niedziela, 4 kwietnia 2021

Konsekwencje blokady Kanału Sueskiego dla floty Q-Max/Flex

Katarski import LNG do Europy w małym stopniu poniósł konsekwencje zaszpuntowania Kanału Sueskiego. Mogło być gorzej, np. w sytuacji blokady na początku marca lub obecnie.

Postój na redzie Suezu w drodze z ładunkiem:
Rasheeda 23.03./30.03. [planowana data przeprawy kanałem / faktyczna data przeprawy] - najdotkliwiej trafiony, miał popłynąć w konwoju ze sprawcą zaszpuntowania -cały tydzień opóźnienia dostawy do Milford Haven.

Zmiana marszruty na dookoła Afryki:
Al Mafyar zawrócony z Zatoki Adeńskiej, głosi postój przy Port Elizabeth, docelowo Milford Haven(?).
Al Samriya zmiana kursu SW→S przy wybrzeżu Omanu na M.Arabskim. Trawersuje Przyl. Igielny, głosi w AIS ogólnie Europa.

Czy opóźnienie tych 3 Q-Max spowoduje u Brytoli okresowy brak ciepłej wody w kranie?


Postój na redzie Port Said w powrotnej drodze pod balastem:
Al Sadd            27.03./01.04. [planowana data przeprawy kanałem / faktyczna data przeprawy]
Al Sheehaniya 28.03./02.04.
Al Aamriya       29.03./03.04.
Lijmiliya           29.03./02.04.
Al Rekayyat     30.03./03.04.

Popłynęły w drogę powrotną dookoła Afryki:
Al Bahiya zawrócił zza Morza Alborańskiego (26.03.).
Al Nuaman zawrócił aż sprzed Malty (26.03.). Najbardziej zaskakująca zmiana!
Shagra po rozładunku w Milford Haven popłynął bezpośrednio dookoła Afryki.

FSRU Marshal Vasilewskiy z ładunkiem, jako jeden z pierwszych (za sprawą nazwy?) przeprawił się przez K.Sueski (N→S) - 30.03.2021.

Podsumowanie:
- Katar / Qatargas / Nakilat + wspólnicy zaliczyli opóźnienie 11 jednostek. W tym 6 oczekujących na redach o 4-5 i 7 dób, oraz 5 okrążających Afrykę w obu kierunkach.
- Egipt / Zarząd Kanału Sueskiego (Suez Canal Authority) utracili 5 opłat kanałowych.

Na 11 jednostek, tylko 3 Q-Max były z ładunkiem. Pozostałe 2 Q-Max i 6 Q-Flex były pod balastem.

Wacław Sałaban, kwiecień 2021 roku.

Waldemar Bonkowski
[Wikipedia - sugeruję się zapoznać]

8 komentarzy:

  1. Odpowiedzi
    1. Sygnalizuje 16.04.21 DK SKA. Będąc teraz w Kanale Sueskim musiałby przez 10 dni dopłynąć do Skagen. Mało prawdopodobne.

      Usuń
    2. Cofam zastrzeżenie, że może nie zdążyć. Może zdążyć przy średniej prędkości ok. 16 knt.

      Usuń
  2. ciekawe gdzie jest błąd: w dacie , czy w miejscu -bo raczej nie w obydwu

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ale ja w Marine Traffic takiego błędu nie widzę.

      Usuń
  3. Ja zasugerowałem się Twoim komentarzem bez jakichkolwiek wyliczeń to tylko moje "zjedzenie" '1' w dacie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przyjmuję 50% błędu na swój garb.
      Gdy się człowiek śpieszy to się diabeł cieszy.

      Usuń
  4. Dziękuję. Zaktualizowane. Al Ghariya zaliczył dobę poślizgu w oczekiwaniu na wejście do Kanału. Będzie okresowo płynął 20w. Tak jak Al Hamla uprzednio.

    OdpowiedzUsuń

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,