czwartek, 11 czerwca 2020

Różności obserwacyjne cz.2

Kontynuacja i rozwinięcie części poprzednich wątków + nowe globalne lub drobiazgowe :-)

Equinor > Melkøya > flota Arctic+

Od połowy maja trwa zaplanowany remont/przegląd techniczny terminalu LNG na wyspie Melkøya (przy Hammerfest). Początkowo planowany na 2 tygodnie, następnie planowano (i głoszono) wyłączenie terminala do końca czerwca, natomiast obecnie uruchomienie podobno ma nastąpić po połowie czerwca (po 16.06.). Norweskie planowanie :-)  Poznałem je osobiście :-)

Tymczasem ostatnio mało produktywnie wykorzystywana flota metanowców (cz. W Europie), stale związana z norweskim terminalem, powoli zmierza w jego kierunku:
- Arctic Lady, po niespiesznej realizacji kolejnej dostawy do Dunkierki, od 10.06. kotwiczy na redzie Hammerfest,
- Arctic Discoverer, po 2,5 tygodniach kotwiczenia na redzie Skagen z ładunkiem, zrealizował dostawę do Kłajpedy, obecnie w drodze powrotnej trawersuje Norwegię,
- Arctic Aurora, po gościnnych występach - dowiózł ładunek z nigeryjskiego Bonny do greckiej Revithoussa, po rozładunku (07-08.06.) płynie po Morzu Śródziemnym z portem docelowym Hammerfest. Ciekawostką jest, że swoim zawinięciem do Revithoussa przerwał (rozdzielił) rozładunek Q-Flex Onaiza, który obecnie i nadal krąży/dryfuje na N od Krety w oczekiwaniu na dalszy rozładunek(?).
- Arctic Voyager, kiepski termos z ładunkiem, kotwiczy w Skagen już ponad miesiąc (od 11.05.) w oczekiwaniu na ofertę zakupu. Może będzie setną dostawą do Świnoujścia? Ma blisko :-)
- Arctic Princess. Pisałem uprzednio, przypominając w „Różnościach obserwacyjnych”, o odwróconej roli niektórych terminali LNG w USA (regazyfikacja>wytwarzanie i import>eksport) oraz o incydentalnym odwróceniu roli Arctic Princes, nie wiedząc wtedy dokąd popłynie ładunek z Sabine Pass (załadunek 04-05.06.).
Arctic Princess zrealizuje swoje 26 zawinięcie do Kłajpedy (ETA 19.07.), ale tym razem nie z ładunkiem z norweskiego terminalu Melkøya! Będzie to 78 dostawa ogółem, 9 ładunek nienorweski i 6 z USA (+z: Point Fortin; Bonny; Montoir/Sabetta?).
Był jeszcze jeden wyjątek wśród dostaw realizowanych dla FSRU Independence i dowożonych przez Arctic Princess. W połowie kwietnia 2017 roku dostarczył jedyny dotychczas ładunek dla Litwy z Trynidadu-Tobago. Jest też jedynym metanowcem realizującym dostawy częściowe do Kłajpedy, było to trzykrotnie. Jest bezwzględnym liderem wśród metanowców w liczbie zawinięć do Kłajpedy (x25 + w drodze). Kolejne Arctic Voyager i Arctic Discoverer dowiozły po 17/15 ładunków - wyłącznie z Norwegii.

* * *
Qatar Petroleum > stocznie chińskie i koreańskie

Napisałem uprzednio (cz. Na SE od nas):

Qatar Petroleum podpisało umowę z Hudong-Zhonghua Shipbuilding (China State Shipbuilding Corporation) o zarezerwowanie zdolności budowy statków LNG - metanowców o pojemności 174 tys.m3. Podobno w Chinach ma powstać lwia część z ponad 60 jednostek planowanych w ramach rozbudowy katarskiej floty. Umowa rezerwuje znaczną część zdolności budowy statków LNG w Hudong do 2027 roku. Smuci mnie typowa wielkość tych jednostek, tylko po 174 000 m3 LNG.
QP niedawno rozpoczęła wiercenia w ramach realizacji projektu North Field East, w celu zwiększenia produkcji LNG. Ta faza projektu North Field zwiększy moce produkcyjne LNG w Katarze z 77 do 110 mln ton rocznie. Druga część projektu, zwana projektem North Field South, doprowadzi moce produkcyjne Kataru do wielkości 126 mln ton rocznie.

Dopisuję:

Qatar Petroleum podpisało trzy umowy z południowokoreańskimi stoczniami, Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME), Hyundai Heavy Industries (HHI) i Samsung Heavy Industries (SHI), rezerwując moce produkcyjne do 2027 roku, na budowę floty metanowców w liczbie około 100 jednostek, o wartości ponad 19 mld dolarów USA.
Nie tylko rozbudowa mocy produkcyjnych w Zatoce Perskiej z 77 przez 110 do 126 mln ton rocznie do 2027 roku, ale również zaangażowanie Kataru w projekt LNG w USA (Golden Pass to kolejny „odwracany” terminal LNG, o finansowym zaangażowaniu Kataru w 70% i planowanej zdolności produkcji 16 mln t/r), oraz planowana wymiana obecnej floty metanowców - to są oficjalne powody intensywnej rozbudowy floty do obsługi katarskiego eksportu LNG.
Ale czy tylko? Obecnie nie tylko dołuje cena LNG na światowym rynku, dołują też zamówienia na metanowce, dołują stocznie dalekowschodnie, czyli też pewnie dołują ceny za nowe metanowce :-)

Podsumowując, poniższe (↓) dane dotyczą raczej łącznej rezerwacji mocy produkcyjnych przez Qatar Petroleum w stoczniach Korei Południowej i w Chinach. Podpowiada to rozsądek i umiejętność przeliczania mln na mld, mimo jaskrawej sprzeczności z przytoczonymi powyżej oficjalnymi danymi liczbowymi:

- do 2027 roku Katar zarezerwował 60% światowej zdolności produkcyjnej przemysłu stoczniowego w zakresie budowy jednostek LNG,
- będzie to budowa łącznie około 100 metanowców, wyposażonych w wolnoobrotowe silniki dwupaliwowe wykorzystujące LNG jako paliwo,
- wartość rekordowego kontraktu (raczej kontraktów) opiewa na ponad 19,2 mld dolarów USA.



Wali się „koncepcja/plan” budowy narodowej floty metanowców zarządzanej przez PŻM, ale już za parę lat (po wykopaniu kanału Zatoka Gdańska - Zalew Wiślany), na wtórnym rynku, będą w niskiej cenie 17/20-to letnie metanowce klasy Q-Flex. Przypomnę, terminale w Zatoce Meksykańskiej są dostosowane do obsługi klasy Q-Flex. :-)

* * *
Drugim drobiazgiem obserwacyjnym, po rozdzieleniu (przerwaniu) rozładunku Q-Flex Onaiza przez nigeryjską dostawę (Arctic Aurora) do DESFA LNG Terminal Revithoussa, jest zapowiedź (w AIS!) inaugurującej dostawy do włoskiego terminalu Adriatic LNG (w pobliżu Rovigo) realizowanej przez metanowiec klasy Q-Flex.
Adriatic LNG od lat i regularnie (duży kontrakt długoterminowy) przyjmuje katarskie LNG, ale dostawy są realizowane przez średniej wielkości m.in. katarskie metanowce konwencjonalne, stale oddelegowane do tego importu/eksportu*. Możliwość cumowania i rozładunku w Adriatic LNG testował (bez ładunku) Q-Flex Al Khuwair (stocznia SHI) w dniu 20.06.2019 roku, w ramach podróży [119.].
Obecnie, po całkowitym załadunku, na redzie Ras Laffan kotwiczy Tembek (też SHI) głosząc w AIS podróż do Adriatic LNG. ETA 22.06. (h2222) :-)

W okresie ostatnich dwóch lat to kolejny europejski/turecki terminal importowy dopuszczający realizację dostaw LNG metanowcami Q-Flex, po: Dörtyol [65.], Marmara [122.] i Revithoussa [140.].

Wacław Sałaban, czerwiec 2020 roku.

Nieprzypadkowo je tu wymieniam: FUWAIRIT, UMM BAB, SIMAISMA, AL JASSASIYA, AL DEEBEL, AL THAKHIRA, LUSAIL, EJNAN, AL MARROUNA, AL AREESH, AL DAAYEN, o poj. 138-153 tys.m3, powstały w latach 2004-2007, tuż przed klasami Q-Flex/Max i część z nich (mocno pokomplikowane i niejasne współudziały armatorsko-właścicielskie) będzie pierwszą wymienianą grupą metanowców we flocie Nakilat przez nowopowstałe jednostki.


A propos LGBT - opis zdjęcia:

„Druga córka z drugiego męża, która ma starszą siostrę z pierwszym mężem swojej matki, który jednak nie jest jej ojcem, pcha wózek z młodszym bratem, który prawdopodobnie jest synem trzeciego męża jej matki … Coś pomyliłem?”

Nie rozumiesz? Na opisywanym zdjęciu jest polska, katolicka rodzina ze świecznika, precyzyjniej; to są skomplikowane rodziny po rozwodach, także kościelnych (stwierdzenie nieważności małżeństwa). Kluczowa mama nie jest wdową! Tak, utraciła matkę i ojca. Jej wujek jest zwykłym posłem. Zdjęcia litościwie, JESZCZE, nie zamieszczam.

9 komentarzy:

  1. BW BRUSSELS z Lake Charles (USA) w Świnoujściu 27.06 wg.MarineTraffic.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za wyśledzenie :-)
      No to na początku lipca 100 dostawa? 04.07.???

      Usuń
    2. Czy to może oznaczać że najprawdopodobniej będzie to dostawa z Kataru?

      Usuń
  2. Możliwe, że będzie to Al Safliya.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, kibicuję takiemu zawinięciu :-)
      Oczekiwany debiut szczególnego dla mnie Q-Flex... .

      Usuń
  3. Al hamla odpada z rywalizacji (kierunek Aliaga na 16.06)

    OdpowiedzUsuń
  4. ... a AL REKAYYAT do Dunkierki na 23.06

    OdpowiedzUsuń
  5. Tak, sygnalizowano ramo po wpłynięciu do Kanału. Natomiast Al Rakayyat z niepełnym ładunkiem płynie aż do Dunkierki - zadziwiające!!!

    OdpowiedzUsuń
  6. Nie zapominajmy o GasLog Warsaw (może zdążyć na 04.07.!), no i ...Arctic Voyager :-)

    OdpowiedzUsuń

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,