sobota, 15 sierpnia 2020

Raz za razem

Takie skojarzenie: znów ładunki norweskie raz za razem! :-)
Uprzednio, w styczniu 2020 roku, chodziło o dwie dostawy raz za razem zrealizowane przez Arctic Princess (marszruta: Melkøya > Świnoujście > Melkøya > Świnoujście) i to zrealizowane w ramach jednego miesiąca kalendarzowego! Były to dostawy [80.] i [82.].

Tym razem będą dwie kolejne dostawy raz za razem norweskiego LNG - ładunek jeden po drugim, też w ramach jednego miesiąca - w sierpniu! Dostawę [103.] przywiózł Arctic Discoverer, a dostawę [104.] dowiezie Arctic Princess, ETA 21.08. - zapowiedź ZMPSiŚ w dniu 14.08. Obwieszczenie nastało jeszcze przed załadunkiem*, gdy Arctic Princess trawersował Lofoty w drodze powrotnej z hiszpańskiej Huelvy, po realizacji dostawy w dniach 08-09.08.

Podczas rozładunku [82.] dostawy, 31.01.2020 roku. Więcej zdjęć: /1/ ; /2/ ; /3/ ; /0/.

Realizacja 13 ogółem dostawy norweskiego LNG i 4 tegorocznej, nie odpowie na zadane uprzednio pytanie: czy w tym roku import z terminalu Melkøya przekroczy 3748 GWh (325 mln m3 gz.)?
Mimo wystąpienia zrównania liczby dostaw (x4) z rekordowym rokiem 2018 (łącznie 3748 GWh), raczej mało prawdopodobne będzie przekroczenie rekordowej wielkości po zapowiadanej dostawie. Aby to osiągnąć, awizowany ładunek Arctic Princess powinien mieć wielkość energetyczną > 961 GWh, ale jest to mało prawdopodobne, mimo że właśnie ten metanowiec dowiózł największy dotychczas ładunek z terminalu Melkøya, tj. 955 GWh [32.], ale i najmniejszy 922 [82.]. Do rekordu będzie potrzebna 5 dostawa :-)

Arctic Princess swoim 5 zawinięciem** dołączy do grupki zdecydowanych liderów w liczbie zawinięć do Terminalu Świnoujście: Al Nuaman x8, Al Khuwair i Al Hamla po 5.
Jest zdecydowanym liderem w zawinięciach do Kłajpedy, no i sumarycznie na Bałtyk! Będzie to jego 32 podróż bałtycka od debiutu w połowie 2015 roku (5. dostawa dla FSRU Independence - Kłajpeda).
 
Arctic Princess jest zdecydowanie najbardziej zapracowaną jednostką we flocie Arctic+. Będzie to 12 tegoroczna podróż tego metanowca: Świnoujście i Kłajpeda po x3, Rotterdam i Huelva po x2, oraz do Sines i Barcelony. Jedną z podróży do Kłajpedy była realizacja dostawy z Sabine Pass, w czasie remont terminalu Melkøya w V-VI. Efektywność tej jednostki jest 3x większa od wykorzystania Arctic Discoverer.


Zgryźliwe pytania w czasie spadku światowych cen LNG, w wyniku znacznej nadpodaży i pokaźnego obniżenia popytu w światowym handlu:

- dlaczego PGNiG nie odbiera nominalnych ilości ładunków z obu kontraktów katarskich, tzn. po 2 ładunki w miesiącu? Przypomnę, odmowa przyjęcia ładunku z drugiego kontraktu katarskiego (brak takowej możliwości w pierwszym) ma pewne konsekwencje finansowo-rozliczeniowe, zwłaszcza przy niskich światowych cenach LNG.

- dlaczego PGNiG nie odbiera 2-go, nominalnego w 2020 roku, ładunku w ramach długoterminowego kontraktu z Cheniere, pomimo że owemu eksportującemu inni importerzy LNG odmówili odbioru kilkunastu ładunków w VI, VII i VIII? Inaczej: dlaczego nie wspieramy amerykańskiego eksportera, w jego trudnym czasie, odbiorem drugiego tegorocznego ładunku, pomimo podobno korzystnych cen kontraktowych?

- dlaczego, w tym samym czasie, PGNiG zagęściło odbiory ładunków norweskiego LNG z Melkøya, nie będąc związaną kontraktami importowymi LNG z tym eksporterem/wytwórcą? Przypominam, Norwegowie nie muszą sprzedawać swojego dobra narodowego za bezcen i nie robią tego od lat! Na pewno, tu cena nie jest czynnikiem inspirującym i motywującym!
Dodatkowo zwrócę uwagę na trwający stan znacznego napełnienia magazynów gazu ziemnego w kraju tj. 90%!

Wacław Sałaban, 15.08.2020 roku.

* Ciekawostką jest to, że na redzie Skagen od 12.08. kotwiczy z ładunkiem Arctic Lady w oczekiwaniu na zlecenie. Przypomnę, Equinor (ex-Statoil) nie ma udziałów własnościowych w tej jednostce i AL nie wpływa na Bałtyk (Kłajpeda/Świnoujście), natomiast zasadniczo obsługuje import francuski do Fos-sur-Mer (20 ładunków w ostatnich 3 latach - na podstawie własnych obserwacji od połowy 2017 roku) i do Dunkierki (x16). Tylko sporadycznie zawijając do innych terminali: Montoir i brytyjskiego Isle of Grain, po 2 ładunki.

** Dostawy ogółem: [2.] - zarazem pierwsza z Norwegii w VI 2016 i 4 zawinięcie AP na Bałtyk, [32.] - wspomniana rekordowa wielkościowo w V 2018, oraz tegoroczne w styczniu [80.], [82.] - wspomniana najmniejsza i [104.] - obecnie zapowiadana ETA 21.08.


Głosować ZA ŻŁOBEM?! RAZEM z pisiorami!! W TAKIM czasie!!!

***** ***: raz zdobytej władzy nie oddamy!
+
doszczętnie umarł mit, że opozycja chce rządzić.

Jak to było: oni też kradną ale się dzielą? Głupi lud to kupi?
Tak się dać wyruchać i stać się opozycją …satrapy!

Była opozycjo liberalna i totalna,
zachowaliście się jak Stronnictwo Demokratyczne
i Zjednoczone Stronnictwo Ludowe
za władzy I sekretarza PZPR!
Tfuuu…!

No cóż, pozostaje emigracja wewnętrzna, dopóki najmłodsze pokolenie, z prawem wyborczym, nie dojrzeje politycznie.

3 komentarze:

  1. Próba odpowiedzi na pytania.
    Może być tak, że PGNiG w formie LNG odbiera swój gaz. Gaz który wydobył w Norwegii ale nikt tego gazu nie chciał kupić.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I rządzący propagandziści nie wyliby z zachwytem nad tymi "mln m3 gz." wpływającymi do Świnoujścia z naszych koncesji na szelfie norweskim?
      :-)

      Usuń
  2. Raczej nie. Trzeba taką sytuację rozpatrywać w kategorii porażki. No bo jak to,nikt nie chce kupić od nas gazu?

    OdpowiedzUsuń

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,