poniedziałek, 17 sierpnia 2020

Spadek liczby dostaw do Terminalu Świnoujście

Nastał w VII-VIII okres spadku liczby dostaw LNG do Terminalu Świnoujście, o 2/7 w odniesieniu do pierwszego półrocza 2020 roku. Widać to też po liczbie nowych wpisów na MORSKOŚCI!! :-)

W szyku kolejno płynących z Zatoki Perskiej jednostek Q-Flex, wyekspediowanych od końca lipca (289÷295: zawinięcie Q-Flex do Europy i Turcji) - po dwóch szczególnie długich przerwach (9/6 dób) w lipcu, w wysyłaniu ładunków w kierunku Europy, wypatrywałem metanowca płynącego z drugą dostawą sierpniową dla Terminalu Świnoujście, również ładunków do Zeebrugge.
Nic z tego. Oba przypuszczenia były nietrafione, a flota tych 7 Q-Flex (kolejne nie spełnią ETA w VIII) rozdzieliła się na dwie zasadnicze grupy: 2 metanowce obrały kurs na głównego ssaka katarskiego LNG w Europie - walijski Milford Haven, kolejne 4 popłynęły do terminali szczególnie rzadko przyjmujących Q-Flex (dane z własnych obserwacji od IV 2018). Popłynęły do hiszpańskiej Barcelony (dotychczas 14 ładunków + ½, tj. współdzielony) i Sagunto (x5,5), do portugalskiego Sines (x2), oraz do włoskiego Rovigo (x2) od niedawna przyjmujące Q-Flex. Tych importerów uzupełniła turecka Aliaga (x29), ostatnio również rzadko odwiedzana przez Q-Flex. Prawdopodobnie były to wyłącznie dostawy okazjonalne (spotowe).

Podsumowując, mimo upływu połowy sierpnia, ten miesiąc zakończy się z tylko jednym zawinięciem metanowca Q-Flex - identycznie jak w lipcu tego roku. Pytania z końca poprzedniego wpisu są tym bardziej aktualne.


Cała światowa branża LNG, od wytwórców, eksporterów, po konsumentów, importerów, poprzez handlujących pośredników, floty metanowców, ich operatorów, armatorów i czarterujących, jest w zadyszce nadprodukcji i spadku popytu, a tym samym zmniejszonego obrotu w zakresie 30-60%. Różnie dla zachodzących okoliczności. Dalej przykład obserwacyjny.

Noc 05/06.08. to okres, w którym na akwenie wokółeuropejskim przebywały tylko 3 jednostki typu Q-Flex/Max: Al Karaana (285) powracający po rozładunku w Świnoujściu, Bu Samra (Q-Max) powracający z Milford Haven oraz Al Khattiya (288) z ładunkiem do Milford Haven. Wszystkie te jednostki były w drodze na akwenie pomiędzy Kornwalią i Lizboną.


Kilka tygodni temu jednocześnie, na akwenach Europy, przebywało do 15 tych największych metanowców ze światowej floty, tj. 1/3 z 45 jednostek (31x Q-Flex +14x Q-Max).
Po tym spadku zawinięć Q-Flex, nastąpił wzrost wysyłek do Europy z szacowanym zakresem typowych 10-12 ładunków w miesiącu. Nie będzie to powrót do średniej 17 z miesięcy III-V, gdyż nawet niska światowa cena LNG, nie …opróżni magazynów importerów w Europie :-)
W chwili edycji tego wpisu, wokół Europy krąży 10 jednostek Q-Flex/Max (8/2) i kolejne 4 (3/1) podążają do Europy (+Turcja) wokół Półwyspu Arabskiego. Każda z tych 3 Q-Flex (Al Kharaitiyat, Duhail, Al Nuaman*) może zainaugurować wrześniowe dostawy do Polski.


W USA, w 5-6 eksportowych terminalach stale działających i świeżo uruchomionych, nastąpił znaczny (>50%) spadek liczby wysyłanych ładunków, następuje również masowe wstrzymywanie dalszych planów rozwojowych produkcji LNG.

W tym samym czasie jest inicjowana, planowana przez Qatar Petroleum, dalsza rozbudowa potęgi wytwórczej LNG w Katarze, składającej się obecnie z 14 linii technologicznych skraplania gazu ziemnego (pierwsza działa od 1996 roku) i z obecnej zdolności, wynoszącej 77 mln ton, wzrośnie do 126 mln ton rocznie.
Pierwsza faza rozbudowy mocy produkcyjnej LNG, zwana jako projekt North Field East (NFE), obejmie budowę w Ras Laffan 4 nowych instalacji, największych na świecie linii technologicznych LNG, mających każda zdolność produkcyjną po 7,8 mln ton rocznie. Ich uruchomienie planowane jest w 2025 roku i zwiększy zdolność produkcyjną Kataru z 77 do 110 mln ton rocznie. Natomiast druga faza projektu rozbudowy produkcji LNG, zwana projektem North Field South(NFS), prawdopodobnie będzie składać się z 2 linii technologicznych i dodatkowo zwiększy moce produkcyjne Kataru do owych 126 mln ton rocznie.

Nasuwa się kolejne pytanie; jak się mają rzeczywiste ceny amerykańskiego LNG do katarskiego na europejskim rynku?

Wacław Sałaban, sierpień 2020 roku.

* Al Nuaman poprzednie 3(!) podróże (240/265/284) raz za razem (pod rząd) zrealizował z ładunkami do walijskiego Hilford Haven - zawinięcia: 06.05./10.06./24.07.

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,