wtorek, 21 lipca 2020

Zadebiutuje Al Karaana

Trwa seria debiutów metanowców klasy Q-Flex w Świnoujściu i na Bałtyku. Po ponad 8 miesiącach ich braku, od zawinięcia Al Bahiya pod koniec X 2019 roku, teraz po Al Safliya (debiut z ład. [100.]) zwinie Al Karaana. Kolejny nie znany w gazoporcie metanowiec, który zainauguruje katarskie ładunki w ramach drugiej setki dostaw - ETA 01.08.


Podobnie jak Al Safliya ma rodowód ze stoczni DSME, ale jest z przeciwnego końca tej serii jednostek. Przypomnę, Al Safliya jest z pierwszej dwójki wraz z Al Ruwais (oba z X 2007), natomiast Al Karaana z końcowej czwórki, wraz z Al Khattiya (oba X 2009), Al Nuaman (XI 2009) i Al Bahiya (I 2010).

Gibraltar 29.07.2019 ↑ i 07.12.2019 ↓
- jesienią ubiegłego roku Al Karaana przeszedł drugi remont klasowy i naprawę kolorystyki :-)

Nie znam jakichś szczególnych i charakterystycznych epizodów z 11 lat eksploatacji Al Karaana i jest to w znacznej dysproporcji do np. 13 lat pływania Al Safliya. Również nie zalicza się do jednostek fotogenicznych :-) Al Karaana jest w grupie 6 najrzadziej odwiedzających akwen wokółeuropejski w ostatnich 28 miesiącach; 5 jedn. po 7 razy + Al Thumama tylko x6, przy rekordziście Al Shamal x14.

Po tym zawinięciu, na 31 statków Q-Flex, będzie brakowało 5 debiutów w Świnoujściu: Al Thumama, Al Sahla, Al Rekayyat (trójka z HHI), Al Kharsaah (SHI) i Fraiha (DSME). Poza Al Rekayyat, pozostałe uprzednio pływały w czarterze RasGas. Czy to wpływa na ich ilość pobytów w Europie?

Po dostawie [101.] zrealizowanej przez LNG Sokoto i zrównaniu liczby różnych metanowców zawijających do Świnoujścia, tj. po 25 różnych jednostek klasy Q-Flex i innych, w z góry przegranej klasyfikacji, jednak ponownie klasa drugich największych metanowców w światowej flocie będzie przewodzić - 26 różnych Q-Flex! :-)  

Poprzednim miesiącem z tylko dwoma dostawami był X 2019. Dopłynięcie 102 dostawy z Al Karaana po 31.07., czyli zakończenie lipca z tylko dwoma odebranymi ładunkami, statystycznie zamyka ośmiomiesięczny okres z powyżej dwoma dostawami w miesiącu, trwający od XI 2019 do VI 2020 roku - po 4 ładunki w XI, I, IV i V i po 3 w XII, II, III i VI.
Oczywiście, w owym czasie nie zdarzył się trwający obecnie 2,5 tygodniowy brak zleceń asyst w gazoporcie dla jednostek FairPlay. Tym samym przebazowanie: Holownik FAIRPLAY-34 odpłynął, staje się zrozumiałym działaniem.

Kolejną wątpliwością jest tylko jedna dostawa katarska w bieżącym lipcu. Ale może w VIII będą 3?

***** ***

Natomiast samo PGNiG szykuje się do docelowej utraty samodzielności i zmiany …nazwy, a biuro niemieckiej spółki zależnej PGNiG Supply & Trading GmbH (PST) w Londynie zapowiada w trzecim kwartale (uprzednio do końca drugiego) rozstrzygnięcie wyboru armatora, od którego wyczarteruje metanowce do przyszłego przywozu importowanego LNG z USA w formule FOB.

To kto: GasLog, Maran Gas Maritime, Teekay, Dynagas, Awilco LNG, Thenamaris LNG? A może po jednej jednostce od każdego z tych armatorów? Siedem metanowców, w nominalnie 77-miu transatlantyckich podróżach, da radę obsłużyć (na styk) cały amerykański import LNG w formule FOB :-)

Wacław Sałaban, lipiec 2020 roku.

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,