrócić na redę Zeebrugge na kolejne doby oczekiwania. Łącznie po 12 dobach, 02.07. przed północą, ponownie wpłynął do Zeebrugge, a za nim nad ranem 03.07. zawinął Nikolay Zubov (Yamalmax), oczywiście z ładunkiem jamalskiego LNG z Sabetty. Przeładunek statek-statek (z wykorzystaniem przeładunkowej infrastruktury portowej) trwał do rana 04.07.
Al Sheehaniya wypłynął wcześnie rano
z niecałkowitym załadunkiem (zanurzenie tylko 11,1m) i obrał kurs na Port Said, natomiast Nikolay Zubov opuścił Zeebrugge w południe i zawrócił do Sabetty.
Al Sheehaniya, wracając z ładunkiem, przy Malcie mijał się na kontrkursie z Al Khuwair płynącym z ładunkiem do Zeebrugge! Po wejściu do K.Sueskiego (12.07.) w AIS ogłosił port docelowy ... Kuwejt z ETA 20.07.
Sumaryczna marszruta Al Sheehaniya:
z katarskim ładunkiem do Zeebrugge, tam po rozładunku i 12 dobach wyczekiwania załadunek, oraz wywózka ładunku do Kuwejtu, po drodze trawersując …Katar. WOZI się! A może to były ładunki „neutralnego LNG pod względem emisji dwutlenku węgla”?
Podobno brakuje metanowców, ich stawki czarterowe nie są niskie, a dwukrotne, zbędne bliskie trawersowanie EVER GIVEN* niebagatelnie kosztuje (opłata kanałowa). Czyli marszruta z ładunkiem: Katar > Zeebrugge > Kuwejt się kalkuluje?
W opisywanym czasie trwały dostawy z Ras Laffan > Kuwejt jednostkami Q-Flex. Jedna z nich ↓

12-13.07. Al Kharsaah dostarczył ładunek inaugurujący działanie nowego terminala Al-Zour w Kuwejcie.

* W dniu 07.07. o h1100, EVER GIVEN na Wlk. Jeziorze Gorzkim podniósł kotwicę po 3 miesiącach i tygodniu rdzewienia w jeziornym areszcie - skan z h1200 ↓. Był eskortowany przez 2 holowniki i prowadzony przez 2 doświadczonych pilotów - ważne podkreślenie w wielu mediach! Po przejściu Kanału (dwuznaczne określenie!) zakotwiczył na redzie Port Said. Pięć dni później, 12.07. poderwał kotwicę oraz opuścił wody terytorialne Egiptu i po … 111 dobach (od 23.03.) obrał kurs na Rotterdam. Morze Śródziemne trawersuje nieśpiesznie, tylko z prędkością 10w. Też WOZI się!

Al Khuwair spóźnił się o 2,5h na uroczyste wyszarpywanie kotwicy z dna Wielkiego Jeziora Gorzkiego przez EG.
Mekaines mijał się na kontrkursie z EG, ale w osobnych kanałach żeglugowych.

*****  ***

Wspomniany Al Khuwair (w drodze do Zeebrugge) jest ostatnim Q-Flex odprawionym w I pół. 2021 z Ras Laffan do Europy, wraz z 36 ładunkiem, co daje średnią 6 Q-Flex odprawionych w miesiącu.
Dla porównania I półrocze 2020, z wybuchającą na Świecie epidemią, zamknęło się 87 dowózkami zrealizowanymi przez Q-Flex na N od Kanału Sueskiego. Tę dysproporcję tylko częściowo niweluje różnica w dostawach do 2 tureckich terminali; w I p. 2020 aż 20 ładunków (Aliaga x7, Marmara x13), a w I p. 2021 żaden!
Proporcje dla poszczególnych europejskich i zasadniczych terminali importowych są następujące: Milford Haven 26:10 (I pół. 2020 było okresem panicznego zewsząd skupu LNG przed brexitem!); Zeebrugge 13:8 i Świnoujście 9:10! (oba terminale typowo wg. kontraktów długoterminowych), oraz rozkurz zasadniczo po detalicznych odbiorcach śródziemnomorskich (też do Dunkierki i Rotterdamu) 19:8 ładunków.
Po wyekspediowaniu Al Khuwair, przez kolejne 2 tygodnie żaden Q-Flex nie wypłynął z Ras Laffan do Europy! W roku poprzednim w tym czasie w kierunku Suezu popłynęły 4 metanowce Q-Flex. Ale w połowie obecnego lipca, w niecałe 2 doby, wypłynęły do Suezu 3 Q-Flex.

*****  ***

Al Oraiq wypłynął 23.06. z Ras Laffan i od razu sygnalizował Port Elizabeth! Gdzie na redę zawinął na ½ doby. Po czym popłynął do Brazylii z ETA 21.07. Nie przypominam sobie, aby w ostatnich 4-5 latach, któryś Q-Flex zawijał do Ameryki Południowej.

*****  ***

Arctic Princess dookoła Świata.
Trwające od IX 2020 roku wygaszenie norweskiego terminalu Melkøya zbiegło się z planowymi na przełomie lat 2020/2021 remontami klasowymi (co 5 lat) 4 jednostek floty Arctic+, do wtedy stale operującej z Melkøya-Hammerfest. Arctic Princess w tym czasie wykonał 3 dowózki: Corpus Christi > Kłajpeda; Soyo/Angola > Pyeongtaek/Korea; Freeport > Moheshkhali/Bangladesz i popłynął do stoczni Ferrol na 3 remont klasowy odbyty w dniach 12.04.-13.05.
Po remoncie wyruszył w rejs dookoła Świata. Marszruta:
Ferrol (13.05.) > Las Palmas (bunkrowanie) > Sabine Pass (załadunek 30-31.05.) > K. Panamski > początkowo do Sakai/Japonia, ale ostatecznie: Dongjiakou/Chiny (rozładunek 30.06.- 01.07) i pod balastem > Singapur (na kotwicy 07/08.07.) > K. Sueski ETA 21/22.07. zmiana na Ras Laffan ETA 18.07. > dalej? WOZI się, ale 3/5 marszruty pod balastem!

Siostrzany do Arctic Princess(↑), Arctic Lady(↓), też przeprawił się przez Kanał Panamski (18.06.) oraz Pacyfik, będąc w drodze z Sabine Pass do koreańskiego Gwangyang, ale po rozładunku obrał kurs powrotny do Hackberry ETA 14.08. - przez Kanał Panamski. Nie domknął pętli dookólnej.

*****  ***

SCF Mitre dowiózł do FSRU LNG Croatia przy Omišalj 9 ładunek, tym razem z Bonny (26-27.06.), była to 2 dost. z Nigerii. Nigeryjski wytwórca, rosyjski armator, chorwacki odbiorca. Kto sprzedawcą?                         

*****  ***

MOL FSRU Challenger po rozładunku w Chinach - Tianjin 09-11.06. popłynął do Singapuru, gdzie dotarł 19.06. Czy już na ostateczne bazowanie? 01.07. wszedł do stoczni Keppel Shipyard Limited - czy to przyśpieszony remont klasowy?

Turecki BOTAS (Turkish Petroleum Corp.), po zakończeniu krótkoczasowego czarteru największego na Świecie FSRU MOL Challenger i po budowie własnego Ertuğrul Gazi ↑ (HHI-2021), oraz jego stałym zacumowaniu w terminalu Dörtyol-Hatay, odebrał pierwszy ładunek (rozruchowy) dowieziony przez Berge Arzew z Algierii. Przeładunek statek-statek (132 tys.m3)  odbył się w dn. 28.06.-02.07.
Pojemność Ertuğrul Gazi (170 tys.m3) nie wyklucza dostaw LNG przez metanowce Q-Flex, np. na 2 raty lub odbiór ładunku częściowego. Przypomnę, terminal Dörtyol podczas bytności w nim MOL FSRU Challenger, odebrał 6 dostaw katarskich zrealizowanych przez Q-Flex - wszystkie w 2019 r: 65./138./147./181./189./192.
Z uwagi na znikome powiązania europejskie, a bliskie sąsiedztwo jest mało istotne, nie planuję prowadzenia stałych obserwacji tego FSRU.

Wacław Sałaban, lipiec 2021 roku.

PS Obecnie 3 metanowce trawersują Atlantyk (+Morze Północne) w drodze na Bałtyk do Świnoujścia:
- BW Pavilion Vanda z Corpus Christi, ETA 19.07. z około 1000 GWh.
- Methane Heather Sally z Sabine Pass, ETA 26.07. ładunek < 900 GWh.
- GasLog Windsor
z Cove Point, ETA 28(?).07. ładunek > 1000 GWh.
Czyli będzie to porównywalne z dwoma ładunkami Q-Flex z SHI/HHI.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,