Niedawno była u nas setna i 101
dostawa dla Terminalu Świnoujście, natomiast do Kłajpedy, tzn. dla Independence (pierwszy FSRU na Bałtyku)
w dniach 18-20.07. przypłynęła 80.
Oczywiście dowiózł ją Arctic Princess*, było to 27 zawinięcie tego metanowca z LNG dla Litwy. Czyli obsłużył 1/3
dostaw litewskiego importu! Imponujące, ale dla obserwatorów nudne :-)
Niestety, próby uchwycenia
obrazu Arctic Princess z (mało) jubileuszową
dostawą w kamerach internetowych się nie powiodły z różnych powodów, ale są
Sympatycy MORSKOŚCI na morzu! :-)
Oto zdjęcie z odległego
spotkania brygu Fryderyk Chopin żeglującego
ze Świnoujścia do Visby, z Arctic
Princess płynącym po wyładunku z Kłajpedy w pobliże LM Hammerodde na Bornholmie
- do miejsca przejmowania pilota na pokład, na przejście Cieśnin Duńskich.
Zdjęcie jest z odległości ciut ponad 7Mm, wykonane na pozycji [55o23,5’N: 15o50,6’E],
tj. około 28 Mm na NE od Bornholmu, w dniu 20.07.2020 roku o h1521.
Na początku lipca (02.07.) został
opublikowany plan dostaw LNG importowanego do Kłajpedy w okresie X2020-IX2021
roku. Litwini publikują takie informacje.
Oczywiście plan jest aktualizowany w trakcie roku rozliczeniowego (X-IX). Prawdopodobnie
100 dostawa zawita do Kłajpedy w VII 2021 r.
81 już płynie z ETA 29.07. Będzie
to 10 cumowanie Arctic Aurora do FSRU Independence.
Drugi bałtycki FSRU Marshal Vasilevskiy, po
wielu tygodniach bezczynności
na początku tego roku na redach
Bałtyjska, Skagen, oraz Rotterdamu lub Zeebrugge, gdzie wiosną 2020, prawdopodobnie,
robił za dodatkowy magazyn LNG, opuścił wody europejskie i teraz pęta się dookoła
Afryki pomiędzy Bonny, a Środkowym Wschodem jako typowy transportowiec
LNG.
Trzeci bałtycki FSRU, to idea
postawienia w Zat. Gdańskiej Floating
Storage and Regasification Unit.
Gaz-System rozpoczął badanie
sensowności inwestycji polegającej na zakupieniu/wyczarterowaniu metanowca typu
FSRU, budowie stanowiska cumowniczego wraz z infrastrukturą technologiczną,
równocześnie napomykając o potrzebie spięcia krajowych rurek gazowych z
ewentualnym sporym źródłem gazu ziemnego zlokalizowanym na północnym-wschodzie
kraju. [Realizacja FSRU obejmujetakże jego integrację z systemem przesyłowym, dzięki czemu powstanie nowyfizyczny punkt wejścia do krajowego systemu przesyłowego.]
Badanie rynku potrwa do końca
IX 2020 roku.
Gaz-System podał również
istotne wstępne założenia:
- Inwestycja planowana jest do realizacji w perspektywie 2026/2027 roku. Czyli nastąpi to 3-4
lata po uruchomieniu wszystkich (x4) długotrwałych
kontraktów amerykańskich na import LNG.
- Zakłada się, że nowy Terminal LNG umożliwi regazyfikację na poziomie co
najmniej 4,5 mld m3
rocznie… . Wreszcie zostało to skonkretyzowane i utnie wszelkie medialne
hurraoptymistyczne wynurzenia o FSRU ze
zdolnością 8-10 mld m3 gz.
Oba założenia wymagają
komentarza. Jeśli wszystkie zawarte kontrakty na import amerykańskiego LNG
dojdą do skutku, a nie uda się z nich w istotnej części reeksportować pozyskanego
LNG, to aby całość importu (Katar + USA) zregazyfikować, będziemy potrzebować
FSRU o min zdolności 3,7 mld m3 gz. Oczywiście, wliczając w bilansie
rozbudowaną moc Terminalu Świnoujście, tj. do 8,3 mld.
[łączna nominalna wielkość
importu od 2024 roku = 8,95 mln ton
LNG rocznie = około 12 mld m3
gz.]
FSRU o zdolności regazyfikacji
4,5 mld m3 gz.rocznie, to metanowiec o standardowej pojemności 170
tys m3, np. Independence (2014), obecnie typowo budowany, również
dość łatwo dostępny do wyczarterowania.
Ale czy odległy termin
realizacji inwestycji nie świadczy o zamyśle zamówienia nowej jednostki? Jeśli
to przypuszczenie zostałoby zrealizowane, to intrygujące staje się nazwanie tej
jednostki w kontekście obu bałtyckich sąsiadujących FSRU: Independence i Aleksandr
Wasilewski :-)
Nazwa, która się politycznie nasuwa
(też na „P”- bo jeśli nie 2 wieże w centrum stolicy, to 2 terminale na obrzeżach
Bałtyku), na szczęście za 3 lata się zdezaktualizuje (wybory parlamentarne),
czyli przed oddaniem do eksploatacji nowobudowanej jednostki w 2026/27, będzie szansa na sensowną nazwę.
I na koniec, rozważanej koncepcji
FSRU w Zatoce Gdańskiej nie należy mylić z rozwojem LNG w małej skali w tym
regionie. To jest osobny projekt budowy małego terminalu LNG w Gdańsku przez
grupę LOTOS w konsorcjum z GAZ-SYSTEM, o docelowej zdolności magazynowania 3000
m3 LNG. A skąd będzie zasilany w LNG ten mały terminal nie jest
kluczowe dla obu projektów. Ewentualny rozwój LNG w małej skali zapewni sam mini
terminal w Gdańsku, a nie FSRU na Zatoce Gdańskiej.
Wiele informacji
uzupełniających o jednostkach FSRU jest w Światowa flota
FSRU.
Wacław Sałaban, lipiec 2020 roku.
ARCTIC DISCOVERER w Świnoujściu 11.08 wg.UM w Szczecinie
OdpowiedzUsuńDzięki, zaraz wprowadzę aktualizacje w zestawieniach.
Usuń