Al Safliya, debiutując w
gazoporcie 03.07. zarazem inaugurując drugie półrocze 2020 roku, dostarczył
jubileuszowy setny ładunek dla Terminalu Świnoujście. Była to ogółem 67.
dostawa katarska z Ras Laffan, wliczając 2 pierwsze rozruchowe i 1 spotową
([18.] - 04.07.2017 - Al Nuaman - 16 katarska).
Poza Al
Safliya na zdjęciu jest masowiec Roztocze, będący w drodze z …Roztoka do Gijon
i holownik Svitzer Maltby.
03.07.
h0854 i 04.07. h1337.
Metanowiec zawinął planowo i
typowo, mimo wcześniejszych zapowiedzi przyśpieszających wejście w główki
gazoportu o 1,5-2h. Sam ładunek wielkościowo był typowy dla konstrukcji Q-Flex
z rodowodem ze stoczni DSME <1400 GWh. Była to typowa dostawa katarska w
ramach długoterminowego kontraktu z Qatargas.
Mało padało, tylko kapało i nie
lało - niestety… . Ale lista stanowiskowa oficjeli eventowych była żałosna w
porównaniu do poprzednich obsad trzech eventów plażowych i była pozbawiona
zagranicznych gości. Wśród lokalsów nie było nawet fachowca od organizacji
wyborów majowych. Natomiast, kto jak kto, ale marszałek sejmu jako któraś z
głów państwa, jest stanowiskowo (szefowa władzy ustawodawczej) najmniej
stosowną osobą dla przede wszystkim technicznego jubileuszu.
W ramach odsapnięcia od
tematyki wyborczej wiele mediów rzuciło się na temat jubileuszowej importowej dostawy
LNG. Każdy kto mógł to pisał i w przeważającej części przeinaczał oficjalne
treści i wypowiedzi, wplatając wątki około kampanijne zbliżającego się plebiscytu. Nie będę tutaj cytował
błędnych, dyletanckich, moderowanych lub zmanipulowanych treści, ale nie pominę
dwóch TOTALNIE nieprofesjonalnych wątków z podaniem ich autorstwa.
No to kolejno:
- Gas-System i Polskie LNG się
sprężyły i na Twitterze zamieściły prezentacje 100 zawinięć, przyporządkowując
numerowi dostawy zdjęcie konkretnego metanowca. Zamysł świetny, realizacja
fatalna. Ponad ½ dostaw ma niewłaściwe, błędne przyporządkowania, które w
części są dostrzegalne dla obeznanych obserwatorów, ale znaczna grupa to fałsze
rażące nawet osoby tylko pobieżnie obeznane w problematyce. Ilość błędów
poddaje sens ich wylistowania w celu pastwienia się nad tym dziełem. Ta prezentacja została wykonana
na odp…. , tak jak zwiększona wolna
kwota od podatku :-)
- pan minister od … może i żeglugi śródlądowej, rzekł [cytat
zmieszczony w tej postaci na wielu publikatorach]: „Pojawi się nowa funkcjonalność gazoportu – regazyfikacja, czyli
możliwość reeksportu (gazu)”, zwrócił
też uwagę, że w gazoporcie będzie można też bunkrować, czyli tankować statki
LNG.
Panie Marku Gróbarczyk, regazyfikacja
trwa od XII 2015 roku, reeksportujemy gaz od wielu lat, a po rozbudowie
Terminala i Gazoportu Świnoujście, będziemy przeładowywać i reeksportować LNG, no i bunkrować statki z napędem LNG.
Na koniec zapis z wyważoną treścią zamieszczoną w
dwóch skrajnych (o dziwo) publikatorach
- brawo:
Przypomnijmy – decyzję o budowie gazoportu podjął rząd PiS
kierowany przez premiera Kazimierza Marcinkiewicza, w trakcie kolejnego kryzysu
gazowego. Z powodu rosyjsko-ukraińskiego sporu o pieniądze 1 stycznia 2006 r.
Rosja wstrzymała tranzyt gazu przez Ukrainę. 3 stycznia polski rząd przyjął
uchwałę o budowie terminala do odbioru skroplonego gazu.
Przygotowania do budowy terminala kontynuowały rządy PO-PSL, a w
czerwcu 2009 r. PGNiG podpisało z Qatargasem długoterminowy kontrakt na dostawy
LNG, który miał zapewnić odpowiedni poziom wykorzystania gazoportu.
Budowę oficjalnie zakończono 12 października 2015 r. Ówczesna
premier Ewa Kopacz ogłosiła początek rozruchu gazoportu i zapowiedziała na
grudzień pierwszy transport gazu do celów technicznych. Metanowiec z tym
ładunkiem zawinął do Świnoujścia 11 grudnia 2015 r., już za rządów PiS. 17
czerwca 2016 r. nastąpiła pierwsza dostawa komercyjna LNG. Od tego czasu do
gazoportu dotarły transporty skroplonego gazu m.in. z Kataru, USA czy Norwegii.
* * *
Niedługo przedstawię różne
analizy owych 100 dostaw z okresu 55 miesięcy, tj. od 11.12.2015 do 03.07.2020
roku. Ujęcie wielkościowo-energetyczne w tym opracowaniu będzie znikome. W
bocznej lewej szpalcie witryny bloga są 4 szczegółowe opracowania dotyczące 99 poprzedzających
dostaw – są to analizy ostatnich 3 półroczy oraz z czterolecia morskiego
importu LNG.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,