Takie skojarzenie: znów ładunki
norweskie raz za razem! :-)
Uprzednio, w styczniu 2020
roku, chodziło o dwie dostawy raz za
razem zrealizowane przez Arctic
Princess (marszruta: Melkøya
> Świnoujście > Melkøya > Świnoujście) i to zrealizowane w ramach
jednego miesiąca kalendarzowego! Były to dostawy [80.] i [82.].
Tym razem będą dwie kolejne dostawy
raz za razem norweskiego LNG - ładunek
jeden po drugim, też w ramach jednego miesiąca - w sierpniu! Dostawę [103.]
przywiózł Arctic Discoverer, a
dostawę [104.] dowiezie Arctic Princess,
ETA 21.08. - zapowiedź ZMPSiŚ w dniu 14.08. Obwieszczenie nastało jeszcze przed
załadunkiem*, gdy Arctic Princess trawersował
Lofoty w drodze powrotnej z hiszpańskiej Huelvy, po realizacji dostawy w dniach
08-09.08.
Realizacja 13 ogółem dostawy
norweskiego LNG i 4 tegorocznej, nie odpowie na zadane uprzednio pytanie: czy
w tym roku import z terminalu Melkøya przekroczy 3748 GWh (325 mln m3
gz.)?
Mimo wystąpienia zrównania
liczby dostaw (x4) z rekordowym rokiem 2018 (łącznie 3748 GWh), raczej mało
prawdopodobne będzie przekroczenie rekordowej wielkości po zapowiadanej
dostawie. Aby to osiągnąć, awizowany ładunek Arctic Princess powinien mieć wielkość energetyczną > 961 GWh,
ale jest to mało prawdopodobne, mimo że właśnie ten metanowiec dowiózł
największy dotychczas ładunek z terminalu Melkøya, tj. 955 GWh [32.], ale i
najmniejszy 922 [82.]. Do rekordu będzie potrzebna 5 dostawa :-)
Arctic Princess swoim 5 zawinięciem** dołączy
do grupki zdecydowanych liderów w liczbie zawinięć do Terminalu Świnoujście: Al Nuaman x8, Al Khuwair i Al Hamla po 5.
Jest zdecydowanym liderem
w zawinięciach do Kłajpedy, no i sumarycznie na Bałtyk! Będzie to jego 32
podróż bałtycka od debiutu w połowie 2015 roku (5. dostawa dla FSRU
Independence - Kłajpeda).
Arctic Princess jest zdecydowanie najbardziej
zapracowaną jednostką we flocie Arctic+. Będzie to 12 tegoroczna podróż tego
metanowca: Świnoujście i Kłajpeda po x3, Rotterdam i Huelva po x2, oraz do
Sines i Barcelony. Jedną z podróży do Kłajpedy była realizacja dostawy z Sabine
Pass, w czasie remont terminalu Melkøya w V-VI. Efektywność tej jednostki jest
3x większa od wykorzystania
Arctic Discoverer.
Zgryźliwe pytania w
czasie spadku światowych cen LNG, w wyniku znacznej nadpodaży i pokaźnego
obniżenia popytu w światowym handlu:
- dlaczego PGNiG nie odbiera
nominalnych ilości ładunków z obu kontraktów katarskich, tzn. po 2 ładunki w
miesiącu? Przypomnę, odmowa przyjęcia ładunku z drugiego kontraktu katarskiego
(brak takowej możliwości w pierwszym) ma pewne konsekwencje
finansowo-rozliczeniowe, zwłaszcza przy
niskich światowych cenach LNG.
- dlaczego PGNiG nie odbiera
2-go, nominalnego w 2020 roku, ładunku w ramach długoterminowego kontraktu z
Cheniere, pomimo że owemu eksportującemu inni importerzy LNG odmówili odbioru
kilkunastu ładunków w VI, VII i VIII? Inaczej: dlaczego nie wspieramy amerykańskiego eksportera, w jego trudnym czasie,
odbiorem drugiego tegorocznego ładunku, pomimo podobno korzystnych cen
kontraktowych?
- dlaczego, w tym samym czasie,
PGNiG zagęściło odbiory ładunków norweskiego LNG z Melkøya, nie będąc związaną
kontraktami importowymi LNG z tym eksporterem/wytwórcą? Przypominam, Norwegowie
nie muszą sprzedawać swojego dobra narodowego za bezcen i nie robią tego od lat! Na pewno, tu cena nie jest czynnikiem
inspirującym i motywującym!
Dodatkowo zwrócę uwagę na
trwający stan znacznego napełnienia magazynów gazu ziemnego w kraju tj. 90%!
Wacław
Sałaban, 15.08.2020 roku.
* Ciekawostką
jest to, że na redzie Skagen od 12.08. kotwiczy z ładunkiem Arctic Lady w
oczekiwaniu na zlecenie. Przypomnę, Equinor (ex-Statoil) nie ma udziałów
własnościowych w tej jednostce i AL nie wpływa na Bałtyk
(Kłajpeda/Świnoujście), natomiast zasadniczo obsługuje import francuski do
Fos-sur-Mer (20 ładunków w ostatnich 3 latach - na podstawie własnych
obserwacji od połowy 2017 roku) i do Dunkierki (x16). Tylko sporadycznie
zawijając do innych terminali: Montoir i brytyjskiego Isle of Grain, po 2
ładunki.
** Dostawy
ogółem: [2.] - zarazem pierwsza z Norwegii w VI 2016 i 4 zawinięcie AP na
Bałtyk, [32.] - wspomniana rekordowa wielkościowo w V 2018, oraz tegoroczne w
styczniu [80.], [82.] - wspomniana najmniejsza i [104.] - obecnie zapowiadana
ETA 21.08.
Głosować
ZA ŻŁOBEM?! RAZEM z pisiorami!! W TAKIM czasie!!!
*****
***: raz zdobytej władzy nie oddamy!
+
doszczętnie
umarł mit, że opozycja chce rządzić.
Jak to
było: oni też kradną ale się dzielą? Głupi lud to kupi?
Tak się
dać wyruchać i stać się opozycją …satrapy!
Była opozycjo
liberalna i totalna,
zachowaliście się jak Stronnictwo Demokratyczne
i Zjednoczone Stronnictwo Ludowe
za władzy I sekretarza PZPR!
Tfuuu…!
Próba odpowiedzi na pytania.
OdpowiedzUsuńMoże być tak, że PGNiG w formie LNG odbiera swój gaz. Gaz który wydobył w Norwegii ale nikt tego gazu nie chciał kupić.
I rządzący propagandziści nie wyliby z zachwytem nad tymi "mln m3 gz." wpływającymi do Świnoujścia z naszych koncesji na szelfie norweskim?
Usuń:-)
Raczej nie. Trzeba taką sytuację rozpatrywać w kategorii porażki. No bo jak to,nikt nie chce kupić od nas gazu?
OdpowiedzUsuń