Czwarte
zawinięcie Al Oraiq (środek stawki w
liczbie zawinięć do Świnoujścia) nie zapowiadało nic szczególnego. Tym
bardziej, że dotychczasowe wielkości ładunków dostarczonych tym Q-Flex były
mizerne, nie tylko z uwagi na rodowód stoczniowy (DSME), ale w tej grupie metanowców
były zaniżające ich średnią, a w drugim zawinięciu Al Oraiq - dostawa [97.] to druga
najmniejsza z Kataru.
Czwarty
ładunek dostarczony przez tego Q-Flex miał wartość energetyczną 1375 GWh przy
średniej 1376 dla tej grupy z DSME.
Więcej o historii poprzednich zawinięć i dokonań Al Oraiq (jest kilka informacji) można wyszukać na blogu wpisując nazwę tej jednostki w okienku wyszukiwania (górny pasek, lewy narożnik).
Rano 18.05. zakotwiczyły w odstępie 3h. Oba w drodze na Bałtyk: AO po raz 4 z Ras Laffan do Świnoujścia,
AA po raz 16 (w tym 2x do Świnoujścia), tym razem z Point Fortin do Kłajpedy - [95.] dostawa ogółem. Oba zawinęły 21.05.
Podsumowanie
4 dowózki Al
Oraiq:
ogółem
[127.]; 14 tegoroczna; 7 (już!) w II kw. 2021;
83
katarska, ale 82 w ramach kontraktów Qatagas-1 i -2 [drugi
akapit]; 8 w 2021 z Kataru.
***** ***
W
ramach dostaw katarskich do zamknięcia pierwszego półrocza brakuje dziewiątej
dowózki z Ras Laffan. Tę dostawę dowiezie Al
Huwaila (ETA 067.06.), jako jego 4 zawinięcie do gazoportu.
Będzie
to 7 takie półrocze (po 9 dost. katarskich) od momentu obowiązywania kontraktu
Qatargas-2 (01.01.2018). Przypominam, że 2 mln ton LNG (rocznie) z obu
kontraktów katarskich (2x1 mln), to 22 zawinięcia Q-Flex, czyli po 11 w
półroczu! Tym samym rezygnujemy po 1 ładunku kwartalnie.
Początkowo
kontrakt Q-2 opiewał (miał opiewać!) w latach 2018-2020 na 1,17 mln ton LNG
rocznie, czyli z obu kontraktów (Q-1/2) powinniśmy odbierać po 24 ładunki w
latach 2018-2020. Oczywiście tak nie było. To znaczy, że zrezygnowaliśmy
łącznie z następnych 6 dostaw, albo np. wydłużyliśmy o ½ roku czas
obowiązywania Q-2, tj. do końca 2034 roku (?). Oczywiście to są tak TAJNE
decyzje, że spółka skarbu państwa - PGNiG, nie poczuwa się do informowania
opinii publicznej.
Wacław Sałaban, maj 2021 roku.
PS wpis z pewnym opóźnieniem.
Sam Al Huwaila deklaruje w sygnale Skagen 05.06. Z tego powodu można przypuszczać, że komunikat Dyspozytora Portu zostanie skorygowany na 07.06.
OdpowiedzUsuńPoprawione.
UsuńW ślad za tą poprawką skorygowany został protokół dyspozytorski. Z tego wynika, że blog MORSKOŚCI jest poczytny i opiniotwórczy.
OdpowiedzUsuńPoczytny i opiniotwórczy? Żart, żartem ale:
Usuń- poczytność jest satysfakcjonująca: od lat po ok.100/doba wejść, liczone dla wszystkich wpisów i opracowań,
- jest śledzony przez dziennikarzy, medioznawców w ZMPSiŚ, PGNiG. Jedni doszukali się brakującej (pominiętej w zestawieniu rocznym) dostawy LNG w 2019 roku, inni nauczyli się przeliczać GWh > tony LNG > m3 LNG, a zwłaszcza na mln m3 g.zm. PO REGAZYFIKACJI!!!
Uff… .
Nie no, ja lubię pożartować ale NIE TYM RAZEM. Bardzo cieszy powyższa wypowiedź.
UsuńDzięki.
Usuń