wtorek, 30 czerwca 2020

Dostawy LNG w I półroczu 2020 roku

Kontynuuję półroczne podsumowania i zestawienia importu LNG w Terminalu Świnoujście.

Pod koniec sierpnia 2019 roku były prezes PGNiG poinformował: „W 2020 roku potrzebujemy sprowadzić 39 transportów LNG przez Terminal w Świnoujściu, żeby pokryć zapotrzebowanie i nie kupować więcej gazu rosyjskiego niż to konieczne".
Natomiast w połowie listopada 2019 były wiceprezes PGNiG stwierdził: „Praktycznie co tydzień do Świnoujścia będzie zawijać gazowiec, w pierwszym tygodniu marca po raz pierwszy sprowadzimy LNG z Nigerii” - było to w odniesieniu do planów importu  LNG przez PGNiG w I kwartale 2020 roku.
O tej nigeryjskiej dostawie LNG będzie w dalszej części omówienia. :-)

Pierwsze półrocze 2020 zamknęło się rekordową liczbą aż 21 dostaw:
- odebranych po 4 ładunki w styczniu, kwietniu i maju oraz po 3 w lutym, marcu i czerwcu,
- dostarczonych przez aż 8 różnych producentów/wytwórców LNG. Nie jest to liczba eksporterów!

Mimo tego rekordowego półrocza i rekordowego II kw. 2020 roku (11 ład.), nie osiągnięto liczby 100 dostaw ogółem w historii Terminalu Świnoujście - jubileuszowy setny ładunek zainauguruje drugą połowę 2020 roku > [4 lata morskiego importu LNG > ostatni akapit] :-)

Tabela ze szczegółowymi danymi o odebranych ładunkach LNG w Świnoujściu, w I półroczu 2020 r.
 [rozpowszechnianie opracowania tylko za zgodą autora]

Dostawa
Data zawinięcia
Metanowiec            
            /nr zawinięcia
stocznia
kraj - terminal
(importer - producent)
wytwórca v
  sprzedawca
GWh
tys.m3
1 / 79.
10-sty
BW Pavilion Leeara
HHI
spot USA – CovePoint
?
996
149,543
2 / 80.
14-sty
Arctic Princess/3
MHI
spot Norwegia – Melkøya
?
934
140,173
3 / 81.
21-sty
Al Utouriya/2
HHI
58 dostawa katarska
Qatargas
1402
210,511
4 / 82.
31-sty
Arctic Princess/4
MHI
spot Norwegia – Melkøya
?
922
138,376
5 / 83.
07-lut
Duhail/3
DSME
59 dostawa katarska
Qatargas
1378
206,852
6 / 84.
18-lut
WilPride
DSME
spot USA – Hackberry
?
966
145,011
7 / 85.
26-lut
Maran Gas Apollonia
HSHI
spot USA – CovePoint
?
1025
153,892
8 / 86.
05-mar
Bilbao Knutsen
IZAR
spot Trynidad -Point Fortin
Shell?
838
125,783
9 / 87.
13-mar
British Diamond
HSHI
spot USA – Freeport
?
943
141,599
10/ 88.
22-mar
Al Ruwais/4
DSME
60 dostawa katarska
Qatargas
1374
206,257
11/ 89.
01-kwi
Oak Spirit/2
DSME
2 dost. USA-Corpus Christi
Cheniere M.I.
1055
158,388
12/ 90.
08-kwi
Al Gattara/3
HHI
61 dostawa katarska
Qatargas
1411
211,881
13/ 91.
18-kwi
Al Khuwair/5
SHI
62 dostawa katarska
Qatargas
1420
213,236
14/ 92.
28-kwi
GasLog Warsaw
SHI
3 dost. USA - Sabine Pass
Cheniere M.I.
1055
158,347
15/ 93.
05-maj
Al Hamla/5
SHI
63 dostawa katarska
Qatargas
1414
212,254
16/ 94.
15-maj
Cool Runner
SHI
spot USA – Freeport
?
910
136,685
17/ 95.
21-maj
Al Gattara/4
HHI
64 dostawa katarska
Qatargas
1415
212,536 
18/ 96.
30-maj
Methane Lydon Volney
SHI
spot USA – SabinePass
?
873
131,028
19/ 97.
07-cze
Al Oraiq/2
DSME
65 dostawa katarska
Qatargas
1368
205,422
20/ 98.
17-cze
Al Khattiya/4
DSME
66 dostawa katarska
Qatargas
1377
206,723
21/ 99.
27-cze
BW Brussels
DSME
spot USA – Hackberry
?
1013
152,087





RAZEM:
24086
3,617 mln 

24086 GWh = 24,086 TWh; 3,617 mln m3 LNG = ok. 1,555 mln ton LNG = ok. 2,1 mld m3 g.zm.

- kolumna [Dostawa] zawiera numerację roczną i historyczną (ogólną) odebranego ładunku.
- typowo rozładunek trwał około doby, wypłynięcie następowało w drugim dniu po zawinięciu (wyj. 96. opóź.wypł. 1 dobę - meteo).
- brak liczby po nazwie metanowca (/) oznacza debiut jednostki w świnoujskim gazoporcie.
- użyte skróty literowe określają cztery stocznie południowokoreańskie: Samsung Heavy Industries, Hyundai Heavy Industries, Hyundai Samho Heavy Industries, Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering, jedną stocznię japońską Mitsubishi Heavy Industries - Nagasaki Shipyard & Machinery Works i hiszpańską IZAR (obecnie Navantia).
- w kolumnie [kraj - terminal], w numeracji dostaw katarskich (z Ras Laffan) są wliczone 2 ładunki inaugurująco-rozruchowe i jedna dostawa spotowa w VII 2017 r.
- w kolumnie [wytwórca lub sprzedawca], w przypadkach dostaw krótkoterminowych (spoty) i średnioterminowych (jeśli takowe były), brak jest jednoznacznych danych.
- energetyczna wielkość ładunku [GWh] jest określona na podstawie oficjalnych danych od operatora terminalu Polskie LNG. Jest podawana z dokładnością do szóstego miejsca po przecinku (np. dla dostawy 1 / 79. = 995,955839 GWh) co oznacza rozliczenie ze sprzedawcą z dokładnością do 1 kWh (około 0,1 m3 gazu ziemnego).
- objętościową wielkość ładunku [tys.m3] wyliczam dla przyjętego, stałego, współczynnika konwersji (11,1 tj. 1 m3 gazu ziemnego = 11,1 kWh), dla wszystkich dostaw jednakowego, co nie jest zgodne z rzeczywistością. Celem tego zabiegu jest jedynie porównawcze oszacowanie objętościowe ładunków. Współczynnik konwersji dla poszczególnych ładunków jest równie poufny jak cena 1 m3 zaimportowanego gazu.

31.01.2020 r. Arctic Princess i rozładunek drugiej styczniowej dostawy [82.].

* * *
To półrocze można określić czasem debiutów nowych wytwórców LNG (terminali eksportowych): Hackberry i Freeport po 2 ładunki, oraz po jednym Corpus Christi (drugi terminal Cheniere, który prawdopodobnie będzie głównym realizatorem kontraktu z PGNiG) i Point Fortin - najbardziej egzotyczny wytwórca.
Dostawa z Trynidadu-Tobago, to była owa zapowiedź „nigeryjskiego” LNG, odbyła się precyzyjnie w zapowiadanym pierwszym tygodniu marca! Ze strony PGNiG nie było żadnego komentarza - sprostowania (już urzędowali nowi: prezes/wiceprezes). Jedynie co udało mi się ustalić, to fakt, że Bilbao Knutsen przypłynął do Świnoujścia na zlecenie korporacji …Shell :-) , ustalając nowy rekord maleńkości ładunku (nie licząc jedynej dostawy częściowej w XI 2019).
Ale uwaga! Już płynie ładunek od 9 wytwórcy, właśnie z nigeryjskiego terminalu Bonny (LNG Sokoto). Czyżby cztero-miesięczne opóźnienie? :-)

Pozostały import zrealizowały tradycyjne wytwórnie: Sabine Pass, Cove Point i Melkøya, wszystkie po 2 ładunki. Czyli wraz z Ras Laffan (9 dostaw) było osiem źródeł LNG, w tym 5 terminali amerykańskich, tzn. z wszystkich obecnie realizujących stałą produkcję. W kolekcji PGNiG, z basenu atlantyckiego, nie ma nigeryjskiego (już płynie!), algierskiego, angolskiego, no i jamalskiego LNG :-)


Mimo proporcji w dostawach, Katar (9 ładunków) : inni (12 dostaw), wymiar importu to:
- z Kataru 52,1% (tradycyjnie odebraliśmy w kolejnym, piątym półroczu, 9 ład. z 12 nominalnych),
- z USA 36,7% (łącznie 9 ład.: 2 z kontraktu od Cheniere [SabinePass/CorpusChristi] +7 spotowych),
- z Norwegii 7,7% (2 ładunki),
- z Trynidadu-Tobago 3,5% (1 dostawa).
Wyliczenia na podstawie sumarycznych ilości GWh, wg. oficjalnych danych Polskie LNG.

Mimo dysproporcji 9:12 ładunków katarskich/innych, to wielkościowo zabrakło jednej dostawy „innej” do zrównania z importem z Kataru. To ukazuje efektywność transportową metanowców Q-Flex.

Udział importu z Kataru jest trwale dominujący, ale procentowo regularnie z roku na rok maleje:

2016 / 7 ładunków komercyjnych / 91,3%;
2017 / 11 ład. +1 dostawa spotowa / 89,6%;
2018 / 18 ładunków / 84,3%;
2019 / 18 ładunków / 66,7%;
Ip. 2020 / 9 ładunków / 52,1%.

* * *

Dwie jednostki (Arctic Princess, Al Gattara) zawinęły dwukrotnie w pierwszej połowie 2020 roku, obie realizując dowózki jedna po drugiej - nie przedzielone realizacją innej dostawy.

Pierwsze półrocze odbyło się bez debiutu metanowca klasy Q-Flex. Dokładnie, to od ośmiu miesięcy bez debiutu (26.10.2019 -Al Bahiya)! Przypomnę, na 31 jednostek tej klasy 7 nie odwiedzało Bałtyku. Ale setna dostawa, pierwsza w IIp. 2020 zostanie dostarczona przez debiutujący Q-Flex Al Safliya.
W pierwszej połowie 2020 roku wśród Q-Flex zawijających do Świnoujścia przeważały jednostki wielokrotnie bywające na Bałtyku. Wyjątkami były drugie zawinięcia Al Utouriya i Al Oraiq.

Natomiast ładunki niekatarskie dowoziły przede wszystkim metanowce debiutujące - 9 jednostek. To frajda dla obserwatorów*. W tej 9-tce były dwie jednostki skrajne wiekowo, z odstępem 15 lat w rocznikach oddania do eksploatacji: wspomniany Bilbao Knutsen (2004 stocznia IZAR), to obecnie najstarszy metanowiec goszczący w Świnoujściu (w drodze jest LNG Sokoto z 2002, z nigeryjskim LNG - dostawa [101.]), oraz GasLog Warsaw (2019 SHI) obecnie najmłodszy z zawijających do gazoportu.

W ramach tych 9 debiutów, odbyły się też debiuty kolejnych armatorów:
- BW Group, armator: BW Pavilion Leeara i BW Brussels,
- Awilco LNG, armator WilPride,
- BP Shipping, armator British Diamond,
- Thenamaris LNG, armator Cool Runner.
Także pierwszy raz zawijały metanowce: Maran Gas Apollonia, Bilbao Knutsen, GasLog Warsaw, Methane Lydon Volney, znanych już armatorów.

Ładunki wielkościowo, poza:
- [86.] Bilbao Knutsen z nowym rekordem maleńkości ładunku (838 GWh),
- [91.] Al Khuwair z dziesiątym największym ładunkiem ogółem (1420 GWh),
- [97.] Al Oraiq - drugi najmniejszy ładunek katarski (Q-Flex) w historii gazoportu (1368 GWh),
nie było jakichś bardziej szczególnych dostaw.
Dwa największe ładunki niekatarskie po 1055 GWh (Oak Spirit, GasLog Warsaw), będące realizacją długoterminowego kontraktu z Cheniere Marketing International, tzn. druga dostawa ogółem (zaległa z 2019) i trzecia (pierwsza w 2020 na 2 nominalnie), nie były zbliżone do rekordowych ładunków dowożonych nowymi konwencjonalnymi metanowcami w 2019 roku (1087-1097 GWh, w tym 1094 - Oak Spirit).

Wacław Sałaban, czerwiec 2020 roku.

* nie było to półrocze zbyt owocne dla moich wypraw fotograficznych :-) Już pierwszy wyjazd na zawinięcie BW Pavilion Leeara był nietrafiony (tuż przed, wejście opóźniono o dobę w wyniku trudnych warunków meteorologicznych), natomiast kolejny pobyt ograniczony był wyłącznie do fotografowania Arctic Princess w trakcie rozładunku (nocne wejście i wyjście). Później dwukrotnie, mimo pobytu w Szczecinie, z powodu różnych ważności nie dotarłem do Świnoujścia :-)

Jednak więcej jest ludzi dobrej woli od dojącej „dobrej zmiany”.

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,