Drugie półrocze było, w
odniesieniu do pierwszego, stosownym uzupełnieniem 2019 roku. Przed przełomem
2018/2019 często zapowiadano przyjęcie w świnoujski terminalu łącznie min 28
ładunków LNG w 2019. Przypomnę, w pierwszej połowie przyjęto 16, a łącznie w
całym roku 30 i 2/5 ładunku.
Pierwsze 4 miesiące drugiego
półrocza nie były jednak czymś szczególnym - po 2 dostawy. Rekordowy, z
czterema ładunkami (w tym 1 częściowy), listopad i z trzema grudzień, poprawiły
wymiar drugiej połowy 2019 roku, razem dając intensywny tegoroczny import LNG
do kraju.
Tabela ze szczegółowymi danymi
o ładunkach LNG odebranych w Świnoujściu, w II półroczu 2019 r.
[rozpowszechnianie opracowania tylko za zgodą
autora]
Dostawa
IIp/rok/og.
|
Data zawinięcia
|
Metanowiec
/nr
zawinięcia
|
stocznia
|
kraj
- terminal
(importer
- producent)
|
wytwórca
v
sprzedawca
|
GWh
|
tys.m3
|
1 /17/64.
|
16-lip
|
Al
Ghashamiya/3
|
SHI
|
49
dostawa katarska
|
Qatargas
|
1423
|
213,671
|
2 /18/65.
|
25-lip
|
Oak Spirit
|
DSME
|
kontrakt
USA - Sabine Pass
|
Cheniere M.I.
|
1094
|
164,198
|
3 /19/66.
|
03-sie
|
Al
Khuwair/4
|
SHI
|
50
dostawa katarska
|
Qatargas
|
1419
|
213,003
|
4 /20/67.
|
21-sie
|
Al Aamriya
|
DSME
|
51
dostawa katarska
|
Qatargas
|
1377
|
206,737
|
5 /21/68.
|
01-wrz
|
Hoegh Giant
|
HHI
|
spot
USA - Sabine Pass
|
Naturgy ?
|
1059
|
159,014
|
6 /22/69.
|
26-wrz
|
Duhail
|
DSME
|
52
dostawa katarska
|
Qatargas
|
1372
|
206,020
|
7 /23/70.
|
06-paź
|
Al
Ruwais/3
|
DSME
|
53
dostawa katarska
|
Qatargas
|
1374
|
206,337
|
8 /24/71.
|
26-paź
|
Al Bahiya
|
DSME
|
54
dostawa katarska
|
Qatargas
|
1376
|
206,580
|
9 /25/72.
|
07-lis
16-lis
|
Arctic Aurora/2
|
HHI
|
spot Norwegia - Melkøya
ład. częśc. do Revithoussa
|
?
|
389
|
58,454
|
10/26/73.
|
09-lis
|
Al
Sheehaniya/4
|
DSME
|
55
dostawa katarska
|
Qatargas
|
1373
|
206,170
|
11/27/74.
|
19-lis
|
Patris
|
DSME
|
spot
USA - Sabine Pass
ład.dla
ERU Trading Ukraina
|
Cheniere En.
|
1045
|
156,981
|
12/28/75.
|
28-lis
|
Maran
Gas Posidonia
|
HSHI
|
spot
USA - Sabine Pass
|
?
|
1013
|
152,087
|
13/29/76.
|
04-gru
|
Al
Khattiya/3
|
DSME
|
56
dostawa katarska
|
Qatargas
|
1378
|
206,931
|
14/30/77.
|
19-gru
|
GasLog
Greece
|
SHI
|
spot
USA - Sabine Pass
|
?
|
1087
|
163,161
|
15/31/78.
|
26-gru
|
Duhail/2
|
DSME
|
57
dostawa katarska
|
Qatargas
|
1371
|
205,861
|
RAZEM:
|
18150
|
2,725mln
|
- kolumna [Dostawa] zawiera
numerację w II półroczu, roczną i historyczną (ogólną) odebranego ładunku.
- typowo rozładunek trwał około
doby, wypłynięcia następowały w drugim dniu po zawinięciu.
- brak liczby po nazwie
metanowca (/) oznacza debiut jednostki w świnoujskim gazoporcie.
- użyte skróty literowe
określają cztery stocznie południowokoreańskie: Samsung Heavy Industries,
Hyundai Heavy Industries, Hyundai Samho Heavy Industries, Daewoo Shipbuilding
& Marine Engineering.
- w kolumnie [kraj - terminal],
w numeracji dostaw katarskich (z Ras Laffan) są wliczone 2 ładunki
inaugurująco-rozruchowe i jedna dostawa spotowa w VII 2017 r.
- w kolumnie [wytwórca lub
sprzedawca], w przypadkach dostaw krótkoterminowych (spoty) i
średnioterminowych (?), do przyporządkowania wymienionych podmiotów należy
podchodzić z ograniczonym zaufaniem.
- energetyczna wielkość ładunku
[GWh] jest określona na podstawie oficjalnych danych od operatora terminalu Polskie
LNG. Jest podawana z dokładnością do szóstego miejsca po przecinku (np. dla
dostawy 1 / 17 / 64. = 1423,048436 GWh) co oznacza rozliczenie ze sprzedawcą z
dokładnością do 1 kWh (około 0,1 m3 gazu ziemnego).
- objętościową wielkość ładunku
[tys.m3] wyliczam dla przyjętego, stałego, współczynnika konwersji
(11,1 tj. 1 m3 gazu ziemnego = 11,1 kWh), dla wszystkich dostaw
jednakowego, co nie jest zgodne z rzeczywistością. Celem tego zabiegu jest
jedynie porównawcze oszacowanie objętościowe ładunków. Współczynnik konwersji
dla poszczególnych ładunków jest równie poufny
jak cena 1 m3 zaimportowanego gazu.
Trzecie
zawinięcie Al Ghashamiya w dniu 16.07.2019 r. - dostawa inaugurująca II
półrocze [1/17/64.].
Na 14 i 2/5 dostaw latem i
jesienią (do 31.12.) złożyły się ładunki: 9
katarskich, 5 amerykańskich i 2/5
norweskiego (ładunek współdzielony).
Ładunki katarskie (Ras
Laffan) zrealizowano w ramach 2 kontraktów długoterminowych, nominalnie
opiewających na łącznie 12. W tym półroczu zdecydowanie przeważały dostawy
(ostatnie 7 z 9) realizowane metanowcami wersji Q-Flex z rodowodem ze stoczni
DSME, czyli małe wielkościowo ładunki wśród klasy Q-Flex, statystycznie o 3
tys.m3 LNG mniejsze od średniej wielkości dostawy.
Podsumowując, liczba odebranych
ładunków z Zatoki Perskiej była w typowej proporcji do liczby zakontraktowanych
9:12, identycznie jak w poprzedzających trzech półroczach (po 9).
Łącznie przez 2 lata zrezygnowaliśmy z odbioru 12 ładunków Q-Flex.
Natomiast ładunki
amerykańskie, wszystkie, były z Sabine Pass, i tak:
- pierwszy z nich [2/18/65.] jako inauguracja długoterminowego
kontraktu z Cheniere Marketing
International (też w formule DES jak umowy katarskie). Druga planowana
dostawa w ramach tej umowy została tuż po inauguracji odwołana tzn.
przeniesiona do realizacji w 2020 roku, decyzją eksportera.
- drugi ładunek [5/21/68.] jako typowy spot w ramach reeksportu od Naturgy Energy Group SA (Barcelona) -
dawniej Gas Natural Fenosa, z możliwym pośrednictwem Centrica LNG Co Ltd.
(Windsor). Przepraszam za tak szerokie, zarazem mało precyzyjne, określnie
strony prawnie sprzedającej LNG.
- trzeci [11/27/74.] jako
medialny spot dla Ukrainy od Cheniere Energy, z wyłącznie naszym
pośrednictwem rozładunkowo-regazyfikacyjno-przesyłowym. Nie był to nasz
reeksport :-)
- czwarty i piąty [12/28/75.; 14/30/77.]
są jako typowe spoty, wiem skąd i czym, nie wiem od kogo, dla kogo, czy w
ramach reeksportu, czy też w ramach umowy średnioterminowej?
Liczba dostaw z Zatoki
Meksykańskiej była identyczna jak w pierwszym półroczu - po 5. Przy czym w tym
półroczu nie było dostawy od amerykańskiego Dominion Energy, wytwarzającego LNG
w terminalu Cove Point. Tym samym zmalała liczba producentów (do trzech)
obsługujących nasz import w II p. 2019 roku.
Trzecim wytwórcą importowanego przez
nas LNG, ale w znikomej wielkości, był norweski terminal na wyspie
Melkøya, opodal Hammerfestu. Stamtąd dopłynęło jedynie 2/5 niedużego ładunku [9/25/72.].
Względem poprzednich trzech półroczy różnica jest istotna, gdyż w każdym
odbieraliśmy po dwie dostawy.
Debiut
Al Aamriya w dniu 21.08.2019 r. [4/20/67.].
Przypomnę, planowano w 2019
roku odbiór min 28 ładunków (faktycznie przyjęliśmy 30 i 2/5), ale po planowej
inauguracji pierwszego długoterminowego kontraktu amerykańskiego z Cheniere
Marketing International [2/18/65.], ów dostawca drugą dostawę przesunął na 2020
rok.
W liczbie zawinięć
zrekompensowało to nieplanowane wtedy przyjęcie amerykańskiego LNG dla Ukrainy
(po regazyfikacji). No i nie sądzę, aby ładunek częściowy z Norwegii,
współdzielony z greckim terminalem na wyspie Revithoussa, był uwzględniany w
początkowych planach.
Wielkościowo ładunki nie miały
jakichś skrajnych wielkości (max/min). Największym był [1/17/64.] = 1423 GWh /
213 671 m3 - jako 3. historycznie w świnoujskim terminalu,
natomiast najmniejszym był [12/28/75.] = 1013 GWh / 152 087 m3,
bez specjalnego wyróżnienia. Tu pomijam 2/3 dostawy z Norwegii.
Na 9 dostaw jednostkami Q-Flex
(katarski LNG), aż 7 ostatnich było metanowcami powstałymi w stoczni DSME,
czyli w kategorii Q-Flex mniej pojemnymi. Czyli mało było szans na rekordowy
ładunek.
Debiut
Patris w dniu 19.11.2019 r. - import ukraiński [11/27/74.].
Pod względem jednostek
zawijających do świnoujskiego gazoportu (zdecydowanie najciekawszy aspekt
obserwacyjny!), to półrocze wyróżniło się trzema debiutami (w I półroczu tylko
1) metanowców klasy Q-Flex: Al Aamriya,
Duhail i Al Bahiya, wszystkie ze
stoczni Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering. Tym samym na 31
istniejących jednostek Q-Flex, od momentu uruchomienia terminala, w
Świnoujściu gościły 24.
Natomiast 5 dostaw z USA
zrealizowały pierwszy raz zawijające na Zatokę Pomorską, nowe i nowoczesne,
metanowce o pojemnościach ponad 170 tys.m3, w tym jeden FSRU
oddelegowany czasowo do dowózek.
Generalnie ostatnie sześć
miesięcy w dowózce ładunków LNG do świnoujskiego terminala zdominowały
jednostki z rodowodem DSME (9 na 15).
Kontynuowana była tegoroczna
różnorodność metanowców zawijających do Świnoujścia. W I połowie 2019 na 16
wpłynięć tylko Al Nuaman był dwukrotnie, natomiast w II połowie podwójne zawinięcie
zrealizował Duhail [69. i 78.], ale powtórki z I p. zaliczyły: Al Ghashamiya
[64.], Al Khattiya [76.] i Arctic Aurora [72.].
Na łącznie 31 zawinięć w całym
2019 roku, 26 dokonały różne metanowce, w tym 14 debiutując - to cieszy
obserwatorów!
Debiut
GasLog Greece w dniu 19.12. - przedostatnia dostawa w 2019 roku [14/30/77.].
Rok 2019
dostawy
|
łącznie
|
z Kataru
|
spoza
Kataru
|
z USA
|
z
Sabine Pass
/ Cove
Point
|
z Norwegii
|
w I półroczu
|
16
|
9
|
7
|
5
|
4 / 1
|
2
|
w II półroczu
|
15
|
9
|
6
|
5
|
5 / 0
|
częściowy
2/5
|
RAZEM:
|
31
|
18
|
13
|
10
|
9 / 1
|
2 i 2/5
|
Analiza dostaw z pierwszej
połowy 2019: >>> Dostawy
LNG w I półroczu 2019 roku.
Co dalej?
Z podawanych zamierzeń
przyszłorocznych, określanych jako odbiór min 39 dostaw, już się
cieszę.
Nominalnie w roku 2020, to
dostawy:
- z obu kontraktów katarskich:
11+13 ładunków (ostatni rok rozszerzonego Qatargas-2, z 11 na 13),
- 3 (w tym zaległa z 2019) w
ramach kontraktu z Cheniere Marketing International,
- 1-2 w ramach
średnioterminowego kontraktu z Centrica LNG Co Ltd.
+ spoty. Podobno jeden w marcu
z Nigerii (nowe źródło).
Pozostałe? Ile? Skąd? Od kogo?
Czym przywiezione? To głównie będzie intrygować w 2020 roku :-)
39 dostaw w 12 miesięcy to, 3
ładunki miesięcznie + czwarty co 4 miesiące, lub inaczej, co 9-9,5 dób odbiór
ładunku. To wykorzystanie 75% dostępnej mocy regazyfikacyjnej terminalu w roku.
Natomiast zapowiadana
intensywność dostaw w I kw. to ładunek co tydzień. Będzie się działo :-)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,