Al Sheehaniya z dwoma ładunkami (!) na trasie Katar > Zeebrugge > Kuwejt.
Wcześniej
pisałem: …po typowej dowózce do Zeebrugge katarskiego LNG (19-20.06.),
stanął na kotwicy na pobliskiej redzie. Po 4 dobach przestawił się na
kotwicowisko przy ujściu Tamizy… , by po kilkunastu h powrócić na redę
Zeebrugge na kolejne doby oczekiwania. Łącznie po 12 dobach, 02.07. przed
północą, ponownie wpłynął do Zeebrugge, a za nim nad ranem 03.07. zawinął Nikolay Zubov (Yamalmax), oczywiście z
ładunkiem jamalskiego LNG z Sabetty. Przeładunek statek-statek (z
wykorzystaniem przeładunkowej infrastruktury portowej) trwał do rana 04.07.
Al Sheehaniya wypłynął wcześnie rano
z niecałkowitym załadunkiem (zanurzenie tylko 11,1m) i obrał kurs na Port Said, natomiast Nikolay
Zubov opuścił Zeebrugge w południe i zawrócił do Sabetty.
Al Sheehaniya, wracając z ładunkiem,
przy Malcie mijał się na kontrkursie z Al
Khuwair płynącym z ładunkiem do Zeebrugge! Po wejściu do K.Sueskiego (12.07.) w AIS ogłosił port docelowy ... Kuwejt z ETA 20.07.
Sumaryczna
marszruta Al Sheehaniya:
z
katarskim ładunkiem do Zeebrugge, tam po rozładunku i 12 dobach wyczekiwania
załadunek, oraz wywózka ładunku do Kuwejtu, po drodze trawersując …Katar. WOZI się! A może to były ładunki „neutralnego
LNG pod względem emisji dwutlenku węgla”?
Podobno
brakuje metanowców, ich stawki czarterowe nie są niskie, a dwukrotne, zbędne bliskie
trawersowanie EVER GIVEN* niebagatelnie
kosztuje (opłata kanałowa). Czyli marszruta z ładunkiem: Katar > Zeebrugge
> Kuwejt się kalkuluje?
W
opisywanym czasie trwały dostawy z Ras Laffan > Kuwejt jednostkami Q-Flex. Jedna
z nich ↓
* W dniu 07.07. o h1100, EVER GIVEN na Wlk. Jeziorze Gorzkim podniósł kotwicę po 3 miesiącach i tygodniu rdzewienia w jeziornym areszcie - skan z h1200 ↓. Był eskortowany przez 2 holowniki i prowadzony przez 2 doświadczonych pilotów - ważne podkreślenie w wielu mediach! Po przejściu Kanału (dwuznaczne określenie!) zakotwiczył na redzie Port Said. Pięć dni później, 12.07. poderwał kotwicę oraz opuścił wody terytorialne Egiptu i po … 111 dobach (od 23.03.) obrał kurs na Rotterdam. Morze Śródziemne trawersuje nieśpiesznie, tylko z prędkością 10w. Też WOZI się!
***** ***
Wspomniany
Al Khuwair (w drodze do Zeebrugge)
jest ostatnim
Q-Flex odprawionym w I pół. 2021 z Ras Laffan do Europy, wraz z 36 ładunkiem, co daje średnią 6 Q-Flex odprawionych
w miesiącu.
Dla
porównania I półrocze 2020, z wybuchającą na Świecie epidemią, zamknęło się 87 dowózkami zrealizowanymi przez
Q-Flex na N od Kanału Sueskiego. Tę dysproporcję tylko częściowo niweluje
różnica w dostawach do 2 tureckich terminali; w I p. 2020 aż 20 ładunków (Aliaga
x7, Marmara x13), a w I p. 2021 żaden!
Proporcje
dla poszczególnych europejskich i zasadniczych terminali importowych są
następujące: Milford Haven 26:10
(I pół. 2020 było okresem panicznego zewsząd skupu
LNG przed brexitem!); Zeebrugge 13:8
i Świnoujście 9:10! (oba terminale
typowo wg. kontraktów długoterminowych), oraz rozkurz zasadniczo po
detalicznych odbiorcach śródziemnomorskich (też do Dunkierki i Rotterdamu) 19:8 ładunków.
Po
wyekspediowaniu Al Khuwair, przez
kolejne 2 tygodnie żaden Q-Flex nie wypłynął z Ras Laffan do Europy! W roku
poprzednim w tym czasie w kierunku Suezu popłynęły 4 metanowce Q-Flex. Ale w
połowie obecnego lipca, w niecałe 2 doby, wypłynęły do Suezu 3 Q-Flex.
***** ***
Al Oraiq wypłynął 23.06. z Ras Laffan i od razu sygnalizował Port Elizabeth! Gdzie na redę zawinął na ½ doby. Po czym popłynął do Brazylii z ETA 21.07. Nie przypominam sobie, aby w ostatnich 4-5 latach, któryś Q-Flex zawijał do Ameryki Południowej.
***** ***
Arctic Princess dookoła Świata.
Trwające
od IX 2020 roku wygaszenie norweskiego
terminalu Melkøya zbiegło się z planowymi na przełomie lat 2020/2021 remontami
klasowymi (co 5 lat) 4 jednostek floty Arctic+, do wtedy stale operującej z Melkøya-Hammerfest.
Arctic Princess w tym czasie wykonał
3 dowózki: Corpus Christi > Kłajpeda; Soyo/Angola > Pyeongtaek/Korea;
Freeport > Moheshkhali/Bangladesz i popłynął do stoczni Ferrol na 3 remont
klasowy odbyty w dniach 12.04.-13.05.
Po
remoncie wyruszył w rejs dookoła Świata. Marszruta:
Ferrol (13.05.) > Las
Palmas (bunkrowanie) > Sabine
Pass (załadunek 30-31.05.) > K. Panamski
> początkowo do Sakai/Japonia, ale
ostatecznie: Dongjiakou/Chiny
(rozładunek 30.06.- 01.07) i pod balastem > Singapur (na kotwicy 07/08.07.) > K. Sueski ETA 21/22.07. zmiana na Ras Laffan ETA 18.07. > dalej? WOZI się, ale 3/5 marszruty pod balastem!
Siostrzany
do Arctic Princess(↑), Arctic Lady(↓), też przeprawił się przez Kanał
Panamski (18.06.) oraz Pacyfik, będąc w drodze z Sabine Pass do koreańskiego Gwangyang,
ale po rozładunku obrał kurs powrotny do Hackberry
ETA 14.08. - przez Kanał Panamski. Nie domknął pętli dookólnej.
***** ***
SCF Mitre dowiózł do FSRU LNG Croatia przy Omišalj 9
ładunek, tym razem z Bonny (26-27.06.),
była to 2 dost. z Nigerii. Nigeryjski wytwórca, rosyjski armator, chorwacki
odbiorca. Kto sprzedawcą?
***** ***
MOL
FSRU Challenger po
rozładunku w Chinach - Tianjin 09-11.06. popłynął do Singapuru,
gdzie dotarł 19.06. Czy już na ostateczne bazowanie? 01.07. wszedł do stoczni Keppel Shipyard Limited -
czy to przyśpieszony remont klasowy?
Turecki
BOTAS (Turkish Petroleum Corp.), po zakończeniu krótkoczasowego czarteru
największego na Świecie FSRU MOL Challenger i po budowie własnego Ertuğrul Gazi ↑ (HHI-2021), oraz jego stałym zacumowaniu w
terminalu Dörtyol-Hatay, odebrał
pierwszy ładunek (rozruchowy) dowieziony przez Berge Arzew z Algierii. Przeładunek statek-statek (132 tys.m3) odbył się w dn. 28.06.-02.07.
Pojemność
Ertuğrul Gazi (170 tys.m3)
nie wyklucza dostaw LNG przez metanowce Q-Flex, np. na 2 raty lub odbiór
ładunku częściowego. Przypomnę, terminal Dörtyol
podczas bytności w nim MOL FSRU Challenger, odebrał 6 dostaw katarskich zrealizowanych przez
Q-Flex - wszystkie w 2019 r: 65./138./147./181./189./192.
Z
uwagi na znikome powiązania europejskie, a bliskie sąsiedztwo jest mało
istotne, nie planuję prowadzenia stałych obserwacji tego FSRU.
Wacław Sałaban, lipiec 2021 roku.
PS
Obecnie 3 metanowce trawersują Atlantyk (+Morze Północne) w drodze na Bałtyk do
Świnoujścia:
- BW Pavilion Vanda z Corpus Christi, ETA
19.07. z około 1000 GWh.
- Methane Heather Sally z Sabine Pass, ETA
26.07. ładunek < 900 GWh.
- GasLog Windsor z Cove Point, ETA
28(?).07. ładunek > 1000 GWh.
Czyli będzie to
porównywalne z dwoma ładunkami Q-Flex z SHI/HHI.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,