Od początku amerykańskiego eksportu LNG (luty 2016) do końca I 2021 wyeksportowano łącznie 1987 ładunków do 36 krajów. Głównym importerem jest Korea Południowa - 297 dostaw (16%). Polska odebrała w tym czasie 24 dostawy (1,2%), Litwa 12.
Dane
eksportowe z USA za styczeń 2021 roku.
Łącznie
wyeksportowano 93 ładunki (3 na dobę!), dla porównania 79 w I 2020, a 90 w XII
2020 r.
Z
poszczególnych terminali wysłano:
- Sabine
Pass 35 ładunków,
- Corpus
Christi 16 ładunków (oba Cheniere),
-
Freeport 18 ładunków,
- Cameron
17 ładunków,
- Cove
Point 7 ładunków,
- Elba-Savannah
bez ładunku!
Porównania:
3 ładunki na dobę przez 5(6) terminali USA tj. podobny wynik dla intensywności
eksportu z jedynego katarskiego terminalu w Ras Laffan. Natomiast cały
australijski eksport w I 2021 wyniósł 97 ładunków.
Styczniowi
główni importerzy z USA w kolejności: Japonia, Korea Poł., Chiny, Turcja,
Wlk.Brytania.
W I
2021 roku żaden ładunek nie został wyekspediowany z USA na Bałtyk - do Polski i
na Litwę.
***** ***
Wreszcie
udało się rozładować Arctic Princess.
Przypomnę,
po załadunku w Freeport (26.01.- eksport styczniowy ↑), popłynął przez Kanał
Sueski początkowo do Dahej/Indie, na
Morzu Czerwonym zmienił port docelowy na Qidong/Chiny, aby na wejściu do Cieśniny Malakka zmienić na Jurong/Singapur. Na redzie Singapuru zawrócił
w kierunku Moheshkhali/Bangladesz.
Tam nastąpił rozładunek w dniach 17-19.03.
Ciekawe
jest rozliczenie kosztów czarteru metanowca, kto i ile stawek dobowych opłaca? Przypomnę,
ten metanowiec to turbinowiec z kiepską izolacyjnością, a od zakończenia załadunku
(26.01.) do początku rozładunku (17.03.) minęło 7 tygodni! Przy
samoregazyfikacji ładunku na poziomie 0,15% na dobę (oby nie większa!), łączna
utrata stanowi ponad 6%!
***** ***
Chorwacki
terminal importuje.
Do Omišalj (wyspa Krk), z ładunkiem dla
FSRU LNG Croatia, płynie Patris z ETA 23.03., po załadunku w Freeport (07-08.03.). Będzie to 3.
dostawa dla chorwackiego terminalu. Wielkościowo (nominalnie) będzie to
największy ładunek. Za jakiś czas, w lewej szpalcie
bloga, pojawi się zestawienie tych dowózek.
Patris był w Świnoujściu w XI 2019, z [74.] dostawą
amerykańskiego spotu z Sabine Pass, ale zamówioną
przez ERU Trading z Ukrainy. Miało
być więcej takich operacji pośredniczenia (huczało o tym w mediach), ale ERU
Trading nie dogadał się z amerykańskim eksporterem - Cheniere Energy.
***** ***
Trwa
seria dowózek amerykańskiego LNG do Kłajpedy metanowcami armatora Thenamaris LNG.
Po
kolejnych debiutach Cool Runner
(ładunek z Freeport ) i Cool Voyager
(z Sabine Pass), obecnie ponownie do Kłajpedy płynie Cool Runner z ETA 27.03. Tym razem dostarczy ładunek z Corpus
Christi - wypłynął 09.03. Jest to realizacja dostaw przez ten metanowiec raz za
razem (Freeport > Kłajpeda > Corpus Christi > Kłajpeda), z 37-dobowym
odstępem w zawinięciach na rozładunek - jest to realizacja w optymalnej
eksploatacyjnie częstotliwości zawinięć dla takiego dystansu. Będzie to 15
dostawa amerykańskiego LNG na ogółem 92 ładunki masowe (tj.>20tys.m3)
i trzecia z Corpus Christi.
***** ***
Gail Bhuwan, nówka z lutego 2021 roku, ze stoczni DSME, o poj. nominalnej 180 tys. m3, pływa pod banderą Cypru, zarządzany jest przez MOL, będzie zwoził LNG dla GAIL Limited - hinduskiej agencji rządowej. W debiutującym rejsie, oczywiście, popłynął do Cove Point po ładunek w ramach długoterminowego kontraktu z Dominion Energy. Załadunek trwa od 20.03.
***** ***
Sytuacja
z 17.03. o h1930 (↑): 7 Q-Flex w drodze do/z trzech
europejskich terminali najistotniejszych dla katarskiego eksportu. Często w
sygnale AIS wysyłanym z metanowców płynących z Ras Laffan jest komunikowany
port docelowy: N-EUROPE, co oznacza dowózkę na północ od Brestu! Czyli do
terminali: Milford Haven, Dunkierka, Zeebrugge, Rotterdam, Isle of Grain, Świnoujście, Kłajpeda
[użyte oznaczenie terminali: dostępny dla Q-Max,
dla Q-Flex, dla konwencjonalnych metanowców, przy czym FSRU w
Kłajpedzie dotychczas nie przyjmowało katarskiego LNG].
W
S-EUROPE i od strony Atlantyku są terminale: Montoir, Bilbao, Mugardos, Sines. W przypadku tych
terminali, Q-Flex zawijają szczególnie sporadycznie, natomiast Q-Max mają taką teoretyczną możliwość.
Czasami
się zdarza, że Q-Flex płynący do N-EUROPE długo nie podaje w AIS nazwy
docelowego terminalu odbiorczego, takim granicznym miejscem uszczegółowienia
danych w AIS bywa trawers Gibraltaru, czyli ponad 2 tygodnie od wypłynięcia z
Ras Laffan! Czasami dotyczy to dostaw do Świnoujścia. Teraz do EUROPE płynie Al Bahiya, który mimo trawersowania
Brestu, nadal nie komunikował dokąd konkretnie wiezie dostawę. Ale są inne
informujące źródła.
***** ***
Dobę po publikacji Trwa intensywne bagrowanie w gazoporcie, z Zalewu Szczecińskiego ze wsparciem przypłynęła szalanda SMPRC110 i od 17.03. (h1400) współuczestniczy w bagrowaniu gazoportu, poprawiając proporcję bander zaangażowanych jednostek 4:2 (Niemcy : Polska / PRCiP).
***** ***
Mimo
zapowiedzi w Al
Hamla z 80 katarskim ładunkiem LNG, mam wątpliwości czy Al Hamla zdąży na deklarowany w AIS termin
dopłynięcia na redę Świnoujścia w dniu 01.04. (h0400)?
Po
przepłynięciu Kanału Sueskiego (19.03.) Al Hamla zawinął na redę Aleksandrii,
gdzie 20.03. przez 12h dryfował. W 11,5 doby z redy Aleksandrii na redę
Świnoujścia?
Wacław Sałaban, marzec 2021 roku.
Pcim krajową „doliną
krzemową”, tzn. inkubatorem kadry menedżerskiej, tj. pcimiaków.
Ziobro, Kurski, Piotrowicz, Przyłębska, Pawłowicz, Kempa, Szydło, Morawiecki, Radzik, Obajtek, … Kogo dopisać?
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,