Ten wpis to powrót do zaległego
tematu, niespecjalnie rozgłaszanego, a dotyczącego inauguracji rozbudowy floty Nakilat (Qatar Gas Transport Company).
Oddanie do eksploatacji metanowca Global
Energy przyćmiły informacje o zarezerwowaniu
mocy produkcyjnych stoczni w Chinach i Korei Południowej przez Katar.
W maju 2020 Nakilat, w ramach Global Shipping Company, spółki joint venture Nakilat i Maran Ventures Inc.
(60:40%), przejął ze stoczni DSME (Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering)
jednostkę Global Energy, IMO 9845013,
MMSI 538008899, bandera Wysp Marshalla, nr stoczniowy 2478, o poj. 173 400 m3.
Jest to pierwszy z 4 zaplanowanych metanowców dla GSC, mających być w zarządzie eksploatacyjnym i technicznym
Nakilat. Zamówienie w DSME na budowę ponad 10 jednostek z odbiorem w latach
2020-2021 ulokowało Maran Gas Maritime
Inc.
Następny metanowiec z grupy dla
GSC (nr stoczniowy 2487), o
prawdopodobnej nazwie Global Star
(IMO 9859741), zostanie oddany do eksploatacji na przełomie XII 2020/I 2021, a
kolejne 2 do końca 2021 roku (nr. stocz. 2502 i 2503)*. Pierwsze 2 metanowce
mają napęd MEGI, natomiast następne mają mieć napęd X-DF. Oczywiście, te 4 dwusterowe
dwuśrubowce, będą wyposażone w systemy ponownej regazyfikacji gazu ziemnego i
stosowny system zapobiegania samoregazyfikacji LNG.
Ilość dostępnych
w sieci zdjęć Global Energy jest znikoma :-)
Global Energy powrócił 19.07.
pod balastem do Ras Laffan, po realizacji dostawy katarskiego LNG do
indyjskiego terminalu w Dahej (14.07.). Prawdopodobnie była to druga
zrealizowana dostawa po debiucie dostawczym dla Kuwejtu (23.06.).
Od 2004 lub 2006 roku (różne
źródła) pod francuską banderą pływa mały metanowiec Global Energy o poj. 74 tys.m3, IMO 9269207 / MMSI 226308000
(ex GDF Suez Global Energy do 2016
roku), uwiązany transportowo pomiędzy Algierią - eksportowy Terminal LNG Arziw
(Bethioua) i Włochami - importowy Terminal LNG Panigaglia (La Spezia).
Czy jest szansa na odwiedziny
Świnoujścia przez ten duży (2,34x pojemniejszy) Global Energy? Jeśli, to nie z
ładunkiem katarskiego LNG. Jednostki GSC maj być czarterowane.
*****
***
Od kilku lat trwa powolny i systematyczny
proces odkupowania udziałów właścicielskich innych podmiotów w jednostkach
Q-Flex/Max, wraz z ich całkowitym przejmowaniem w zarząd operacyjny przez Nakilat Shipping Qatar (NSQL), o czym
pisałem: >ostatni
akapit. Od tego czasu kolejne dwie jednostki całkowicie przejęła spółka
Nakilat, tj. Q-Flex Al Kharaitiyat oraz
Q-Max Bu Samra, oba od Shell
International Trading And Shipping Company Ltd. - identycznie jak poprzednio Al Mayeda.
Podobnie dzieje się ze
starszymi jednostkami konwencjonalnymi z lat 2004-2009, poprzedzającymi
powstanie klas Q-Flex/Max, przy czym w tej części floty odbywały się transfery
w obu kierunkach, następowało też zbywanie
udziałów przez Nakilat. Próbowałem uściślić te szczegóły, ale sam Nakilat w
swoim zestawieniu tej grupy jednostek wykazuje nieścisłości, na jednej stronie
informuje o ich liczbie wynoszącej 24 statki ale na dalszej z nazwy wymienia
tylko 20 metanowców :-)
Wyróżnikiem w tych zmiennych
mariażach korporacyjnych jest symbioza katarskiego Nakilat z grecką grupą Maran
Gas Maritime, obejmująca min 15 metanowców z grupy konwencjonalnych. Wśród nich są 3, które odwiedziły Świnoujście:
Maran Gas Sparta; MG Posidonia i MG Apollonia. Teraz do tej wspólnej floty Nakilat - Maran Gas
Maritime dołączają zapowiadane 4 nowopowstające jednostki. Dzieje się.
Obserwujmy!
Wacław Sałaban, lipiec 2020 roku.
* są to
numery prawdopodobne, gdyż zamówienie Maran Gas Maritime Inc. w DSME obejmuje
nr. kadłubów 2501-4 i 2506-8(?). Większość tych jednostek będzie dla floty MGM,
identycznie jak odebrany w V 2020 nowy Maran
Gas Psara - płynie z chyba pierwszym swoim ładunkiem - 01.07. wypłynął z
Sabine Pass na Wschód, ETA 04.08. czyli terminal docelowy na Dalekim Wschodzie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,