piątek, 23 kwietnia 2021

Wieści terminalowo-metanowcowe

Arctic Aurora w dniach 16-18.04. dostarczył do Kłajpedy ładunek z Elba-Savannah. Była to 10 dostawa amerykańska od awarii/pożaru w norweskim terminalu Melkøya, a 16 z wszystkich amerykańskich, 93 ogółem. Od momentu przerwania produkcji w Melkøya, import LNG na Litwę jest realizowany wyłącznie z USA! Arctic Aurora popłynął do Point Fortin Trynidad-Tobago, skąd płynie Arctic Discoverer po załadunku w dniach 15-17.04. Czy któryś do Kłajpedy?

Ogłoszono że Arctic Aurora, od „urodzenia skazany” (2013) na czarter Dynagas LNG Partners > Equinor, ma dalsze przedłużenie „wyroku” o 2 kolejne lata.

***** ***

Yamalmax Vladimir Rusanov w dn. 10-13.04. cumował w norweskim terminalu Melkøya. Przypłynął z Sabetta i odpłynął do Sabetta. Podczas przypływania, rozładunku i odpływania, cały czas bezsensownie informował o zanurzeniu: 11 m (max 10,9)!? Dowiózł LNG? Czy zabłądził?

Norweski Urząd ds. Bezpieczeństwa Naftowego poinformował, że zakończył dochodzenie w sprawie pożaru (28.09.2020 r.) w terminalu LNG na wyspie Melkøya przy Hammerfest. Typowo zawinił niefrasobliwy czynnik ludzki. Zapowiedziano dalsze kontrole oraz nowe procedury i inspekcje, poprawę komunikacji w systemie zarządzania …itd. Hammerfest LNG ma wznowić działalność od 01.10.2021 roku. Aktualizacja 26.04.: Equinor przesunął planowane uruchomienie terminalu do 31.03.2022 roku. Przypomnienie o szacowanym terminie reaktywacji terminalu: Ciut więcej o pożarze i „blackout” w terminalu Melkøya.

***** ***

Płynie 5 dostawa LNG do Omišalj, dla FSRU LNG Croatia z nieaktualnym ETA 22.04. Dostawę realizuje Methane Nile Eagle (2007 SHI). Ale ciekawsze jest miejsce załadunku tej dostawy, tzn. terminal Zeebrugge oraz wytwórca tego ładunku, terminal Sabetta.

 02.12.2019 rok, Milford Haven.

W terminalu Zeebrugge odbył się przeładunek LNG statek-statek z wykorzystaniem infrastruktury przesyłowej terminalu. Wzięły w nim udział: Georgiy Ushakov - Yamalmax o poj. nom. 172,4 tys.m3, (cumował od 11.04. h2345 do 13.04. h1000) i Methane Nile Eagle o poj. nom. 145 tys.m3, (cumował od 12.04. h0545 do 13.04. h0620). Nadwyżkę pojemnościową z Yamalmax-u (ok. 30 tys.m3) pewnie rozładowano do zbiorników lądowych terminalu przed/po operacji statek-statek. O sprzedawcy tej dostawy trudno coś napisać, może Rosjanie, może Belgowie?

***** ***

MOL FSRU Challenger, po postoju w Zatoce Gibraltarskiej w dniach 11-13.04., odpłynął do Sabine Pass (ETA 25.04.) prawdopodobnie po ładunek. Chyba będzie to pierwszy załadunek jednostki klasy Q-Max poza Ras Laffan? Co dalej? Do Hongkongu jako FSRU? Czy jako tramp metanowiec?

***** ***

Po załadunku 22-25.03. Gail Bhuwan wypłynął z Cove Point do Dahej ETA 22.04. Popłynął dookoła Afryki. Na morzu Arabskim zmienił port docelowy na Mina' al Ahmadi Kuwejt, ETA 25.04. Kuwejt ma Katar pod nosem, a ciągnie LNG z USA dookoła Afryki - z Cove Point. Kto majętnemu zabroni?

***** ***

Q-Flex Al Karaana dostarczy LNG do terminalu Revithoussa - ETA 04.05. Nie jest to częsta sytuacja ale też nie jakaś nietypowa. Szczególna jest inna obserwacja.
Od styczniowej dostawy do Barcelony zrealizowanej przez Al Nuaman, aż do powyżej wspomnianej, wszystkie dostawy realizowane do Europy metanowcami Q-Flex, w miesiącach II - IV 2021 popłynęły tylko do 3 terminali w północnej Europie (wg. nomenklatury, że N-Europe jest powyżej Brestu), tzn. do Milford Haven, Świnoujścia i Zeebrugge.
Jest to 17 ładunków, liczone po datach wysyłek z Ras Laffan i aż 19 dostaw, liczone po datach rozładunków - mimo, że Revithoussa jest dużo bliżej od terminali w północnej Europie. Jest to efekt dryfowania Al Karaana od 15.04. na SE od Krety w oczekiwaniu na przyjęcie do rozładunku.
Podsumowując w II - IV: Milford Haven odebrał 8 ładunków sumarycznie, gdyż w tym są 2 dostawy połówkowe-współdzielone z Zeebrugge; Świnoujście 6, liczone po datach rozładunków; Zeebrugge x5, po datach rozładunków i sumarycznie, gdyż w tym są 2 dostawy współdzielone z Milford Haven.
Takie zaszufladkowanie eksportu katarskiego, dowożonego jednostkami Q-Flex, jest realizacją dostaw wybitnie długoterminowych. Typowe spoty katarskie w Europie wyparły strumienie LNG z Jamału i z USA.
Dodatkowe informacje:
- przypomnę, w Milford Haven są 2 terminale LNG: South Hook i Dragon, też przyjmujący Q-Flex,
- więcej szczegółów jest w zestawieniu: Zawinięcia Q-Flex do Europy i Turcji (pozycje 318 ÷ 338),
- dodatkowo w omawianym okresie do Milford Haven łącznie zawinie 9 Q-Max z ładunkami.

***** ***

Wacław Sałaban, kwiecień 2021 roku.

2 komentarze:

  1. Lekkie sprostowanie: import LNG drogą morską na Litwę odbywa się nie tylko z USA. Małe zbiornikowce zwożą LNG z Rosji (Wysock) oraz... z Norwegii (nie z Melkoya, ale z Tananger-Risavika). Przy czym w ostatnim z podanych przypadków, LNG nie jest odbierany przez FSRU Independence, a przez stację przeładunkową statek -> ciężarówki, położoną przy nabrzeżu nr 2 (Klaipedos Nafta).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za precyzję!
      Zapomniałem użyć przymiotnika w stwierdzeniu: "... masowy import LNG na Litwę jest realizowany wyłącznie z USA!".

      Usuń

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,