sobota, 1 maja 2021

FSRU Marshal Vasilevskiy w Kanale Sueskim

Sporadycznie pisuję o tym metanowcu, mimo że nie pracuje w swojej zasadniczej roli (FSRU) i pływa jako typowy tramp, realizując dostawy spotowe.

Ostatnio pisałem o nim w kontekście blokady Kanału Sueskiego (+zdjęcie), tu uzupełnię; był w drodze do Indii (Dabhol Port, 07-08.04.) realizując dostawę z Egiptu (Dumyat/Damietta, 22-23.03.).
Po realizacji owej dostawy, powracał też przez Kanał Sueski 17.04. (poniżej 2 ujęcia z S-wejścia) będąc w drodze do Zeebrugge.

Marshal Vasilevskiy - Suez - lokalizacja łatwa do odszukania w Google Earth.
17.04.2021, h0752 [foto. BT. Dziękuję!]

Jego zawinięcie do Zeebrugge (01.05. h0800) poprzedziło cumowanie Yamalmaxa Georgiy Brusilov (01.05. h0230), który oczywiście przypłynął z Sabetty. Pewnie trwa przeładunek statek-statek z wykorzystaniem portowej infrastruktury przesyłowej. Zeebrugge jest terminalem przeładunkowym tego LNG.

***** ***

Egipskie roszczenia dotyczące zaszpuntowania kanału liczą prawie miliard dolarów USA i obejmują:
- 300 mln $ jako utracone przychody z opłat kanałowych w wyniku omijania Kanału Sueskiego,
- 300 mln $ z tytułu „premii za ratunek”,
- 300 mln $ z tytułu „utraty reputacji”.
Wartość ładunku kontenerowca była szacowana na 1 mld $, wartość samego pudełkowca jest mało istotna, gdyż szybko koroduje na Jeziorze Gorzkim. Minął 1 miesiąc po odszpuntowaniu Kanału.
Egipt sukcesywnie umożliwia wyokrętowanie załogi Ever Given. Po pierwszej dwójce (względy rodzinne), kolejna trójka (koniec kontraktów) została uwolniona ze „złomowanej” jednostki. Czyli potomkowie faraonów z okupu zrezygnowali! Ludzcy ludzie, a mogliby … .

Wacław Sałaban, początek maja 2021 roku.

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,