czwartek, 23 lipca 2020

3 (?) FSRU na Bałtyku

Niedawno była u nas setna i 101 dostawa dla Terminalu Świnoujście, natomiast do Kłajpedy, tzn. dla Independence (pierwszy FSRU na Bałtyku) w dniach 18-20.07. przypłynęła 80. Oczywiście dowiózł ją Arctic Princess*, było to 27 zawinięcie tego metanowca z LNG dla Litwy. Czyli obsłużył 1/3 dostaw litewskiego importu! Imponujące, ale dla obserwatorów nudne :-)

Niestety, próby uchwycenia obrazu Arctic Princess z (mało) jubileuszową dostawą w kamerach internetowych się nie powiodły z różnych powodów, ale są Sympatycy MORSKOŚCI na morzu! :-)
Oto zdjęcie z odległego spotkania brygu Fryderyk Chopin żeglującego ze Świnoujścia do Visby, z Arctic Princess płynącym po wyładunku z Kłajpedy w pobliże LM Hammerodde na Bornholmie - do miejsca przejmowania pilota na pokład, na przejście Cieśnin Duńskich.

Zdjęcie jest z odległości ciut ponad 7Mm, wykonane na pozycji [55o23,5’N: 15o50,6’E],
tj. około 28 Mm na NE od Bornholmu, w dniu 20.07.2020 roku o h1521. 

Na początku lipca (02.07.) został opublikowany plan dostaw LNG importowanego do Kłajpedy w okresie X2020-IX2021 roku. Litwini publikują takie informacje. Oczywiście plan jest aktualizowany w trakcie roku rozliczeniowego (X-IX). Prawdopodobnie 100 dostawa zawita do Kłajpedy w VII 2021 r.
81 już płynie z ETA 29.07. Będzie to 10 cumowanie Arctic Aurora do FSRU Independence.


Drugi bałtycki FSRU Marshal Vasilevskiy, po wielu tygodniach bezczynności na początku tego roku na redach Bałtyjska, Skagen, oraz Rotterdamu lub Zeebrugge, gdzie wiosną 2020, prawdopodobnie, robił za dodatkowy magazyn LNG, opuścił wody europejskie i teraz pęta się dookoła Afryki pomiędzy Bonny, a Środkowym Wschodem jako typowy transportowiec LNG. 


Trzeci bałtycki FSRU, to idea postawienia w Zat. Gdańskiej Floating Storage and Regasification Unit.
Gaz-System rozpoczął badanie sensowności inwestycji polegającej na zakupieniu/wyczarterowaniu metanowca typu FSRU, budowie stanowiska cumowniczego wraz z infrastrukturą technologiczną, równocześnie napomykając o potrzebie spięcia krajowych rurek gazowych z ewentualnym sporym źródłem gazu ziemnego zlokalizowanym na północnym-wschodzie kraju. [Realizacja FSRU obejmujetakże jego integrację z systemem przesyłowym, dzięki czemu powstanie nowyfizyczny punkt wejścia do krajowego systemu przesyłowego.]
Badanie rynku potrwa do końca IX 2020 roku.

Gaz-System podał również istotne wstępne założenia:
- Inwestycja planowana jest do realizacji w perspektywie 2026/2027 roku. Czyli nastąpi to 3-4 lata po uruchomieniu wszystkich (x4) długotrwałych kontraktów amerykańskich na import LNG.
- Zakłada się, że nowy Terminal LNG umożliwi regazyfikację na poziomie co najmniej 4,5 mld m3 rocznie… . Wreszcie zostało to skonkretyzowane i utnie wszelkie medialne hurraoptymistyczne  wynurzenia o FSRU ze zdolnością 8-10 mld m3 gz.

Oba założenia wymagają komentarza. Jeśli wszystkie zawarte kontrakty na import amerykańskiego LNG dojdą do skutku, a nie uda się z nich w istotnej części reeksportować pozyskanego LNG, to aby całość importu (Katar + USA) zregazyfikować, będziemy potrzebować FSRU o min zdolności 3,7 mld m3 gz. Oczywiście, wliczając w bilansie rozbudowaną moc Terminalu Świnoujście, tj. do 8,3 mld.
[łączna nominalna wielkość importu od 2024 roku = 8,95 mln ton LNG rocznie = około 12 mld m3 gz.]

FSRU o zdolności regazyfikacji 4,5 mld m3 gz.rocznie, to metanowiec o standardowej pojemności 170 tys m3, np. Independence (2014), obecnie typowo budowany, również dość łatwo dostępny do wyczarterowania.
Ale czy odległy termin realizacji inwestycji nie świadczy o zamyśle zamówienia nowej jednostki? Jeśli to przypuszczenie zostałoby zrealizowane, to intrygujące staje się nazwanie tej jednostki w kontekście obu bałtyckich sąsiadujących FSRU: Independence i Aleksandr Wasilewski :-)
Nazwa, która się politycznie nasuwa (też na „P”- bo jeśli nie 2 wieże w centrum stolicy, to 2 terminale na obrzeżach Bałtyku), na szczęście za 3 lata się zdezaktualizuje (wybory parlamentarne), czyli przed oddaniem do eksploatacji nowobudowanej jednostki w 2026/27, będzie szansa na sensowną nazwę.

I na koniec, rozważanej koncepcji FSRU w Zatoce Gdańskiej nie należy mylić z rozwojem LNG w małej skali w tym regionie. To jest osobny projekt budowy małego terminalu LNG w Gdańsku przez grupę LOTOS w konsorcjum z GAZ-SYSTEM, o docelowej zdolności magazynowania 3000 m3 LNG. A skąd będzie zasilany w LNG ten mały terminal nie jest kluczowe dla obu projektów. Ewentualny rozwój LNG w małej skali zapewni sam mini terminal w Gdańsku, a nie FSRU na Zatoce Gdańskiej.

Wiele informacji uzupełniających o jednostkach FSRU jest w Światowa flota FSRU.

Wacław Sałaban, lipiec 2020 roku.

* Arctic Princess jest również dostawcą 80 ładunku do Świnoujścia ½ roku wcześniej - w dniu 14.01.2020 roku.

2 komentarze:

  1. ARCTIC DISCOVERER w Świnoujściu 11.08 wg.UM w Szczecinie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki, zaraz wprowadzę aktualizacje w zestawieniach.

      Usuń

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,