czwartek, 30 lipca 2020

Po raz czwarty przypłynie Arctic Discoverer

Arctic Discoverer od dwóch miesięcy bezczynnie stoi na redzie Hammerfest, tj. od momentu powrotu po zrealizowaniu swojej 15 dostawy do Kłajpedy w dniach 03-04.06.2020 roku. Jest trzecim termosem w liczbie zrealizowanych dowózek dla Litwy. Był to 77 ładunek dla FSRU Independence.

Tegoroczne zatrudnienie tego metanowca jest znikome i zdecydowanie odstaje od pozostałej trójki siostrzanych jednostek. Dostawa do Świnoujścia będzie piątą podróżą w 2020 roku, po dostawach do Rotterdamu, Kłajpedy [72. ogółem: 05-06.03.], Dunkierki i ponownie Kłajpedy [77. 03-04.06.]. Był to kolejno 7/12/18/25 tegoroczny załadunek w terminalu Melkøya. Zapowiadana dostawa (ETA 11.08) do Świnoujścia będzie 35 załadunkiem norweskiego LNG wyeksportowanym w 2020 roku.
Czyli tegoroczna zajętość tego metanowca, liczona wraz z dostawą do Świnoujścia, to tylko około 2,5 miesiąca! Pozostały czas (bilansowo), to około 5 miesięcy kotwiczenia na redach Hammerfest i Skagen. Marna efektywność na poziomie 33%. Mógłby w tym czasie dokonać 4 (nieśpiesznie) - 5 (intensywnie) podróży okrężnych (międzyzatokowych): Zatoka Meksykańska >< Zatoka Pomorska. Może PGNiG to rozważy czarterując flotę do zwózki LNG z USA? :-)
Przypomnę co się w 2017 roku kroiło: „W czerwcu ARCTIC DISCOVERER w Świnoujściu?”, i jak się zakończyło: „ARCTIC DISCOVERER” oraz „Dostawa norweska we wrześniu” :-)

Widok podczas żeglugi na s/y FRI z Akkarfjord do Hammerfest - 20 czerwca 2011 r.
Arctic Discoverer wypłynął po załadunku w terminalu na wyspie Melkøya.
To jeden z nielicznych metanowców, blisko spotkanych na morzu, będący w drodze (niekotwiczący/niecumujący).

Wracając do statystyk dla Terminalu Świnoujście, będzie to 3 tegoroczna dostawa norweskiego LNG, po 6-miesięcznej przerwie (dostawy [80.] i [82.] w I 2020, obie Arctic Princess). Statystycznie: 103. ogółem, 12. norweska (precyzyjnie 11. + częściowa), 25. tegoroczna. Swoim 4 zawinięciem do Świnoujścia, Arctic Discoverer* zrówna się z Arctic Princess w liczbie dowózek LNG z terminalu Melkøya. Pozostałe 4 ładunki dostarczyły Arctic Voyager i Arctic Aurora (po 2). Czyli będzie to jednocześnie 11 zawinięcie metanowca z klasycznymi zbiornikami sferycznymi (na 103). :-)

Wacław Sałaban, koniec lipca 2020 roku.

* 289,5m×48,5m, nominalna ładowność LNG to 140 000 m3, oddany w lutym 2006, stocznia Mitsui Engineering & Shipbuilding Co. Ltd. – MES Ichihara, bandera Bahamy, MMSI 309481000, pływa pod zarządem „K” Line Kawasaki Kisen Kaisha, Ltd. Wśród czterech kulistych ARCTIC+ jest jedynym ze stoczni Ichihara.

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,