Zawinięcie 60 różnych metanowców do Świnoujścia, stanowi ugoszczenie znacznie ponad 10% światowej floty masowych gazowców LNG. Jest to liczone z pominięciem jednostek rozkurzowych - drobnicowa flota metanowców ostatnio intensywnie się rozrasta za sprawą zapotrzebowania na bunkrowce oraz w efekcie rozwoju małoskalowego LNG.
60 różnych metanowców nie ma odzwierciedlenia (a powinno mieć!) w zestawieniu Gaz-Systemu: Lista statków,
posiadających aktualną autoryzację do zawinięcia do Terminalu LNG w Świnoujściu.
Obecnie
lista, po kilku miesiącach niedostępności, ponownie jest publikowana i we
wprowadzeniu do niej można przeczytać: Obecne techniczne
możliwości regazyfikacyjne Terminalu LNG na poziomie 5 mld m3 gazu
umożliwiają zaspokojenie 1/3 potrzeb polskiej gospodarki,… takie stwierdzenie JUŻ kilka lat temu utraciło
swoją aktualność!*
Merytorycznie: wymieniony na końcu listy (alfabetycznie) Umm Al Amad (Q-Flex/DSME), który
zadebiutował w Świnoujściu z [8.] dostawą w dniu 17.10.2016 roku (notabene
dzierży nieustępliwie rekord
maleńkości katarskiej dostawy!), więcej nie pojawił się na
Bałtyku. Czyli po 4 latach i 8 miesiącach nieobecności oraz po odbytym 2-gim
remoncie klasowym we IX/X 2018 roku, wg. owego zestawienia nadal posiada autoryzację.
Podobnie Clean Ocean - minęła
olimpiada od jego debiutu i dowózki PIERWSZEGO - wizytówkowego ładunku LNG z
USA (za Trumpa!). To są dwaj rekordziści w czasowej nieobecności po debiutach.
Która
to z wymienionych pod listą firm audytujących (klasyfikujących) udziela dozgonnej
autoryzacji do zawinięcia do Terminalu LNG w Świnoujściu? Prawdopodobnie
dezaktualizacja autoryzacji następuje po 2 latach nieobecności, w takim
przypadku grupa metanowców „zdeklasowanych” na liście liczy około 14 jednostek,
w tym np. Arctic Voyager (2 zawinięcia),
Al Kharaitiyat i Al Shamal (oba po 3), oraz …Al Nuaman (x8)!!!
Podsumowując,
na liście brakuje 22 nazw metanowców
które już debiutowały(!), są również nazwy
zdezaktualizowane upływem czasu od debiutu (14 jednostek) lub jego brakiem (x4). Podsumowując, jest to kiepska wiarygodność tej
publikacji.
Na
31 zbudowanych jednostek Q-Flex, nadal 5
nie odwiedziło Bałtyku i nie zawijało do Świnoujścia. Są to alfabetycznie: Al Kharsaah/SHI; Al Rekayyat; Al Sahla; Al Thumama - 3xHHI; Fraiha/DSME.
Rozkład
liczby debiutów w gazoporcie jednostek Q-Flex w poszczególnych latach jest
następujący: 2015 x1 (w XII
uruchomiono terminal); 2016 x3
(dostawy komercyjne rozpoczęto od VI); 2017
x6; 2018 x10 (od 01.01. trwa
kontr. Qatargas-2); 2019 x4; 2020 x2 i 2021 x0 (+?). Nasuwają się pytania: kiedy nastąpią debiuty tych
↑ 5 Q-Flex? Czy coś je
wyróżnia i sprawia ich nieobecność na Bałtyku?
Generalnie
flota Nakilat, z różnym i przeróżnie
pomieszanym współudziałem wielu podmiotów w poszczególnych metanowcach, nie jest
konkretnymi jednostkami Q-Flex przyporządkowana do zdefiniowanych kontraktów,
importerów lub terminali odbiorczych. Mogę wręcz napisać, na podstawie ponad
olimpiadę trwającej obserwacji, że są raczej naprzemiennie kierowane na Daleki,
Środkowy Wschód, do Europy i …pobliskiego Kuwejtu, a ostatnio też do ZEA. Oczywiście
bywają odstępstwa powtórkowe. Zasadniczo Q-Flexy są naprzemiennie delegowane w
odległe rejony eksportu, np. do Milford Haven /Zeebrugge /Świnoujścia i Japonii
lub Chin. Te odległe marszruty przedzielane są dostawami do średnio oddalonych
odbiorców i bliższych, oraz bardzo sąsiedzkich terminali importowych.
Ale,
mimo powyższego, wymienione wcześniej 5
Q-Flex łączy wspólne, rzadkie odwiedzanie terminali europejskich: Al Kharsaah x5; Al Rekayyat x6; Al Sahla x9; Al Thumama x6; Fraiha x5 - na
podstawie: Zawinięcia
Q-Flex do Europy i Turcji (dane od IV 2018). Średni statystyczny index
dla 31 Q-Flex to prawie 10, ale jest liczna grupa z 13-14 zawinięciami w
Europie. Uwaga: podawana w zestawieniu (↑) krotność zawinięć do terminali na N
od Port Said, jest liczona dla poszczególnych jednostek wraz z terminalami
tureckimi: Aliagą, Dörtyol i Marmara. Podane ↑ indexy dotyczą tylko EU.
Wymieniony
Al Sahla, który z 9 zawinięciami
ciut nie pasuje do tej grupy, 3 lata temu figurował na liście jednostek
posiadających aktualną autoryzację do zawinięcia do Terminalu LNG w Świnoujściu.
Czyli było w planach jego zawinięcie do świnoujskiego gazoportu!
Są
też Q-Flex rzadko zawijające do Europy, które już debiutowały w Świnoujściu. To
wspomniany Umm Al Amad (>4,66 lat
temu!), oraz Murwab i Al Karaana. Wszystkie 3 nie powtórzyły
zawinięcia. Na Bałtyk przypływały incydentalnie.
Podsumowując,
nie ma sensownej odpowiedzi na postawione na początku pytania, ale
trzeba mieć na uwadze, że każdy debiut wymaga uzyskania autoryzacji na
zawinięcie. Jego koszt nie jest znikomy, ale nie niebotyczny i jest po stronie
eksportera. To konsekwencja formuły dostawczej DES, tj. ładunek zmienia
właściciela na zaciskach przyłączy rozładunkowych w porcie importera i do tego
momentu wszelkie koszty bezpośrednie oraz pośrednie dostawy ponosi sprzedawca
(nie mylić z dostawcą lub wytwórcą LNG, choć w przypadku dostaw katarskich
sprzedawca/dostawca/wytwórca to prawie tożsamość), a pierwszym ewentualnym
kosztem odbiorcy może być przedłużający się rozładunek (>30/36?h), np. w
wyniku awarii ramion rozładunkowych - opłata za przedłużony postój. Tym samym
autoryzacja metanowca do zawinięcia do terminalu wymaga dodatkowego zabiegu
organizacyjno-logistycznego po stronie eksportera/sprzedawcy/dostawcy.
Obsługa
18-20(?) dostaw do Świnoujścia
rocznie, to zajętość tylko 2,5
Q-Flex/rok. Mnożąc to x6 (czynnik luzu organizacyjnego), daje potrzebę 15 jednostek (z31) z gotowością do
obsługi kontraktów z Polską. Dzisiaj min
19 Q-Flex ma aktualną autoryzację na zawinięcia do świnoujskiego gazoportu.
To po co słać na Bałtyk jednostkę bez debiutu i z potrzebą jej autoryzacji?
← To jest smutny wniosek. Ewentualny debiut kolejnej jednostki Q-Flex będzie
miał wymiar zaskoczenia i …sensacji.
Wacław Sałaban, lipiec 2021 roku.
* Tu podpowiedź: generalnie można zapamiętać pewną
zależność krajowego zużycia gazu ziemnego w konkretnym roku: w 2015 - 15 mln m3
g.zm., 2016/16 … 2019/19, 2020/20 mln. Jest to dość dokładna zbieżność i jest
szansa na zachowanie tego liniowego wzrostu do końca lat ’20-tych XXI w.
Ja
internetów nie oglądam. … Mnie nie molestował
- powiedział radny Leszek Klimowicz z Piasków, część Bobrówki w gm.
Jaświły, woj. podlaskie.
Oświadczam, arcybiskup-generał-sołtys
Sławoj Leszek Głódź, mnie też nie molestował!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,