niedziela, 2 sierpnia 2020

Zawinięcie Al Karaana i co dalej

Debiut Al Karaana w Świnoujściu, 26-go różnego Q-Flex z 31,ze 102 dostawą ogółem i 68 ładunkiem katarskim, odbył się 01.08.Wielkościowo to nieszczególny ładunek dla klasy Q-Flex ze stoczni DSME.
Instytucje oficjalnie informujące o zawinięciu metanowców (Stacja Pilotowa, UM Szczecin, ZMPSiŚ) zapowiedź debiutu zamieściły późno - tylko 5 dni przed wpłynięciem Al Karaana. Sam metanowiec informował w AIS o Skagen ponad tydzień wcześniej.

 Al Karaana z pokładu STS F.Chopin - 02.08.2020 r. ok. h11 (4h przed wypłynięciem).



Pobyt w gazoporcie trwał typowo 30 h.

Potwierdziło się przypuszczenie, że po długim intensywnym odbiorze dostaw LNG w wymiarze po 3-4 ładunki przez kolejne 8 miesięcy, nastał w lipcu czas letniego spadku liczby dostaw prawie o połowę. Odstęp czasowy pomiędzy ostatnimi dostawami [101.-102.], trwający 18 dób (13.07.-01.08.), jest rekordowym od X 2019, tj. od przerwy pomiędzy dwoma katarskimi dostawami [70.-71.] w wymiarze prawie 19 dób (07-26.10.2019).
No to kiedy ponownie będą liczne zawinięcia metanowców? Tak jak pod koniec VI 2020 r. lub jak na mapce z 08.11.2019 roku?


Ruch Q-Flex z Zatoki Perskiej do Europy w drugiej połowie lipca prawie ustał. Do 13.07. odpłynięcia bezpośrednio z Ras Laffan i z redy, w kierunku Morza Czerwonego, następowały co 1-3 doby. Potem była przerwa, aż do 22.07., gdy odpłynął Al Khattiya (oczywiście, po takiej przerwie do Mlford Haven) oraz kolejna przerwa do 28.07., po której wyruszyły w ponad dobowych odstępach: Al Safliya, Tembek i Murwab.
W poprzedzających, pandemicznych miesiącach, flota Q-Flex płynących do Europy biła liczebne rekordy: w III 17 ładunków, IV-18, V-16, VI-13, i bywały marszruty w tandemach. Natomiast w VII nastąpił radykalny spadek liczby wysyłek do tylko 9! Tymczasem na redzie Ras Laffan tłok, 2/5 floty Q-Flex/Max wyczekuje na dyspozycje.

Raczej pewne, że któraś z tych 3 podążających jednostek zawinie do Świnoujścia w drugiej połowie sierpnia. Każdy z tych metanowców to rzadki gość w Świnoujściu (x1/2/1). Wysoce prawdopodobne, że pozostałe 2 ładunki płyną do Zeebrugge w ramach kontraktu długoterminowego :-)
Ale jest już oficjalna zapowiedź rozdziału dostaw katarskich ([102.] od kolejnej) przez import LNG z Norwegii z ETA 11.08. (Arctic Discoverer). Zapowiedź z 28.07. (UM Szczecin) tym razem nastąpiła jeszcze przed załadunkiem tej dostawy. O tym zawinięciu doniósł pewnie agent (morski) :-) Ale Stacja Pilotów zapowiada późniejszy termin wpłynięcia: 12.08. Czyżby nocne wejście (11/12) i wyjście (12/13)? Taka logistyka staje się typową dla zawinięć jednostek Arctic+.
Sam załadunek Arctic Discoverer w Melkøya był długotrwały, od 30.07. h1800 do 02.08. h0900, czyli przez ponad 60h, przy typowym czasie poniżej 30h. Czyżby była potrzeba schłodzenia zbiorników metanowca po dwumiesięcznej bezczynności?

Wacław Sałaban, sierpień 2020 roku.

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,