Kontynuacja i rozwinięcie części
poprzednich
wątków + nowe globalne lub drobiazgowe :-)
Equinor > Melkøya > flota Arctic+
Od połowy maja trwa zaplanowany
remont/przegląd techniczny terminalu LNG na wyspie Melkøya (przy Hammerfest).
Początkowo planowany na 2 tygodnie, następnie planowano (i głoszono) wyłączenie
terminala do końca czerwca, natomiast obecnie uruchomienie podobno ma nastąpić
po połowie czerwca (po 16.06.). Norweskie planowanie :-) Poznałem je osobiście :-)
Tymczasem ostatnio mało
produktywnie wykorzystywana flota metanowców (cz. W Europie),
stale związana z norweskim terminalem, powoli zmierza w jego kierunku:
- Arctic Lady, po niespiesznej realizacji kolejnej dostawy do
Dunkierki, od 10.06. kotwiczy na redzie Hammerfest,
- Arctic Discoverer, po 2,5 tygodniach kotwiczenia na redzie Skagen z
ładunkiem, zrealizował dostawę do Kłajpedy, obecnie w drodze powrotnej
trawersuje Norwegię,
- Arctic Aurora, po gościnnych występach - dowiózł ładunek z nigeryjskiego
Bonny do greckiej Revithoussa, po rozładunku (07-08.06.) płynie po Morzu
Śródziemnym z portem docelowym Hammerfest. Ciekawostką jest, że swoim
zawinięciem do Revithoussa przerwał (rozdzielił) rozładunek Q-Flex Onaiza,
który obecnie i nadal krąży/dryfuje na N od Krety w oczekiwaniu na dalszy
rozładunek(?).
- Arctic Voyager, kiepski termos z ładunkiem, kotwiczy w Skagen już
ponad miesiąc (od 11.05.) w oczekiwaniu na ofertę zakupu. Może będzie setną
dostawą do Świnoujścia? Ma blisko :-)
- Arctic Princess. Pisałem uprzednio, przypominając w „Różnościach
obserwacyjnych”, o odwróconej roli niektórych terminali LNG w USA
(regazyfikacja>wytwarzanie i import>eksport) oraz o incydentalnym
odwróceniu roli Arctic Princes, nie wiedząc wtedy dokąd popłynie ładunek z
Sabine Pass (załadunek 04-05.06.).
Arctic Princess zrealizuje
swoje 26 zawinięcie do Kłajpedy (ETA 19.07.), ale tym razem nie z ładunkiem z
norweskiego terminalu Melkøya! Będzie to 78 dostawa ogółem, 9 ładunek
nienorweski i 6 z USA (+z: Point Fortin; Bonny; Montoir/Sabetta?).
Był jeszcze jeden wyjątek wśród
dostaw realizowanych dla FSRU Independence i dowożonych przez Arctic Princess.
W połowie kwietnia 2017 roku dostarczył jedyny dotychczas ładunek dla Litwy z
Trynidadu-Tobago. Jest też jedynym metanowcem realizującym dostawy częściowe do
Kłajpedy, było to trzykrotnie. Jest bezwzględnym liderem wśród metanowców w
liczbie zawinięć do Kłajpedy (x25 + w drodze). Kolejne Arctic Voyager i Arctic
Discoverer dowiozły po 17/15 ładunków - wyłącznie z Norwegii.
* * *
Qatar Petroleum > stocznie chińskie i koreańskie
Napisałem uprzednio (cz. Na SE od nas):
Qatar Petroleum podpisało umowę z Hudong-Zhonghua Shipbuilding (China State Shipbuilding Corporation)
o zarezerwowanie zdolności budowy statków LNG - metanowców o pojemności 174
tys.m3. Podobno w Chinach ma powstać lwia część z ponad 60 jednostek planowanych w ramach rozbudowy katarskiej floty. Umowa
rezerwuje znaczną część zdolności budowy statków LNG w Hudong do 2027 roku. Smuci
mnie typowa wielkość tych jednostek, tylko po 174 000 m3 LNG.
QP niedawno rozpoczęła wiercenia w ramach realizacji projektu
North Field East, w celu zwiększenia produkcji LNG. Ta faza projektu North
Field zwiększy moce produkcyjne LNG w Katarze z 77 do 110 mln ton rocznie.
Druga część projektu, zwana projektem North Field South, doprowadzi moce
produkcyjne Kataru do wielkości 126 mln ton rocznie.
Dopisuję:
Qatar Petroleum podpisało trzy umowy z
południowokoreańskimi stoczniami, Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering
(DSME), Hyundai Heavy Industries (HHI) i Samsung Heavy Industries (SHI), rezerwując moce produkcyjne do
2027 roku, na budowę floty metanowców w liczbie około 100 jednostek, o
wartości ponad 19 mld dolarów USA.
Nie tylko rozbudowa mocy produkcyjnych
w Zatoce Perskiej z 77 przez 110 do 126 mln ton rocznie do 2027 roku, ale
również zaangażowanie Kataru w projekt LNG w USA (Golden Pass to kolejny
„odwracany” terminal LNG, o finansowym zaangażowaniu Kataru w 70% i planowanej
zdolności produkcji 16 mln t/r), oraz planowana wymiana obecnej floty metanowców
- to są oficjalne powody intensywnej rozbudowy floty do obsługi katarskiego
eksportu LNG.
Ale czy tylko? Obecnie nie
tylko dołuje cena LNG na światowym rynku, dołują też zamówienia na metanowce,
dołują stocznie dalekowschodnie, czyli też pewnie dołują ceny za nowe metanowce
:-)
Podsumowując, poniższe (↓) dane
dotyczą raczej łącznej rezerwacji mocy
produkcyjnych przez Qatar Petroleum w stoczniach Korei Południowej i w Chinach.
Podpowiada to rozsądek i umiejętność przeliczania mln na mld, mimo jaskrawej
sprzeczności z przytoczonymi powyżej oficjalnymi danymi liczbowymi:
- do 2027 roku Katar zarezerwował 60% światowej zdolności
produkcyjnej przemysłu stoczniowego w zakresie budowy jednostek LNG,
- będzie to budowa łącznie około 100 metanowców,
wyposażonych w wolnoobrotowe silniki dwupaliwowe wykorzystujące LNG jako paliwo,
- wartość rekordowego kontraktu
(raczej kontraktów) opiewa na ponad 19,2
mld dolarów USA.
Wali się „koncepcja/plan” budowy
narodowej floty metanowców zarządzanej przez PŻM, ale już za parę lat (po
wykopaniu kanału Zatoka Gdańska - Zalew Wiślany), na wtórnym rynku, będą w
niskiej cenie 17/20-to letnie metanowce klasy Q-Flex. Przypomnę, terminale w
Zatoce Meksykańskiej są dostosowane do obsługi klasy Q-Flex. :-)
* * *
Drugim drobiazgiem
obserwacyjnym, po rozdzieleniu (przerwaniu) rozładunku Q-Flex Onaiza przez
nigeryjską dostawę (Arctic Aurora) do DESFA LNG Terminal Revithoussa, jest
zapowiedź (w AIS!) inaugurującej dostawy do włoskiego terminalu Adriatic LNG (w pobliżu Rovigo) realizowanej
przez metanowiec klasy Q-Flex.
Adriatic LNG od lat i
regularnie (duży kontrakt długoterminowy) przyjmuje katarskie LNG, ale dostawy
są realizowane przez średniej wielkości m.in. katarskie metanowce
konwencjonalne, stale oddelegowane do tego importu/eksportu*. Możliwość
cumowania i rozładunku w Adriatic LNG testował (bez ładunku) Q-Flex Al Khuwair (stocznia SHI) w dniu 20.06.2019
roku, w ramach podróży [119.].
Obecnie, po całkowitym
załadunku, na redzie Ras Laffan kotwiczy Tembek
(też SHI) głosząc w AIS podróż do Adriatic LNG. ETA 22.06. (h2222) :-)
W okresie ostatnich dwóch lat to
kolejny europejski/turecki terminal importowy dopuszczający realizację dostaw
LNG metanowcami Q-Flex, po: Dörtyol [65.],
Marmara [122.] i Revithoussa [140.].
Wacław Sałaban, czerwiec 2020 roku.
* Nieprzypadkowo
je tu wymieniam: FUWAIRIT, UMM BAB, SIMAISMA, AL JASSASIYA, AL DEEBEL, AL
THAKHIRA, LUSAIL, EJNAN, AL MARROUNA, AL AREESH, AL DAAYEN, o poj. 138-153
tys.m3, powstały w latach 2004-2007, tuż przed klasami Q-Flex/Max i część
z nich (mocno pokomplikowane i niejasne współudziały armatorsko-właścicielskie)
będzie pierwszą wymienianą grupą metanowców we flocie Nakilat przez
nowopowstałe jednostki.
A propos LGBT - opis zdjęcia:
„Druga
córka z drugiego męża, która ma starszą siostrę z pierwszym mężem swojej matki,
który jednak nie jest jej ojcem, pcha wózek z młodszym bratem, który
prawdopodobnie jest synem trzeciego męża jej matki … Coś pomyliłem?”
Nie rozumiesz? Na opisywanym zdjęciu jest polska, katolicka rodzina ze
świecznika, precyzyjniej; to są skomplikowane rodziny po rozwodach,
także kościelnych (stwierdzenie nieważności małżeństwa). Kluczowa mama nie jest
wdową! Tak, utraciła matkę i ojca. Jej wujek jest zwykłym posłem. Zdjęcia
litościwie, JESZCZE, nie zamieszczam.
BW BRUSSELS z Lake Charles (USA) w Świnoujściu 27.06 wg.MarineTraffic.com
OdpowiedzUsuńDziękuję za wyśledzenie :-)
UsuńNo to na początku lipca 100 dostawa? 04.07.???
Czy to może oznaczać że najprawdopodobniej będzie to dostawa z Kataru?
UsuńMożliwe, że będzie to Al Safliya.
OdpowiedzUsuńTak, kibicuję takiemu zawinięciu :-)
UsuńOczekiwany debiut szczególnego dla mnie Q-Flex... .
Al hamla odpada z rywalizacji (kierunek Aliaga na 16.06)
OdpowiedzUsuń... a AL REKAYYAT do Dunkierki na 23.06
OdpowiedzUsuńTak, sygnalizowano ramo po wpłynięciu do Kanału. Natomiast Al Rakayyat z niepełnym ładunkiem płynie aż do Dunkierki - zadziwiające!!!
OdpowiedzUsuńNie zapominajmy o GasLog Warsaw (może zdążyć na 04.07.!), no i ...Arctic Voyager :-)
OdpowiedzUsuń