Drugi ładunek norweskiego LNG z
dostaw [103.] i [104.], zrealizowanych pod rząd, planowo dopłynął do Terminalu
Świnoujście. Zawinięcie Arctic Princess
nastąpiło 21.08. o h0840, 8 dób po rozładunku Arctic Discoverer.
Sam ładunek [104.] był
wielkościowo typowy (936 GWh) dla średniej dostawy z Norwegii (934) i dla
średniego ładunku dowiezionego przez Arctic Princess (935).
Wielkość 13-tu norweskich
dostaw w poszczególnych latach (w GWh):
[ Arctic Princess
– Arctic Discoverer – Arctic
Voyager – Arctic
Aurora ]
2016 x1: 927
2017 x1: 943
2018 x4: 955 + 939 + 928 + 926 (∑ = 3748)
2019 x3: 926 + 928 + 389 (ładunek
współdzielony z terminalem Revithoussa)
2020 x4: 934 + 922 + 931 + 936 (∑ = 3723)
Potwierdziło się, że mimo
zrównania liczby dostaw (x4) w latach 2018/2020, tegoroczny łączny import LNG z
Norwegii nie jest rekordowy. Potrzebna jest 14 dostawa :-)
Arctic Princess i masowiec Mamry (pod mostem ↑↓) w drodze z Kłajpedy do Rotterdamu.
Arctic Princess i SCF Ussuri w drodze z Ust-Ługi do Yanbu w Arabii Saudyjskiej. To skąd/dokąd ropopochodne, a skąd/dokąd broń?
Pobyt w
gazoporcie trwał typowo dobę bez kilku minut :-) [21.08. h0840 - 22.08. h0830].
Był to 5 ładunek w VII-VIII,
tym samym spadek dostaw w pierwszych dwóch miesiącach drugiego półrocza,
względem pierwszego, staje się faktem. Do końca miesiąca już żaden Q-Flex z
katarskim LNG nie przypłynie, czyli w 2 letnie miesiące zawinęły tylko dwie
dostawy z Kataru. Dwumiesięczny brak wszelakich ładunków amerykańskiego LNG staje
się faktem. Pierwszy raz taki stan od XI 2018 r.
Nie można jeszcze wykluczyć, jedynie
teoretycznej możliwości, trzeciej w VIII dostawy z Norwegii :-) Jeden
metanowiec, z floty uwiązanej do
terminalu Melkøya, kotwiczy z ładunkiem na redzie Skagen od ponad 10 dób w
oczekiwaniu na zlecenie, ale jego zawinięcie na Bałtyk byłoby pewnym, sporym
zaskoczeniem. Natomiast inny z owej floty, zmierzający do Melkøya, już jest
zapowiadany w Kłajpedzie z ETA 30.08. Kolejny, trzeci metanowiec Arctic+, zmierza
na załadunek do Melkoya z ETA 24.08., co jeszcze nie wyklucza ewentualnego
rozładunku w świnoujskim gazoporcie, w ostatnich dwóch dniach sierpnia :-) A
ostatni, po pobycie w Świnoujściu i następnie po załadunku w Melkoya, zmierza
do hiszpańskiej Huelvy, ETA 27.08.
Uwaga, stan
napełnienia instalacji magazynowych w Polsce, w momencie wpływania
Arctic Princess do gazoportu z dostawą [104.], osiągnął 93%, a w momencie
zakończenia rozładunku LNG, czyli przed regazyfikacją tego ładunku, napełnienie
wynosiło 94%.
Wymiarem wielkości naszych
podziemnych magazynów gazu jest 35 700 GWh, co w jednostkach intuicyjnych (nie
księgowych) stanowi: 25,5 załadowanych Q-Flex + ładunek np. z GasLog Warsaw z ratą gazu na zregazyfikowanie
tego zapasu. Natomiast w jednostkach medialnych (polityczno-dziennikarskich)
jest to 3,216 mld m3 g.z. (+/- 16% rocznego zużycia gazu ziemnego w
Polsce).
Cytat:
OdpowiedzUsuń"Kolejny, trzeci metanowiec Arctic+, zmierza na załadunek do Melkoya z ETA 24.08., co jeszcze nie wyklucza ewentualnego rozładunku w świnoujskim gazoporcie, w ostatnich dwóch dniach sierpnia :-)"
Bardziej prawdopodobne jest zawinięcie do Świnoujścia katarskiego DUHAIL na początku września.
Intencją akapitu pod zdjęciami było doszukiwanie się 4 dostawy sierpniowej! Natomiast Duhail 2 dni temu bezczelnie umieściłem w zestawieniu: 2. Dostawy LNG do Świnoujścia [n.] :-)
UsuńPrzyznam się bez bicia, że nie podglądałem. Może telepatia? Nie wiem.
UsuńNatomiast przypuszczam, że dokładna data zawinięcia jest w trakcie ustalania. W przeszłości już tak bywało, ogłaszano Malta lub Algeciras a później przemykano obok bez zatrzymywania się i jednostka lądowała w Skagen.
Też bywało, że dopiero po skręcie w prawo za Gibraltarem, na Atlantyku, ale przed trawersem Lizbony, komunikowano w AIS: Northern Europe, która rozciąga się na N od …Brestu!
UsuńI typowo, PUDŁO. Duhail > Kartagena ETA 29.08.
UsuńCóż. Będziemy się cieszyć dzieckiem Samsunga. Zgodnie z tym co jest w zestawieniu ujęte.
UsuńZa około godzinę zamieszczę wspomnienia o "dziecku" SHI :-)
Usuń