poniedziałek, 31 sierpnia 2020

Polski import LNG w III kw. 2020 i co dalej

Fakty obserwacyjne:
- znaczne odstępy czasowe pomiędzy dostawami: po 17 dni w VII [dostawy 101.-102.] i na przełomie VIII/IX [104.-105.]. Poprzednia tak długa przerwa w odbiorach była w X 2019 - 19 dni [70.-71.].
- ograniczenie katarskich dostaw do pojedynczych ładunków w miesiącach VII i VIII. Czyli od momentu obowiązywania 2 kontraktu z Qatargas, w kolejnych latach 2018-2020, w letnim kwartale odbieraliśmy (odbierzemy*) po 5/4/4 ładunki z Ras Laffan na 6 nominalnych.
- całkowity brak wszelakich dostaw z USA od końca VI 2020. Tak długiej przerwy w dostawach sojuszniczego LNG nie było od XII 2018 [46.- Hoegh Gallant/Cove Point], tj. od momentu regularnego sprowadzania spotów zza Atlantyku.
- gdyby nie egzotyczna dostawa z Nigerii w połowie VII, oraz szczególne zintensyfikowanie dostaw norweskich w VIII (2 ładunki jeden po drugim), import w III kw. 2020, byłby bardzo skromny.

Przypominając o „obiecanych” przez prezesa PGNiG 39 dostawach w 2020 roku, odliczając 26 odebranych do końca VIII i obie płynące - w drodze są Al Huwaila i Al Khattiya*, to w pozostałe 3 miesiące (+ trzecia dekada IX?) należy oczekiwać 11 zawinięć metanowców.
Odliczają 5 (dlaczego?) dostaw z Kataru i jedną (dlaczego?) z USA, liczba spotów norweskich i innych zostaje ograniczona do 5 ładunków w 3(+?) pozostałe miesiące do końca 2020 roku. Łącznie w IV kwartale byłoby to zbliżone do średniej z pierwszych dwóch kwartałów.

Tymczasem stan napełnienia podziemnych magazynów w kraju osiągnął 98%. Czyli nastała nuda obserwacyjna zawinięć metanowców do czasu znacznych jesiennych chłodów, mrozów i intensywnej produkcji …nawozów. :-)
Ową nudę może przełamie, deklarowane na koniec III kw., ogłoszenie zakończenia przetargu i wybór armatorów, od których PGNiG wyczarteruje flotę do ośmiu metanowców. Przypomnę, mają być nowe, nowoczesne, oszczędne, z niskimi, dobowymi stawkami za czarter i z pierwiastkiem …polskości!

Czy GasLog Warsaw już przemalowuje pawęż z nazwą ze stosownym liternictwem?

Poza GLW (z 2019) część warunków spełniają: Flex Rainbow, GasLog Hong Kong i Patris (wszystkie z 2018). Cała czwórka już debiutowała w gazoporcie.

Wacław Sałaban, koniec sierpnia 2020 roku.

PS Zapomniałbym o detalicznym imporcie PGNiG w Kłajpedzie, medialnie odtrąbionym :-) Druga zakupiona i odebrana dostawa LNG pod koniec sierpnia, w ilości rozkurzu zapalniczkowego (tak, wiem, LNG nie stosuje się w zapalniczkach!), tzn. 3200 (słownie: trzy tysiące dwieście) m3 LNG, została dowieziona do Kłajpedy metanowcem kabotażowym (z funkcją bunkrowania) CORALIUS. Pierwszą dostawę w czerwcu zrealizował prawdopodobnie KAIROS - 3500(?) kubików LNG.
Przypomnę w celach porównawczych, różnica objętości średnich ładunków LNG dowożonych Q-Flex z rodowodem ze stoczni HHI/SHI i DSME, wynosi: 212 845 - 206 674 = 6171 m3 LNG. Dla skrajnych wartości różnica przekracza 13 500 m3 [na podstawie 68 (35+33) dostaw katarskich]. Sądzę, że jest to sensowne odniesienie do wymiaru owego rozkurzu.

* W drodze do Świnoujścia są Al Huwaila ETA 0809.09. i Al Khattiya ETA 22.21.09. - [105.] i [106.] dostawy ogółem oraz 69. i 70. katarskie. Obie daty zawinięć nie są oficjalnie potwierdzone.
Uwaga: owa symulacja obu ETA daje możliwość, w końcówce września, odbioru dostawy spotowej lub rozdzielenie takową powyższych płynących dwóch dostaw katarskich, oczywiście stosownie opóźniając o kilka dni wrześniowe zawinięcie/rozładunek Al Khattiya :-)

A propos „tworzenia diecezjalnych poradni, pomagających
odzyskać zdrowie seksualne i naturalną orientację płciową”:
czy ksiądz pedofil, tymi samymi ręcyma chrzci, molestuje, udziela komunii, zgarnia z tacy i udziela ostatniego namaszczenia?
A może robi to w ramach nadprzyrodzonych środków?

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,