Kontynuuję półroczne
podsumowania i zestawienia importu LNG w Terminalu Świnoujście.
Poprzednie: [ Dostawy
LNG w I półroczu 2019 roku ] ; [ Dostawy
LNG w II półroczu 2019 roku ].
Pod koniec sierpnia 2019 roku
były prezes PGNiG poinformował: „W 2020
roku potrzebujemy sprowadzić 39 transportów LNG przez Terminal w Świnoujściu,
żeby pokryć zapotrzebowanie i nie kupować więcej gazu rosyjskiego niż to
konieczne".
Natomiast w połowie listopada
2019 były wiceprezes PGNiG stwierdził: „Praktycznie
co tydzień do Świnoujścia będzie zawijać gazowiec, w pierwszym tygodniu marca
po raz pierwszy sprowadzimy LNG z Nigerii” - było to w odniesieniu do
planów importu LNG przez PGNiG w I
kwartale 2020 roku.
O tej nigeryjskiej dostawie LNG będzie w dalszej części omówienia. :-)
Pierwsze półrocze 2020 zamknęło
się rekordową liczbą aż 21 dostaw:
- odebranych po 4 ładunki w styczniu, kwietniu i maju oraz
po 3 w lutym, marcu i czerwcu,
- dostarczonych przez aż 8 różnych producentów/wytwórców LNG. Nie
jest to liczba eksporterów!
Mimo tego rekordowego półrocza
i rekordowego II kw. 2020 roku (11 ład.), nie
osiągnięto liczby 100 dostaw ogółem w historii Terminalu Świnoujście - jubileuszowy
setny ładunek zainauguruje drugą połowę 2020 roku > [4
lata morskiego importu LNG > ostatni akapit] :-)
Tabela ze szczegółowymi danymi
o odebranych ładunkach LNG w Świnoujściu, w I półroczu 2020 r.
[rozpowszechnianie opracowania tylko za zgodą
autora]
Dostawa
|
Data zawinięcia
|
Metanowiec
/nr zawinięcia
|
stocznia
|
kraj
- terminal
(importer
- producent)
|
wytwórca
v
sprzedawca
|
GWh
|
tys.m3
|
1 / 79.
|
10-sty
|
BW Pavilion Leeara
|
HHI
|
spot
USA – CovePoint
|
?
|
996
|
149,543
|
2 / 80.
|
14-sty
|
Arctic
Princess/3
|
MHI
|
spot
Norwegia – Melkøya
|
?
|
934
|
140,173
|
3 / 81.
|
21-sty
|
Al
Utouriya/2
|
HHI
|
58
dostawa katarska
|
Qatargas
|
1402
|
210,511
|
4 / 82.
|
31-sty
|
Arctic
Princess/4
|
MHI
|
spot
Norwegia – Melkøya
|
?
|
922
|
138,376
|
5 / 83.
|
07-lut
|
Duhail/3
|
DSME
|
59
dostawa katarska
|
Qatargas
|
1378
|
206,852
|
6 / 84.
|
18-lut
|
WilPride
|
DSME
|
spot USA – Hackberry
|
?
|
966
|
145,011
|
7 / 85.
|
26-lut
|
Maran Gas Apollonia
|
HSHI
|
spot
USA – CovePoint
|
?
|
1025
|
153,892
|
8 / 86.
|
05-mar
|
Bilbao Knutsen
|
IZAR
|
spot
Trynidad -Point Fortin
|
Shell?
|
838
|
125,783
|
9 / 87.
|
13-mar
|
British Diamond
|
HSHI
|
spot USA – Freeport
|
?
|
943
|
141,599
|
10/ 88.
|
22-mar
|
Al
Ruwais/4
|
DSME
|
60
dostawa katarska
|
Qatargas
|
1374
|
206,257
|
11/ 89.
|
01-kwi
|
Oak Spirit/2
|
DSME
|
2
dost. USA-Corpus Christi
|
Cheniere M.I.
|
1055
|
158,388
|
12/ 90.
|
08-kwi
|
Al
Gattara/3
|
HHI
|
61
dostawa katarska
|
Qatargas
|
1411
|
211,881
|
13/ 91.
|
18-kwi
|
Al
Khuwair/5
|
SHI
|
62
dostawa katarska
|
Qatargas
|
1420
|
213,236
|
14/ 92.
|
28-kwi
|
GasLog Warsaw
|
SHI
|
3
dost. USA - Sabine Pass
|
Cheniere M.I.
|
1055
|
158,347
|
15/ 93.
|
05-maj
|
Al
Hamla/5
|
SHI
|
63
dostawa katarska
|
Qatargas
|
1414
|
212,254
|
16/ 94.
|
15-maj
|
Cool Runner
|
SHI
|
spot USA – Freeport
|
?
|
910
|
136,685
|
17/ 95.
|
21-maj
|
Al
Gattara/4
|
HHI
|
64
dostawa katarska
|
Qatargas
|
1415
|
212,536
|
18/ 96.
|
30-maj
|
Methane Lydon Volney
|
SHI
|
spot
USA – SabinePass
|
?
|
873
|
131,028
|
19/ 97.
|
07-cze
|
Al
Oraiq/2
|
DSME
|
65
dostawa katarska
|
Qatargas
|
1368
|
205,422
|
20/ 98.
|
17-cze
|
Al
Khattiya/4
|
DSME
|
66
dostawa katarska
|
Qatargas
|
1377
|
206,723
|
21/ 99.
|
27-cze
|
BW Brussels
|
DSME
|
spot USA – Hackberry
|
?
|
1013
|
152,087
|
RAZEM:
|
24086
|
3,617
mln
|
24086 GWh = 24,086 TWh; 3,617 mln m3
LNG = ok. 1,555 mln ton LNG = ok. 2,1 mld m3 g.zm.
- kolumna [Dostawa] zawiera
numerację roczną i historyczną (ogólną) odebranego ładunku.
- typowo rozładunek trwał około
doby, wypłynięcie następowało w drugim dniu po zawinięciu (wyj. 96. opóź.wypł.
1 dobę - meteo).
- brak liczby po nazwie
metanowca (/) oznacza debiut jednostki w świnoujskim gazoporcie.
- użyte skróty literowe
określają cztery stocznie południowokoreańskie: Samsung Heavy Industries,
Hyundai Heavy Industries, Hyundai Samho Heavy Industries, Daewoo Shipbuilding
& Marine Engineering, jedną stocznię japońską Mitsubishi Heavy Industries -
Nagasaki Shipyard & Machinery Works i hiszpańską IZAR (obecnie Navantia).
- w kolumnie [kraj - terminal],
w numeracji dostaw katarskich (z Ras Laffan) są wliczone 2 ładunki
inaugurująco-rozruchowe i jedna dostawa spotowa w VII 2017 r.
- w kolumnie [wytwórca lub
sprzedawca], w przypadkach dostaw krótkoterminowych (spoty) i
średnioterminowych (jeśli takowe były), brak jest jednoznacznych danych.
- energetyczna wielkość ładunku
[GWh] jest określona na podstawie oficjalnych danych od operatora terminalu
Polskie LNG. Jest podawana z dokładnością do szóstego miejsca po przecinku (np.
dla dostawy 1 / 79. = 995,955839 GWh) co oznacza rozliczenie ze sprzedawcą z
dokładnością do 1 kWh (około 0,1 m3 gazu ziemnego).
- objętościową wielkość ładunku
[tys.m3] wyliczam dla przyjętego, stałego, współczynnika konwersji
(11,1 tj. 1 m3 gazu ziemnego = 11,1 kWh), dla wszystkich dostaw
jednakowego, co nie jest zgodne z rzeczywistością. Celem tego zabiegu jest
jedynie porównawcze oszacowanie objętościowe ładunków. Współczynnik konwersji
dla poszczególnych ładunków jest równie poufny
jak cena 1 m3 zaimportowanego gazu.
31.01.2020
r. Arctic Princess i rozładunek drugiej styczniowej dostawy [82.].
* * *
To półrocze można określić czasem
debiutów nowych wytwórców LNG (terminali eksportowych): Hackberry i Freeport po 2 ładunki, oraz po jednym Corpus Christi (drugi terminal Cheniere, który prawdopodobnie
będzie głównym realizatorem kontraktu z PGNiG) i Point Fortin - najbardziej egzotyczny wytwórca.
Dostawa z Trynidadu-Tobago, to była owa zapowiedź „nigeryjskiego” LNG, odbyła
się precyzyjnie w zapowiadanym pierwszym tygodniu marca! Ze strony PGNiG
nie
było żadnego komentarza - sprostowania (już urzędowali nowi: prezes/wiceprezes).
Jedynie co udało mi się ustalić, to fakt, że Bilbao Knutsen przypłynął do Świnoujścia na zlecenie korporacji …Shell
:-) , ustalając nowy
rekord maleńkości ładunku (nie licząc jedynej dostawy częściowej w XI
2019).
Ale uwaga! Już płynie ładunek
od 9 wytwórcy, właśnie z nigeryjskiego terminalu Bonny (LNG Sokoto). Czyżby cztero-miesięczne
opóźnienie? :-)
Pozostały import zrealizowały tradycyjne
wytwórnie: Sabine Pass, Cove Point i Melkøya, wszystkie po 2 ładunki. Czyli wraz z Ras Laffan (9 dostaw) było osiem
źródeł LNG, w tym 5 terminali amerykańskich, tzn. z wszystkich obecnie
realizujących stałą produkcję. W kolekcji
PGNiG, z basenu atlantyckiego, nie ma nigeryjskiego (już płynie!),
algierskiego, angolskiego, no i jamalskiego LNG :-)
Mimo proporcji w dostawach,
Katar (9 ładunków) : inni (12 dostaw), wymiar importu to:
- z Kataru 52,1% (tradycyjnie odebraliśmy w kolejnym, piątym
półroczu, 9 ład. z 12 nominalnych),
- z USA 36,7% (łącznie 9 ład.: 2 z kontraktu od Cheniere
[SabinePass/CorpusChristi] +7 spotowych),
- z Norwegii 7,7% (2 ładunki),
- z Trynidadu-Tobago 3,5% (1 dostawa).
Wyliczenia na podstawie sumarycznych
ilości GWh, wg. oficjalnych
danych Polskie LNG.
Mimo dysproporcji 9:12 ładunków katarskich/innych, to
wielkościowo zabrakło jednej dostawy „innej” do zrównania z importem z Kataru. To ukazuje efektywność transportową metanowców
Q-Flex.
Udział importu z Kataru jest trwale dominujący, ale
procentowo regularnie z roku na rok maleje:
2016 / 7
ładunków komercyjnych / 91,3%;
2017 / 11
ład. +1 dostawa spotowa / 89,6%;
2018 / 18
ładunków / 84,3%;
2019 / 18
ładunków / 66,7%;
Ip. 2020
/ 9 ładunków / 52,1%.
Szczegóły
> [4
lata morskiego importu LNG > tabela].
* * *
Dwie jednostki (Arctic Princess, Al Gattara) zawinęły dwukrotnie w pierwszej połowie 2020 roku, obie
realizując dowózki jedna po drugiej - nie przedzielone realizacją innej
dostawy.
Pierwsze półrocze odbyło się
bez debiutu metanowca klasy Q-Flex. Dokładnie, to od ośmiu miesięcy bez debiutu
(26.10.2019 -Al Bahiya)! Przypomnę,
na 31 jednostek tej klasy 7 nie odwiedzało Bałtyku. Ale setna dostawa, pierwsza
w IIp. 2020 zostanie dostarczona przez debiutujący Q-Flex Al Safliya.
W pierwszej połowie 2020 roku wśród
Q-Flex zawijających do Świnoujścia przeważały jednostki wielokrotnie bywające
na Bałtyku. Wyjątkami były drugie zawinięcia Al Utouriya i Al Oraiq.
Natomiast ładunki niekatarskie
dowoziły przede wszystkim metanowce debiutujące - 9 jednostek. To frajda dla
obserwatorów*. W tej 9-tce były dwie jednostki skrajne wiekowo, z odstępem 15
lat w rocznikach oddania do eksploatacji: wspomniany Bilbao Knutsen (2004 stocznia IZAR), to obecnie najstarszy
metanowiec goszczący w Świnoujściu (w drodze jest LNG Sokoto z 2002, z nigeryjskim LNG - dostawa [101.]), oraz GasLog Warsaw (2019 SHI) obecnie najmłodszy
z zawijających do gazoportu.
W ramach tych 9 debiutów,
odbyły się też debiuty kolejnych armatorów:
- BW Group, armator: BW
Pavilion Leeara i BW Brussels,
- Awilco LNG, armator WilPride,
- BP Shipping, armator British
Diamond,
- Thenamaris LNG,
armator Cool Runner.
Także pierwszy raz zawijały
metanowce: Maran Gas Apollonia, Bilbao Knutsen, GasLog Warsaw, Methane Lydon
Volney, znanych już armatorów.
Ładunki wielkościowo, poza:
- [86.] Bilbao Knutsen z
nowym rekordem maleńkości ładunku (838 GWh),
- [91.] Al Khuwair z dziesiątym największym ładunkiem ogółem (1420 GWh),
- [97.] Al Oraiq - drugi najmniejszy ładunek katarski (Q-Flex) w historii
gazoportu (1368 GWh),
nie było jakichś bardziej szczególnych
dostaw.
Dwa największe ładunki niekatarskie
po 1055 GWh (Oak Spirit, GasLog Warsaw), będące realizacją
długoterminowego kontraktu z Cheniere
Marketing International, tzn. druga dostawa ogółem (zaległa z 2019) i trzecia
(pierwsza w 2020 na 2 nominalnie), nie były zbliżone do rekordowych ładunków
dowożonych nowymi konwencjonalnymi metanowcami w 2019 roku (1087-1097 GWh, w
tym 1094 - Oak Spirit).
Wacław Sałaban, czerwiec 2020 roku.
* nie było
to półrocze zbyt owocne dla moich wypraw fotograficznych :-) Już pierwszy
wyjazd na zawinięcie BW Pavilion Leeara był nietrafiony (tuż przed, wejście
opóźniono o dobę w wyniku trudnych warunków meteorologicznych), natomiast kolejny
pobyt ograniczony był wyłącznie do fotografowania Arctic Princess w trakcie
rozładunku (nocne wejście i wyjście). Później dwukrotnie, mimo pobytu w
Szczecinie, z powodu różnych ważności nie dotarłem do Świnoujścia :-)
Jednak więcej jest ludzi dobrej
woli od dojącej „dobrej zmiany”.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,