środa, 28 lipca 2021

Gruchnęły komunikaty PGNiG

27.07.2021 PGNiG rezygnuje z odbioru LNG z terminalu w Port Arthur
27.07.2021 PGNiG planuje kupić więcej gazu od Venture Global LNG

Miało być mocarstwowo > 1. Kontrakty importowe LNG - PGNiG - [stan na 13.06.2019 r.]. Gdy trwała oficjalna cisza, saudyjski główny klient/inwestor/udziałowiec Port Arthur, Saudi Aramco zaczął się wycofywać z biznesu* > Sempra Energy - terminal eksportowy Port Arthur - [wpis z 21.05.2020 r.].

W komunikatach są zawarte stwierdzenia:

„Decyzja podyktowana była opóźnieniem w realizacji projektu budowy terminala skraplającego Port Arthur, z którego polska spółka miała odbierać zakontraktowany gaz od 2023 r.” 

„- Wysoko oceniamy dotychczasową współpracę z Semprą i chcemy ją kontynuować. Podpisany list intencyjny otwiera możliwość przesunięcia wolumenów, które miały być realizowane poprzez terminal w Port Arthur, do innej instalacji -powiedział Paweł Majewski, Prezes PGNiG SA.”

Z terminalu Cameron LNG w Hackberry, którego większościowym udziałowcem jest Sempra LNG (Sempra Energy), PGNiG odebrało dotychczas 3 ładunki ([84.]; [99.]; [113.]), ale sprzedawcą nie był ich wytwórca. To kto? Jeden ładunek sprzedał … francuski Total.

„W ramach listu intencyjnego, PGNiG i Sempra LNG zadeklarowały również wypracowanie założeń do systemu raportowania i ograniczania emisji dwutlenku węgla związanych z produkcją i obrotem LNG w całym łańcuchu wartości.”

Czy to nie jest kluczowe? EU krzywym okiem przygląda się archaicznym technologiom skraplania gazu ziemnego i pozyskanego z łupków (szczelinowanie hydrauliczne).


F-16  +  Fort Trump  +  F-35  +  LNG  -  TVN  +  Abrams

„PGNiG zawarło porozumienia z Venture Global Plaquemines oraz Venture Global Calcasieu Pass dotyczące warunków zakupu dodatkowych 2 mln ton skroplonego gazu ziemnego rocznie przez 20 lat. W efekcie, łączny wolumen LNG, które PGNiG będzie odbierać od Venture Global LNG, może wzrosnąć do 5,5 mln ton rocznie.” 

„Kontrakty mają być realizowane w dwóch terminalach skraplających - Calcasieu Pass oraz Plaquemines nad Zatoką Meksykańską. Pierwszy z nich ma rozpocząć działalność w 2023 roku.”

A kiedy drugi rozpocznie wytwarzanie? Cisza. Przypomnę, jest to kolejne aneksowanie umowy z VG Plaquemines LNG: początkowo 1 mln ton (X 2018) +1,5 mln (VI 2019) i obecnie +1,5 mln (VII 2021). Razem 4,0 mln ton. Terminal Plaquemines stał się kluczowym źródłem przyszłego importu LNG. Porównanie: Qatargas (Ras Laffan) to 2 mln ton, Cheniere (Sabine Pass i Corpus Christi) to 1,45 mln ton i Venture Global Calcasieu Pass (w budowie) to 1,5 (1+0,5) mln ton.

Wacław Sałaban, koniec lipca 2021 roku.

* Niespełna tydzień temu, nieJaki Gróbarczyk, czyli specjalista od gospodarki morskiej na poziomie: Sasina, tj. specjalisty od spółek skarbu państwa / wyborów / metropolii warszawskiej / obniżki cen en. el. itd., oraz na poziomie Suskiego, czyli specjalisty od mediów i …perukarstwa, miał kontakty z władzą wykonawczą w Arabii Saudyjskiej. Ale to pewnie przypadek.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,