sobota, 25 stycznia 2020

Q-Flex-y z amerykańskim importem LNG?

Założenie: wynajęcie metanowców klasy Q-Flex (flota Nakilat), od 2023 roku, do zwózki amerykańskiego importu LNG z Zatoki Meksykańskiej do Świnoujścia, w ramach już zawartych, przyszłych, kontraktów długoterminowych w formule FOB.

Oczywiście, obecnie flota Q-Flex jest zajęta, z szacowanym obciążeniem na 80-95% zależnie od pory roku, ale już za niedługi czas* zejdzie na wodę nowa katarska flota 40-60 (do 100, wg. różnych źródeł) nowych metanowców :-)
Generalnie ich przeznaczeniem ma być obsługa nowej mocy produkcyjnej Ras Laffan (wzrost z 77 do ponad 110 mln ton rocznie), ale w katarskich planach nowe jednostki mają zastępować starsze metanowce. Oczywiście, starzejące się Q-Flex (lata oddania do eksploatacji 2007/2009) poprzedzają w kolejce do podmiany starsze jednostki konwencjonalne. Ale ich nie jest wiele i są zadedykowane konkretnemu strumieniowi eksportu, często do terminali niedostępnych dla Q-Flex/Max.
Powstałe i powstające terminale importowe w USA mają lub będą miały możliwość przyjmowania metanowców o gabarytach klasy Q-Flex, w przeciwieństwie dla klasy Q-Max.


Ewentualnie zatrudnione od 2023 roku jednostki Q-Flex będą miały po 15 lat przebiegu (z grupy najstarszych np. Al Gharrafa), byłyby po trzecim przeglądzie klasyfikacyjnym i z jednym wyjątkiem (Al Safliya), wszystkie z rozważanych zawijały do Świnoujścia. Czyli byłyby to metanowce w średnim wieku, z perspektywą 15-20(?) lat dalszej żeglugi. Al Nuaman, zdecydowanie najczęściej zawijający do Świnoujścia metanowiec, jest drugim najmłodszym – o 2 lata od tych pierwszych w serii.
Według sprawozdań spółki Nakilat okres amortyzacji Q-Flex wynosi 40 lat. Istotne też jest, że podział udziałów właścicielskich w poszczególnych jednostkach jest … nielicho pomieszany i miałby wpływ na możliwość wyczarterowania konkretnej jednostki. Przy czym, od kilku lat trwa sukcesywny proces całościowego przejmowania tych jednostek przez katarski Nakilat. Również trudno doszukać się wpływu jakichś związków właścicielskich z częstotliwością zawinięć na Bałtyk.


Flota ewentualnie wyczarterowanych 5,5 jednostek Q-Flex obsłuży import 5,5 mln ton rocznie, tj. 61 ładunków. Z uwagi na potrzebę posiadania klasycznej wielkości metanowca, o poj. 170 tys.m3, dla realizacji ewentualnego reeksportu amerykańskiego LNG i koniecznej większej uniwersalności do obsługi terminali niedostępnych dla jednostek Q-Flex, optymalna flota to: 5 Q-Flex + 1 metanowiec konwencjonalny. Daje to w roku realizację do Świnoujścia 55 podróży Q-Flex + 8 dostaw jednostką konwencjonalną.
Pozostała rezerwa czasowa, dla trzech podróży mniejszej jednostki, zrekompensuje mało efektywne czasowo dowózki spotowe w ramach ewentualnego reeksportu. W ich logistyce optymalność wykorzystania czasu metanowca jest ostatnim w kolejności parametrem dostawy spotowej. Przykładowo, przypominam dwutygodniowe oczekiwanie Maran Gas Sparta na redzie Świnoujścia na rozładunek dostawy spotowej.

Wacław Sałaban, styczeń 2020 r.

* Wysyp zacznie się za 2-3 lata. Skąd Katar zaczerpnie nazwy dla tej floty? Ilość wiosek i osad w Katarze jest ograniczona.

Mentalność pisowska wyartykułowana przez Nawackiego:
sam siebie rekomendowałem, aby inni nie mieli WĄTPLIWOŚCI.
Nie o aspekt moralny tu chodzi. Moralność to trzeba posiadać!

Czy odmowa uwzględnienia wycofania rekomendacji nie jest formą jej wyłudzenia?

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,