Al Karaana [336.], odniósł sukces logistyczny i po ponad 20 dobach dryfowania oraz szlajania się na SE od Krety (od 15.04.), wieczorem 05.05. przycumował do terminalu Revithoussa na dwudobowy rozładunek! Typowa podróż Ras Laffan > Revithoussa > Ras Laffan trwa 22-23 doby -z rozładunkiem!
Al Ruwais [338.], po rozładunku w Zeebrugge (30.04.-01.05.) i dwudobowym postoju na kotwicy (01-03.05.) przy wejściu do La Manche, popłynął do …USA! Z Sabine Pass po załadunku w dniach 24-25.05. popłynął do Hazira/Indie ETA 21.06. - przez Kanał Sueski(?).
Kuwejt jest stałym detalicznym klientem Kataru, ale w IV-V
stał się masowym odbiorcą katarskiego LNG. Z typowej częstotliwości, ładunek
Q-Flex co 1-1,5 miesiąca, w IV-V częstotliwość wzrosła do jednego na tydzień(!)
zawinięcia Q-Flex do Mina' Al Ahmadi.
Inną
ciekawostką o bliskich (lokalizacyjnie!!!) klientach Qatargas jest to, że po
prawie 4 latach od wybuchu konfliktu polityczno-dyplomatycznego: Katar - Arabia Saudyjska, w którym
maczał palce niejaki Trump*, a Zjednoczone
Emiraty Arabskie i Egipt (+inne), zrywając kontakty dyplomatyczne z
Katarem, opowiedziały się po stronie AS… .
W
efekcie nie Egipt, a Katar wstrzymał swojej flocie Nakilat (czasowo i
wybiórczo!!!) żeglugę przez Kanał Sueski oraz całkowicie wyniósł się z masowego
kotwicowiska na redzie Fudżajry/ZEA, wraz z konsekwencjami w postaci rezygnacji
z wszelkich bunkrowań i zaopatrzenia bytowego załóg w ZEA. Cała katarska flota
przeniosła się na redę Ras Laffan i …Singapuru (czasowo). Obecnie jedynie
sporadycznie obserwowana jest helikopterowa (daleko od granicy wód terytorialnych
ZEA) dowózka ochrony zbrojnej jednostki, w przypadku planowanej żeglugi przez
Zat. Adeńską i Morze Czerwone do Europy. Ale zasadniczo tę obsługę przejął
Oman, który nie opowiedział się w konflikcie Q-AS.
…wracając
do zasadniczej ciekawostki, po prawie 4 latach, z ładunkiem do terminalu Jebel Ali - Dubaj popłynął Al Ghariya (rozładunek 13-15.05.) i
obecnie płynie tam Al Kharsaah ETA
30.05. Czyżby Katar sprzedawał ZEA owe ładunki za cenę …transportu do Jebel Ali?
Poza tymi przypadkami, flota Q-Max/Flex nadal SZEROKIM ŁUKIEM opływa wody
terytorialne ZEA, a ma co opływać!
* będący sojusznikiem pisLANDU i inspiratorem naszego
importu LNG z USA. A pisLAND importował, importuje i będzie importował LNG z
Kataru. Przypomnę, jak ów problem był i jeszcze nadal jest wstydliwy dla, i
pomijany przez medioznawców spod szyldu pisLANDU!
***** ***
MOL FSRU Challenger, o którym pisałem w Wieści terminalowo-metanowcowe, po załadunku w Sabine Pass w dniach 28-29.04., ogłosił port docelowy …Chiny z ETA 08.06. Ogłaszane w AIS zanurzenie 11,6/11,3 m (przy max 13,3) i załadunek trwający max 36h, sugerują niepełny załadunek. Popłynął przez Kanał Sueski.
Tu jest: filmik o tym załadunku sygnowany przez Cheniere, oczywiście pretekstem jest wielkość MOL FSRU Challenger. Sugeruję zwrócić uwagę na ciasnotę w gazoporcie Sabine Pass - 3 stanowisko załadunkowe wg. Cheniere ma powstać za cumującym Yenisei River (zdjęcie ↑).
***** ***
LNG Fukurokuju dowiózł do Kłajpedy (07-08.05.) egipskie LNG z Idku. Jest to debiut wytwórcy i sprzedawcy na Bałtyku. Równocześnie też na tym akwenie zadebiutował nowoczesny japoński metanowiec ze zbiornikami sferycznymi. Dowiózł [94.] ładunek ogółem.
Tak
jak przypuszczałem, jeden z metanowców (Arctic Aurora) z ładunkiem z Point
Fortin popłynął do Kłajpedy i była
to [95.] dostawa ogółem, zarazem drugi ładunek z Trynidadu-Tobago. Uprzedni: [26.], 13-14.04.2017 roku dowiózł Arctic Princess.
Po
przerwanej (obie ↑dostawy) serii
10 ładunków z amerykańskich, różnych terminali (5 po 2 ładunki), już
następuje powrót do importu z USA: z Corpus
Christi płynie Arctic Discoverer
ETA 07.06.
***** ***
Na
koniec info z kolejnego „sąsiedzkiego” terminalu - chorwackiego FSRU Croatia (Omišalj na Krk):
- 6 dostawę dostarczył (14-17.05.) metanowiec
Kinisis z Freeport - to 3 ładunek od tego wytwórcy,
- 7 z Hackberry - debiut wytwórcy, dowiózł Rias Baixas Knutsen. Stoi na redzie - rozład. od 01.06.
Tu
kieruję prośbę do Sympatyków bloga o wsparcie w wypatrywaniu metanowców płynących
do Chorwacji. Różność kierunków chorwackiego importu LNG, różnorodność wytwórców
i metanowców oraz brak źródeł zapowiedzi lub zestawienia dokonanych
rozładunków, tworzy ryzyko pominięcia dostawy. Natomiast zestawienie ładunków odebranych przez FSRU Croatia na blogu lada moment.
www.morskosci.pl/p/11-dostawy-do-fsru-lng-croatia.html
I tak to wychodzi, że w przypadku docierających/odebranych dostaw do/w Terminalu Świnoujście ostatnio nie ma o czym obszernie pisać (tak jak powyżej). Generalnie NUDA.
Wacław Sałaban, koniec maja 2021 rok.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,