poniedziałek, 6 lipca 2020

Al Safliya dowiózł 100 dostawę

Al Safliya, debiutując w gazoporcie 03.07. zarazem inaugurując drugie półrocze 2020 roku, dostarczył jubileuszowy setny ładunek dla Terminalu Świnoujście. Była to ogółem 67. dostawa katarska z Ras Laffan, wliczając 2 pierwsze rozruchowe i 1 spotową ([18.] - 04.07.2017 - Al Nuaman - 16 katarska).




Poza Al Safliya na zdjęciu jest masowiec Roztocze, będący w drodze z …Roztoka do Gijon i holownik Svitzer Maltby.
03.07. h0854 i 04.07. h1337. 

Metanowiec zawinął planowo i typowo, mimo wcześniejszych zapowiedzi przyśpieszających wejście w główki gazoportu o 1,5-2h. Sam ładunek wielkościowo był typowy dla konstrukcji Q-Flex z rodowodem ze stoczni DSME <1400 GWh. Była to typowa dostawa katarska w ramach długoterminowego kontraktu z Qatargas.

Mało padało, tylko kapało i nie lało - niestety… . Ale lista stanowiskowa oficjeli eventowych była żałosna w porównaniu do poprzednich obsad trzech eventów plażowych i była pozbawiona zagranicznych gości. Wśród lokalsów nie było nawet fachowca od organizacji wyborów majowych. Natomiast, kto jak kto, ale marszałek sejmu jako któraś z głów państwa, jest stanowiskowo (szefowa władzy ustawodawczej) najmniej stosowną osobą dla przede wszystkim technicznego jubileuszu.

W ramach odsapnięcia od tematyki wyborczej wiele mediów rzuciło się na temat jubileuszowej importowej dostawy LNG. Każdy kto mógł to pisał i w przeważającej części przeinaczał oficjalne treści i wypowiedzi, wplatając wątki około kampanijne zbliżającego się plebiscytu. Nie będę tutaj cytował błędnych, dyletanckich, moderowanych lub zmanipulowanych treści, ale nie pominę dwóch TOTALNIE nieprofesjonalnych wątków z podaniem ich autorstwa.

No to kolejno

- Gas-System i Polskie LNG się sprężyły i na Twitterze zamieściły prezentacje 100 zawinięć, przyporządkowując numerowi dostawy zdjęcie konkretnego metanowca. Zamysł świetny, realizacja fatalna. Ponad ½ dostaw ma niewłaściwe, błędne przyporządkowania, które w części są dostrzegalne dla obeznanych obserwatorów, ale znaczna grupa to fałsze rażące nawet osoby tylko pobieżnie obeznane w problematyce. Ilość błędów poddaje sens ich wylistowania w celu pastwienia się nad tym dziełem. Ta prezentacja została wykonana na odp…. , tak jak zwiększona wolna kwota od podatku :-)

- pan minister od … może i żeglugi śródlądowej, rzekł [cytat zmieszczony w tej postaci na wielu publikatorach]: „Pojawi się nowa funkcjonalność gazoportu – regazyfikacja, czyli możliwość reeksportu (gazu)”, zwrócił też uwagę, że w gazoporcie będzie można też bunkrować, czyli tankować statki LNG.
Panie Marku Gróbarczyk, regazyfikacja trwa od XII 2015 roku, reeksportujemy gaz od wielu lat, a po rozbudowie Terminala i Gazoportu Świnoujście, będziemy przeładowywać i reeksportować LNG, no i bunkrować statki z napędem LNG.

Na koniec zapis z wyważoną treścią zamieszczoną w dwóch skrajnych (o dziwo) publikatorach - brawo:
Przypomnijmy – decyzję o budowie gazoportu podjął rząd PiS kierowany przez premiera Kazimierza Marcinkiewicza, w trakcie kolejnego kryzysu gazowego. Z powodu rosyjsko-ukraińskiego sporu o pieniądze 1 stycznia 2006 r. Rosja wstrzymała tranzyt gazu przez Ukrainę. 3 stycznia polski rząd przyjął uchwałę o budowie terminala do odbioru skroplonego gazu.
Przygotowania do budowy terminala kontynuowały rządy PO-PSL, a w czerwcu 2009 r. PGNiG podpisało z Qatargasem długoterminowy kontrakt na dostawy LNG, który miał zapewnić odpowiedni poziom wykorzystania gazoportu.
Budowę oficjalnie zakończono 12 października 2015 r. Ówczesna premier Ewa Kopacz ogłosiła początek rozruchu gazoportu i zapowiedziała na grudzień pierwszy transport gazu do celów technicznych. Metanowiec z tym ładunkiem zawinął do Świnoujścia 11 grudnia 2015 r., już za rządów PiS. 17 czerwca 2016 r. nastąpiła pierwsza dostawa komercyjna LNG. Od tego czasu do gazoportu dotarły transporty skroplonego gazu m.in. z Kataru, USA czy Norwegii.

* * *

Niedługo przedstawię różne analizy owych 100 dostaw z okresu 55 miesięcy, tj. od 11.12.2015 do 03.07.2020 roku. Ujęcie wielkościowo-energetyczne w tym opracowaniu będzie znikome. W bocznej lewej szpalcie witryny bloga są 4 szczegółowe opracowania dotyczące 99 poprzedzających dostaw – są to analizy ostatnich 3 półroczy oraz z czterolecia morskiego importu LNG.

Wacław Sałaban, lipiec 2020 roku.

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,