Debiut Al Karaana w Świnoujściu, 26-go różnego Q-Flex z 31,ze 102 dostawą
ogółem i 68 ładunkiem katarskim, odbył się 01.08.Wielkościowo to nieszczególny
ładunek dla klasy Q-Flex ze stoczni DSME.
Instytucje oficjalnie informujące
o zawinięciu metanowców (Stacja Pilotowa, UM Szczecin, ZMPSiŚ) zapowiedź
debiutu zamieściły późno - tylko 5 dni przed wpłynięciem
Al Karaana. Sam metanowiec informował w AIS o Skagen ponad tydzień
wcześniej.
Al Karaana z pokładu STS F.Chopin - 02.08.2020 r. ok. h11 (4h przed wypłynięciem).
Pobyt w gazoporcie trwał typowo 30 h.
Potwierdziło się
przypuszczenie, że po długim intensywnym odbiorze dostaw LNG w wymiarze po 3-4
ładunki przez kolejne 8 miesięcy, nastał w lipcu czas letniego spadku liczby
dostaw prawie o połowę. Odstęp czasowy pomiędzy ostatnimi dostawami [101.-102.],
trwający 18 dób (13.07.-01.08.), jest rekordowym od X 2019, tj. od przerwy
pomiędzy dwoma katarskimi dostawami [70.-71.] w wymiarze prawie 19 dób
(07-26.10.2019).
No to kiedy ponownie będą liczne
zawinięcia metanowców? Tak
jak pod koniec VI 2020 r. lub jak na mapce z 08.11.2019 roku?
Ruch Q-Flex z Zatoki Perskiej do
Europy w drugiej połowie lipca prawie ustał. Do 13.07. odpłynięcia bezpośrednio
z Ras Laffan i z redy, w kierunku Morza Czerwonego, następowały co 1-3 doby.
Potem była przerwa, aż do 22.07., gdy odpłynął Al Khattiya (oczywiście, po takiej przerwie do Mlford Haven) oraz
kolejna przerwa do 28.07., po której wyruszyły w ponad dobowych odstępach: Al Safliya, Tembek i Murwab.
W poprzedzających,
pandemicznych miesiącach, flota
Q-Flex płynących do Europy biła liczebne rekordy: w III 17 ładunków, IV-18,
V-16, VI-13, i bywały marszruty w tandemach. Natomiast w VII nastąpił radykalny
spadek liczby wysyłek do tylko 9! Tymczasem na redzie Ras Laffan tłok, 2/5
floty Q-Flex/Max wyczekuje na dyspozycje.
Raczej pewne, że któraś z tych 3
podążających jednostek zawinie do Świnoujścia w drugiej połowie sierpnia. Każdy
z tych metanowców to rzadki gość w Świnoujściu (x1/2/1). Wysoce prawdopodobne,
że pozostałe 2 ładunki płyną do Zeebrugge w ramach kontraktu długoterminowego
:-)
Ale jest już oficjalna
zapowiedź rozdziału dostaw katarskich ([102.] od kolejnej) przez import LNG z
Norwegii z ETA 11.08. (Arctic
Discoverer). Zapowiedź z 28.07. (UM Szczecin) tym razem nastąpiła jeszcze
przed załadunkiem tej dostawy. O tym zawinięciu doniósł pewnie agent (morski)
:-) Ale Stacja Pilotów zapowiada późniejszy termin wpłynięcia: 12.08. 11.08. po północy. Czyżby
nocne wejście (11/12) i wyjście (12/13) 11/12? Taka logistyka staje się typową dla
zawinięć jednostek Arctic+. Kolejna zmiana: 12.08. h0600 - przejęcie pilotów na redzie.
Sam załadunek Arctic Discoverer
w Melkøya był długotrwały, od 30.07. h1800 do 02.08. h0900, czyli przez ponad
60h, przy typowym czasie poniżej 30h. Czyżby była potrzeba schłodzenia
zbiorników metanowca po dwumiesięcznej bezczynności?
Al Safliya Bałtyk omija (tym razem). Obrał kierunek Walia.
OdpowiedzUsuńWpatrujemy się dalej w Kanał Sueski.
:-) wykaz Q-Flex w Europie już jest zaktualizowany. Może Al Sahla?
UsuńHmm. Tembek do Aliagi. Wypatrujemy Murwab'a.
OdpowiedzUsuńAl Ruwais raczej nie (?). Oby Al Sahla > trzeci debiut podrząd?!
UsuńAl Sahla jest trochę daleko, a Al Ruwais jeszcze dalej. Wyjaśni się po deklaracji Murwab'a.
OdpowiedzUsuńMurwab też nie na Bałtyk, kierunek Walia.
OdpowiedzUsuńMoże jednak Al Sahla!
Tym samym w okresie VII-VIII dotrą do Świnoujścia co najwyżej 3 ładunki katarskie. A co z czwartym?
UsuńHmm. Przeoczyłem Al Hamla. Potencjalnie może kierować się do Świnoujścia. Dobrze, że Autor trzyma ręke na pulsie :).
UsuńAl Hamla jednak też nie na Bałtyk tym razem.
OdpowiedzUsuńCzyli co? Kolejny debiut?
Oby :-)
UsuńNie będzie debiutu. Al Sahla obrał kierunek Barcelona. Emocje opadły :).
OdpowiedzUsuńA czy będzie w VIII druga dostawa katarska?
UsuńDane z strony magazynów (zobacz szczegóły) wskazują na poważne wątpliwości co do drugiej dostawy LNG z Kataru. Jednak wykluczyć dostawy nie można bo może być powiązana z eksportem.
UsuńLink: https://ipi.gasstoragepoland.pl/pl/strona-glowna/
Ładunek katarski to prawie +4% do napełnienia magazynów, a z gazrurki trzeba gaz odbierać. Ale ładunki z Kataru też trzeba odbierać – na nominalne 2 w miesiącu, w IV-VI było po 2, VII x1(!), VIII x1(?).
UsuńNatomiast poziom regazyfikacji w gazoporcie sugeruje nadpłynący ładunek …
Arctic Discoverer odpłynął. Zobaczymy jutro/pojutrze jaka będzie wielkość regazyfikacji. Może to być punktem wyjścia do określenia przybliżonej daty następnej dostawy, o ile w międzyczasie nie nastąpią radykalne ograniczenia, które wtedy wpłyną na wydłużenie czasu oczekiwania. Na razie regazyfikacja na poziomie 2/3 mocy (różne źródła różnie podają).
UsuńCo do 89% pojemności magazynowej: trzeba zarezerwować pojemność jeszcze na ponad miesiąc zatłaczania. Wielkość zatłaczania jest zmienna i głównie zależy od wysokości słupka termometru ale nie tylko bo również od sprawności odbioru dużych odbiorców [(różne postoje, awarie i tym podobne)(np. zakłady chemiczne produkujące amoniak potrafią w sposób znaczący ograniczyć odbiór gazu z powodu braku miejsca w zbiornikach na amoniak bo nie podstawiono cystern na czas)].
W imieniu Czytelników, dzięki za ten komentarz :-)
Usuń