sobota, 18 lipca 2020

Metanowiec Global Energy zwiastuje rozbudowę floty Nakilat

Ten wpis to powrót do zaległego tematu, niespecjalnie rozgłaszanego, a dotyczącego inauguracji rozbudowy floty Nakilat (Qatar Gas Transport Company). Oddanie do eksploatacji metanowca Global Energy przyćmiły informacje o zarezerwowaniu mocy produkcyjnych stoczni w Chinach i Korei Południowej przez Katar.

W maju 2020 Nakilat, w ramach Global Shipping Company, spółki joint venture Nakilat i Maran Ventures Inc. (60:40%), przejął ze stoczni DSME (Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering) jednostkę Global Energy, IMO 9845013, MMSI 538008899, bandera Wysp Marshalla, nr stoczniowy 2478, o poj. 173 400 m3. Jest to pierwszy z 4 zaplanowanych metanowców dla GSC, mających być w zarządzie eksploatacyjnym i technicznym Nakilat. Zamówienie w DSME na budowę ponad 10 jednostek z odbiorem w latach 2020-2021 ulokowało Maran Gas Maritime Inc.
Następny metanowiec z grupy dla GSC (nr stoczniowy 2487), o prawdopodobnej nazwie Global Star (IMO 9859741), zostanie oddany do eksploatacji na przełomie XII 2020/I 2021, a kolejne 2 do końca 2021 roku (nr. stocz. 2502 i 2503)*. Pierwsze 2 metanowce mają napęd MEGI, natomiast następne mają mieć napęd X-DF. Oczywiście, te 4 dwusterowe dwuśrubowce, będą wyposażone w systemy ponownej regazyfikacji gazu ziemnego i stosowny system zapobiegania samoregazyfikacji LNG.

Ilość dostępnych w sieci zdjęć Global Energy jest znikoma :-)

Global Energy powrócił 19.07. pod balastem do Ras Laffan, po realizacji dostawy katarskiego LNG do indyjskiego terminalu w Dahej (14.07.). Prawdopodobnie była to druga zrealizowana dostawa po debiucie dostawczym dla Kuwejtu (23.06.).


Od 2004 lub 2006 roku (różne źródła) pod francuską banderą pływa mały metanowiec Global Energy o poj. 74 tys.m3, IMO 9269207 / MMSI 226308000 (ex GDF Suez Global Energy do 2016 roku), uwiązany transportowo pomiędzy Algierią - eksportowy Terminal LNG Arziw (Bethioua) i Włochami - importowy Terminal LNG Panigaglia (La Spezia).



Czy jest szansa na odwiedziny Świnoujścia przez ten duży (2,34x pojemniejszy) Global Energy? Jeśli, to nie z ładunkiem katarskiego LNG. Jednostki GSC maj być czarterowane.

***** ***
Od kilku lat trwa powolny i systematyczny proces odkupowania udziałów właścicielskich innych podmiotów w jednostkach Q-Flex/Max, wraz z ich całkowitym przejmowaniem w zarząd operacyjny przez Nakilat Shipping Qatar (NSQL), o czym pisałem: >ostatni akapit. Od tego czasu kolejne dwie jednostki całkowicie przejęła spółka Nakilat, tj. Q-Flex Al Kharaitiyat oraz Q-Max Bu Samra, oba od Shell International Trading And Shipping Company Ltd. - identycznie jak poprzednio Al Mayeda.
Podobnie dzieje się ze starszymi jednostkami konwencjonalnymi z lat 2004-2009, poprzedzającymi powstanie klas Q-Flex/Max, przy czym w tej części floty odbywały się transfery w obu kierunkach, następowało też zbywanie udziałów przez Nakilat. Próbowałem uściślić te szczegóły, ale sam Nakilat w swoim zestawieniu tej grupy jednostek wykazuje nieścisłości, na jednej stronie informuje o ich liczbie wynoszącej 24 statki ale na dalszej z nazwy wymienia tylko 20 metanowców :-)
Wyróżnikiem w tych zmiennych mariażach korporacyjnych jest symbioza katarskiego Nakilat z grecką grupą Maran Gas Maritime, obejmująca min 15 metanowców z grupy konwencjonalnych. Wśród nich są 3, które odwiedziły Świnoujście: Maran Gas Sparta; MG Posidonia i MG Apollonia. Teraz do tej wspólnej floty Nakilat - Maran Gas Maritime dołączają zapowiadane 4 nowopowstające jednostki. Dzieje się. Obserwujmy!

Wacław Sałaban, lipiec 2020 roku.

* są to numery prawdopodobne, gdyż zamówienie Maran Gas Maritime Inc. w DSME obejmuje nr. kadłubów 2501-4 i 2506-8(?). Większość tych jednostek będzie dla floty MGM, identycznie jak odebrany w V 2020 nowy Maran Gas Psara - płynie z chyba pierwszym swoim ładunkiem - 01.07. wypłynął z Sabine Pass na Wschód, ETA 04.08. czyli terminal docelowy na Dalekim Wschodzie.

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,