Po ponad 3 dobach odizolowania na cumach → KWArantanna, przy obu zewnętrznych falochronach awanportu, 15.04. o h2140 CEST, F.Chopin opuścił Hortę. Zabunkrowany paliwem i wodą oraz wysprzątany bryg, z zaprowiantowaną, opraną oraz intensywnie skomunikowaną załogą (po 4 dniach bycia w zasięgu tel./intern.), odpłynął na NE. Port docelowy Szczecin: ETA 11.05.2021, h1000 CEST.
Aktualizacja: c.d.nastąpił - składanka 47 ujęć uzupełniająca powyższą sekwencję 7 zdjęć z odpływania FCh z Horty.
Po
żegludze z Dominikany na N - w okolice Bermudów, następnie po marszrucie na E -
do Azorów, generalnym kursem brygu nastał NE, z dylematem wyboru trawersowania
Wysp LB, czy PB?
Decyzję
o oddaniu cum i odpłynięciu z Azorów przyśpieszyły korzystne krótkoterminowe
prognozy, zapowiadające wiatr z S z równoczesną, w
różnych modelach synoptycznych, niejednoznacznością dla prognoz długoterminowych
- poza 4/5 dobę. Przed brygiem min dystans 2400 Mm, ale zapowiada się dużo
dłuższa żegluga.
Kilka panoramicznych ujęć z Horty w różnych i stosownych warunkach oświetleniowych:
Zamieszczam te ujęcia, gdyż typowo, w czasach przed-epidemicznych, nie było w zwyczaju cumowanie jednostek żaglowych do nabrzeża falochronu osłaniającego północną część awanportu w Horcie, czyli w sektorze tej kamery internetowej. Pod tym względem ostatni pobyt w Horcie był gratką obserwacyjną STS F.Chopin, który w latach 2013-2019 i 2021 był stałym gościem w tym porcie na Azorach. Wyjątkiem jest 25 NS (Skwarantanna), która w 2020 roku nie była w Horcie - wtedy na przełomie III/IV zaistniał twardy lockdown w Europie.
Obostrzenia epidemiologiczne, OBOSTRZENIAMI. Kwarantanna, KWArantanną! Mimo tego, ostatni wieczór w Horcie, dla Załogi „skoszarowanej” na pokładzie brygu, był …spektakularnie atrakcyjny za sprawą portowych …uciech! Przyczyniły się ku temu koncertowa zabawa na pokładzie, poprzedzona zaradnie zakupionymi słodkościami - podwiezionymi przez niemieckich żeglarzy, oraz zafundowana i OFICJALNIE dostarczona w trakcie ubawu pizza! Brawa dla Rodziców!
Kolejnego wieczora, stawianie żagli na brygu, tuż po wyjściu z portu - w obiektywie kam. internetowej w Horcie (↑), to nie była oszczędność ropy do diesla! To była gratka dla Rodziców! Od Załogi!
Silnych wiatrów!
Wacław Sałaban, kwiecień 2021 roku.
c.d.nastąpił ↑: składanka 47 ujęć z odpływania FCh z Horty.
OdpowiedzUsuńPierwsze 3 doby bryg płynął w optymalnym kierunku (NE) z przebiegami po średnio 150 Mm na dobę.
Dyspozytor: TERMINAL LNG
OdpowiedzUsuń------------
Kapit WSA AL Khattiya lng s-zb R spodz. 28.04.g.06.oo
Dzięki za info.
UsuńW planach brygu jest postój na kotwicy, możliwe, że przy Stornaway. To by oznaczało, że dzisiejsza pozycja to półmetek do Hebrydów.
OdpowiedzUsuńFCh rozpoczął od zachodu trawersowanie Irlandii. Czy zdąży osiągnąć Hebrydy i Stornoway przed zmianą wiatru na N? Dotychczas żegluga od Azorów (>1000 Mm) była kierunkowo bardzo optymalna (prostoliniowa).
OdpowiedzUsuńWieści z pokładu:
OdpowiedzUsuńpoprzedniej nocy (22/23.04.) bryg płynął w wietrze 8st.B. Zdrowi. Tej nocy nastąpi zmiana LT na UTC+1.