niedziela, 12 lipca 2020

100 dostaw do Terminalu Świnoujście

Różne ujęcia po jubileuszowej dostawie. Na początek w ujęciach wielkościowo-energetycznych, czyli nudnie, następnie ciekawiej – w kontekście termosów dowożących te 100 ładunków LNG. :-)


Energetycznie 100 dotychczasowych dostaw:

= 125 158 GWh (125,158 TWh) na podstawie oficjalnych danych spółki Polskie LNG
=   około 8 mln ton LNG = około 19 mln m3 LNG
= około 11 mld m3 g.zm. po regazyfikacji.
[to zestawienie jest dla tych, co pisują o LNG, a w tys./ mln / mld i GWh / m3 / tonach sobie nie radzą :-)]


Czy to jest dużo?
Nie, wbrew propagandowym i buńczucznym doniesieniom nieświadomych autorów. Skalibrujmy się nie w [tys./mln/mld] i nie w [GWh/m3/tonach].

100 dotychczasowych dostaw:
- to tylko ciut mniej od dwuletniej produkcji norweskiego terminalu Melkøya (2x 4,3 mln ton/rok),
- to tylko 4,5% rocznej produkcji LNG w Katarze (PGNiG jest bardzo drobnym detalicznym klientem),
- to mniej od zakontraktowanej przez PGNiG wielkości rocznego importu LNG po 2024 r. (9 mln t/r),
- to tylko 60% rocznego zapotrzebowania na gaz ziemny w Polsce w 2019 roku,
- to 225% obecnej rocznej wyliczeniowej mocy regazyfikacyjnej Terminalu Świnoujście,
- to 135% wyliczeniowej, rocznej mocy regazyfikacyjnej terminalu po ostatecznej rozbudowie.


Udział wielkościowy poszczególnych wytwórców w naszym imporcie 100 ładunków:
- 74,8% z Kataru (Ras Laffan),
- 16,8% z USA (Sabine Pass, Cove Point, Hackberry, Freeport, Corpus Christi),
-   7,8% z Norwegii (Melkoya),
-   0,7% z Trynidadu-Tobago (Point Fortin).

Różne ujęcia liczbowe 100 dostaw:
- 67 z Ras Laffan, 12x Sabine Pass, 11x Melkøya [10 + 0,4 tj. dostawa częściowa), 4x Cove Point, 2x Freeport, 2x Hackberry, po 1 z Point Fortin i Corpus Christi.
- 67 katarskich i 33 niekatarskie: 21 amerykańskich, 11 (10,4) norweskich, 1 z Trynidadu-Tobago,
- 69 z kontraktów długoterminowych (66x Qatargas, 3x Cheniere Marketing International),
- 31 spotowych od m.in. Equinor, Cheniere Energy, Qatargas (x1), Endesa, Centrica, Gunvor Group, Naturgy Energy, Total, Shell, oraz z średnioterminowej umowy z Centrica LNG Company Ltd. Brak danych do uszczegółowienia tego pkt. zestawienia.
- wszystkie 100 dostaw było w formule DES, najbliższa dostawa w formule FOB w 2022 roku - oby.


100 dostaw wg. realizujących je metanowców:
- 49 różnych jednostek (jest to wielkość bardzo satysfakcjonująca stałych obserwatorów zawinięć z LNG),
- 25 różnych jednostek klasy Q-Flex,
- 24 różne metanowce określane konwencjonalnymi,
- w tym 3 jednostki ze zbiornikami sferycznymi: Arctic Princess, Arctic Discoverer, Arctic Voyager,
- oraz 2 FSRU czasowo rozwożące LNG: Hoegh Gallant (2 zawinięcia) i Hoegh Giant.
[w drodze na Bałtyk jest LNG Sokoto, 50. różna jednostka, 25. konwencjonalna, 4. ze zbiornikami sferycznymi, będzie najstarszym metanowcem - z 2002, z ładunkiem od nowego, 9 wytwórcy - Bonny Nigeria]


- najczęściej zawijający: Al Nuaman (x8),
- najstarszy: Bilbao Knutsen (2004),
- najmłodszy: GasLog Warsaw (2019), oraz 3 z 2018: Flex Rainbow, GasLog Hong Kong, Patris.
- nominalnie najpojemniejszy: Al Ghashamiya.
[od tego Q-Flex większe są tylko konstrukcje Q-Max i MOL FSRU Challenger powstały na bazie Q-Max]
- nominalnie najmniej pojemne: Bilbao Knutsen, Iberica Knutsen, po 135 tys.m3,
- najurodziwszy (kształty/kolorystyka) > jest taki wg. autora, był 4 razy w Świnoujściu - jest tu zdjęcie jego pawęży :-)


Metanowce odwiedzające Świnoujście według stoczni je budujących:
- DSME: 19 jednostek = 14 (Q-Flex) + 5 (inne)
- SHI: 11 = 6 + 5
- HHI: 11 = 5 + 6
- HSHI: 4 jednostki konwencjonalne
- po 1 jednostce, japońskie stocznie: Mitsui, Mitsubishi, Kawasaki i hiszpańska Sestao-IZAR.


Dla tych co dotrwali w tej nużącej lekturze, spostrzeżenia z rozkładu zawinięć w poszczególnych dniach tygodnia:
Obecnie po 100 zawinięciach: w poniedziałek odbyło się ich 10, wtorek x11, środa x14, czwartek x15, piątek x19, sobota x17, niedziela x14.
Ale były 2 znacznie różniące się cykle: okres 2016-2018 (do 47 dostawy) i 2019-2020 (48-100). Oto proporcja w poszczególnych dniach dla tych przedziałów czasu: poniedziałek x10/0, wtorek x1/10, środa x6/8, czwartek x6/9, piątek x10/9, sobota x7/10, niedziela x7/7.
Przyczyną omijania wtorków w I okresie była konieczność dopływania 1-2 holowników FairPlay z Gdyni i/lub niemieckich portów, do asystowania zawinięciom metanowców, z częstotliwością 1-2 dostawy w miesiącu. To był czas bazowania w Świnoujściu nielicznej i nie mocnej floty Fairplay Towage. Aby zoptymalizować zajętość tych dopływających holowników (doba na dopłynięcie, dwie doby asysty i doba na powrót)*, ich pracę rozplanowywano częściowo na weekendy :-)
Po doposażeniu świnoujskiej floty w nowy i najmocniejszy holownik FAIRPLAY-34 oraz skierowaniu na stałe bazowanie w Świnoujściu jednostek FAIRPLAY XVI i CENTAUR II, nastąpiła istotna zmiana. Oczywiście wszystko to następowało od jesieni 2018 roku, gdy częstotliwość zawinięć sukcesywnie rosła od 1-2 na miesiąc, przez 2-3 (do jesieni 2019), do obecnych 3-4 w miesiącu.
Natomiast obecne pomijanie poniedziałków może tłumaczyć: piloci nie znoszą wczesnych pobudek po weekendzie :-)


O nietypowościach zawinięć i wyróżnikach dostaw, w postaci opóźnień wejścia do portu o 1-3 doby, wyjścia o 1-2 dni, pierwszego nocnego wejścia/wyjścia, 24-dobowego(!) oczekiwania w Zatoce Pomorskiej na wpłynięcie do gazoportu, o staranowaniu i zatopieniu pławy podejściowej N-2 na wyjściu, o pierwszym rozładunku po upadku suwnicy z kopuły wschodniego zbiornika lądowego na główną magistralę LNG, lub o dostawach: największej, najmniejszej, częściowej, nie naszej oraz przekraczających kolejny mln m3 importowanego LNG, może przypomnę i napiszę innym razem :-)


Wacław Sałaban, lipiec 2020 roku.

* instrukcja zawinięcia do gazoportu (UM Szczecin) wymaga zachowania stałej gotowości dwóch głównych (mocnych) holowników (cumujących w gazoporcie w czasie bytności metanowca!) do natychmiastowego awaryjnego/pilnego wyprowadzenia metanowca z gazoportu w sytuacjach kryzysowych. Podobnie jest z pilotami, którzy non-stop są na pokładzie rozładowywanej jednostki.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,