Po optymalnej żegludze od Dominikany (PH), wypływając na Morze Północne, STS F.Chopin miał 4-5 dób rezerwy czasowej do planowego zakończenia rejsu/powrotu/28NS. W kolejnych 4 dobach wlókł się na E (LH!), powoli trawersując Sadzawkę Północną, w slalomie pomiędzy flotami asystującymi platformom wiertniczym. Za brygiem płynącym w kierunku Bałtyku podążał atlantycki niż, który był pierwszym od kilku tygodni docierającym do kontynentalnej Europy!
Niż swoim centrum (983 hPa) dogonił STS F.Chopin w Kattegacie (04-05.05.). Pół doby wcześniej (03.05. h1940) bryg zakotwiczył pod osłoną wyspy Læsø, w celu przeczekania kulminacji wiatru z SE, przed przejściem centrum depresji nad północnym Kattegatem. Na kotwiczącym brygu, podczas sztormu z SE-ESE 8-9B, z kulminacją trwającą około 3-4h (04.05. h1000-1300), zarejestrowano (pomiar na topie masztu!) szkwał o prędkości 57w (29m/s; 105km/h). Na drugi dzień, 05.05. o h1440 bryg zszedł z kotwicy i obrał kurs na Sund.
Po przejściu Sundu w dniu 06.05., o h2005 bryg zakotwiczył na redzie Rodvig. Kolejne 1,5 doby zapasu czasu załoga spożytkowała na kończenie zajęć szkolnych, klarowanie statku, może i pakowanie się, oraz na dwukrotne manewry ponownego kotwiczenia po zerwaniu z kotwicy.
08.05. o h0840 zszedł z kotwicy i rozpoczął …halsowanie do Świnoujścia. Na redzie Mrzeżyna ćwiczył zwroty przez sztag, na redzie Świnoujścia zakotwiczył na 7 h (10.05. h2234 - 11.05. h0544), aby 11.05. o h0608 wpłynąć do Świnoujścia i planowo o h1014 zacumować w Szczecinie przy Wałach Chrobrego, w obecności tłumu stęsknionych Rodziców, Szkieletorów i Sympatyków STS F.Chopin.
Parada rejowa przed cumowaniem.
Podsumowanie 28 Niebieskiej Szkoły.
6 (+1) dób na kotwicy przy Dominikanie - przygotowania do wypłynięcia, z krótkim jednodobowym
rekonesansem i desantem na wyspie - rezerwacie przyrody,
Dominikana
- Azory 18,66
dób żeglugi [2857 Mm],
3,25 doby przy dwóch falochronach (bunkrowanie),
Azory
- Hebrydy 10,5
dób żeglugi [1556 Mm],
2
doby na kotwicy bez wodowania pontonów - przeczekanie przeciwnego, sztormowego
wiatru NE,
Hebrydy
- Læsø 5,5
dób żeglugi,
1,75 doby na kotwicy bez wodowania pontonów - przeczekanie
sztormu z SE-ESE,
Læsø
- Rovigo 1,25 doby żeglugi,
1,5
doby na kotwicy - rozkurz czasowy,
Rovigo
- Świnoujście - Szczecin 3 doby żeglugi (w tym 7h postoju na redzie
Świnoujścia).
Łącznie na trasie Dominikana - Szczecin, bryg przepłynął 5523 Mm, w trakcie 54 dób.
Generalnie
powrotny rejs przez Atlantyk w 2021 roku, 28
Niebieskiej Szkoły - KWArantanna, turystycznie był UDANY. Poza kilkukrotnym kotwiczeniem (2x
reda Casa de Campo przy La Romana; wyspa Catalina; reda Stornoway; wyspa Læsø; reda
Rodvig, reda Świnoujścia), bryg cumował przy obu (!) falochronach w
Horcie na Azorach. A mógł kotwiczyć na redzie!
Aspekt
turystyczny zrekompensowała atmosfera rejsu, satysfakcja z uczestnictwa i
efekty morskiego wychowania młodej Załogi.
Wacław Sałaban, maj 2021 roku.
PS
Link [https://morskosci-pub.s3.eu-west-2.amazonaws.com/20210511.gif]
do 25 ujęć z wpływania do i przepływania przez Świnoujście. Uwaga: ciężki
plik.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,