Różne ujęcia po jubileuszowej
dostawie. Na początek w ujęciach wielkościowo-energetycznych, czyli nudnie,
następnie ciekawiej – w kontekście termosów dowożących te 100 ładunków LNG. :-)
Energetycznie 100
dotychczasowych dostaw:
= 125 158 GWh (125,158 TWh) na podstawie
oficjalnych danych spółki Polskie LNG
= około 8
mln ton LNG = około 19 mln m3 LNG
= około
11 mld m3 g.zm. po
regazyfikacji.
[to zestawienie jest dla
tych, co pisują o LNG, a w tys./ mln / mld i GWh / m3 / tonach sobie
nie radzą :-)]
Czy to jest dużo?
Nie, wbrew propagandowym i buńczucznym
doniesieniom nieświadomych autorów. Skalibrujmy się nie w [tys./mln/mld] i nie
w [GWh/m3/tonach].
100 dotychczasowych dostaw:
- to tylko ciut mniej od dwuletniej
produkcji norweskiego terminalu Melkøya (2x 4,3 mln ton/rok),
- to tylko 4,5% rocznej produkcji LNG w Katarze (PGNiG jest bardzo drobnym
detalicznym klientem),
- to mniej od zakontraktowanej przez PGNiG wielkości rocznego
importu LNG po 2024 r. (9 mln t/r),
- to tylko 60% rocznego zapotrzebowania na gaz ziemny w Polsce w 2019 roku,
- to 225% obecnej rocznej wyliczeniowej
mocy regazyfikacyjnej Terminalu Świnoujście,
- to 135% wyliczeniowej,
rocznej mocy regazyfikacyjnej terminalu po ostatecznej rozbudowie.
Udział wielkościowy poszczególnych
wytwórców w naszym imporcie 100 ładunków:
- 74,8% z Kataru (Ras Laffan),
- 16,8% z USA (Sabine Pass,
Cove Point, Hackberry, Freeport, Corpus Christi),
- 7,8% z Norwegii (Melkoya),
- 0,7% z Trynidadu-Tobago (Point Fortin).
Różne ujęcia liczbowe 100
dostaw:
- 67 z Ras Laffan, 12x
Sabine Pass, 11x Melkøya [10 + 0,4
tj. dostawa częściowa), 4x Cove
Point, 2x Freeport, 2x Hackberry, po 1 z Point Fortin i Corpus Christi.
- 67 katarskich i 33
niekatarskie: 21 amerykańskich, 11 (10,4) norweskich, 1 z Trynidadu-Tobago,
- 69 z kontraktów
długoterminowych (66x Qatargas, 3x Cheniere Marketing International),
- 31 spotowych od m.in.
Equinor, Cheniere Energy, Qatargas (x1), Endesa, Centrica, Gunvor Group, Naturgy
Energy, Total, Shell, oraz z średnioterminowej umowy z Centrica LNG Company Ltd.
Brak danych do uszczegółowienia tego pkt. zestawienia.
- wszystkie 100 dostaw było w formule DES, najbliższa dostawa w
formule FOB w 2022 roku - oby.
100 dostaw wg. realizujących je
metanowców:
- 49 różnych jednostek (jest to wielkość bardzo
satysfakcjonująca stałych obserwatorów zawinięć z LNG),
- 25 różnych jednostek klasy Q-Flex,
- 24 różne metanowce określane konwencjonalnymi,
- w tym 3 jednostki ze
zbiornikami sferycznymi: Arctic Princess,
Arctic Discoverer, Arctic Voyager,
- oraz 2 FSRU czasowo rozwożące
LNG: Hoegh Gallant (2 zawinięcia) i Hoegh Giant.
[w drodze na Bałtyk jest LNG
Sokoto, 50. różna jednostka, 25. konwencjonalna, 4. ze zbiornikami sferycznymi,
będzie najstarszym metanowcem - z 2002, z ładunkiem od nowego, 9 wytwórcy -
Bonny Nigeria]
- najczęściej zawijający: Al Nuaman (x8),
- najstarszy: Bilbao Knutsen (2004),
- najmłodszy: GasLog Warsaw (2019), oraz 3 z 2018: Flex Rainbow, GasLog Hong Kong, Patris.
- nominalnie najpojemniejszy: Al Ghashamiya.
[od tego Q-Flex większe są
tylko konstrukcje Q-Max i MOL FSRU Challenger powstały na bazie Q-Max]
- nominalnie najmniej pojemne: Bilbao Knutsen, Iberica Knutsen, po 135 tys.m3,
- najurodziwszy
(kształty/kolorystyka) > jest taki wg. autora, był 4 razy w Świnoujściu -
jest tu zdjęcie jego pawęży :-)
Metanowce odwiedzające
Świnoujście według stoczni je budujących:
- DSME: 19 jednostek = 14
(Q-Flex) + 5 (inne)
- SHI: 11 = 6 + 5
- HHI: 11 = 5 + 6
- HSHI: 4 jednostki
konwencjonalne
- po 1 jednostce, japońskie
stocznie: Mitsui, Mitsubishi, Kawasaki i hiszpańska Sestao-IZAR.
Dla tych co dotrwali w tej nużącej
lekturze, spostrzeżenia z rozkładu zawinięć w poszczególnych dniach tygodnia:
Obecnie po 100 zawinięciach: w
poniedziałek odbyło się ich 10, wtorek x11, środa x14, czwartek x15, piątek
x19, sobota x17, niedziela x14.
Ale były 2 znacznie różniące
się cykle: okres 2016-2018 (do 47 dostawy) i 2019-2020 (48-100). Oto proporcja
w poszczególnych dniach dla tych przedziałów czasu: poniedziałek x10/0, wtorek x1/10, środa x6/8, czwartek x6/9, piątek x10/9, sobota x7/10,
niedziela x7/7.
Przyczyną omijania wtorków w I
okresie była konieczność dopływania 1-2 holowników FairPlay z Gdyni i/lub
niemieckich portów, do asystowania zawinięciom metanowców, z częstotliwością 1-2
dostawy w miesiącu. To był czas bazowania w Świnoujściu nielicznej i nie mocnej
floty Fairplay Towage. Aby zoptymalizować zajętość tych dopływających
holowników (doba na dopłynięcie, dwie doby asysty i doba na powrót)*, ich pracę
rozplanowywano częściowo na weekendy :-)
Po doposażeniu świnoujskiej
floty w nowy i najmocniejszy holownik FAIRPLAY-34 oraz skierowaniu na stałe
bazowanie w Świnoujściu jednostek FAIRPLAY XVI i CENTAUR II, nastąpiła istotna
zmiana. Oczywiście wszystko to następowało od jesieni 2018 roku, gdy
częstotliwość zawinięć sukcesywnie rosła od 1-2 na miesiąc, przez 2-3 (do
jesieni 2019), do obecnych 3-4 w miesiącu.
Natomiast obecne pomijanie
poniedziałków może tłumaczyć: piloci nie znoszą wczesnych pobudek po weekendzie
:-)
O nietypowościach zawinięć i
wyróżnikach dostaw, w postaci opóźnień wejścia do portu o 1-3 doby, wyjścia o
1-2 dni, pierwszego nocnego wejścia/wyjścia, 24-dobowego(!) oczekiwania w
Zatoce Pomorskiej na wpłynięcie do gazoportu, o staranowaniu i zatopieniu pławy
podejściowej N-2 na wyjściu, o pierwszym rozładunku po upadku suwnicy z kopuły
wschodniego zbiornika lądowego na główną magistralę LNG, lub o dostawach:
największej, najmniejszej, częściowej, nie naszej oraz przekraczających kolejny
mln m3 importowanego LNG, może przypomnę i napiszę innym razem :-)
Wacław Sałaban, lipiec 2020 roku.
* instrukcja
zawinięcia do gazoportu (UM Szczecin) wymaga zachowania stałej gotowości dwóch głównych
(mocnych) holowników (cumujących w gazoporcie w czasie bytności metanowca!) do natychmiastowego
awaryjnego/pilnego wyprowadzenia metanowca z gazoportu w sytuacjach
kryzysowych. Podobnie jest z pilotami, którzy non-stop są na pokładzie
rozładowywanej jednostki.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,