poniedziałek, 22 marca 2021

Informacje i obserwacje

Od początku amerykańskiego eksportu LNG (luty 2016) do końca I 2021 wyeksportowano łącznie 1987 ładunków do 36 krajów. Głównym importerem jest Korea Południowa - 297 dostaw (16%). Polska odebrała w tym czasie 24 dostawy (1,2%), Litwa 12.

Dane eksportowe z USA za styczeń 2021 roku.
Łącznie wyeksportowano 93 ładunki (3 na dobę!), dla porównania 79 w I 2020, a 90 w XII 2020 r.
Z poszczególnych terminali wysłano:
- Sabine Pass 35 ładunków,
- Corpus Christi 16 ładunków (oba Cheniere),
- Freeport 18 ładunków,
- Cameron 17 ładunków,
- Cove Point 7 ładunków,
- Elba-Savannah bez ładunku!
Porównania: 3 ładunki na dobę przez 5(6) terminali USA tj. podobny wynik dla intensywności eksportu z jedynego katarskiego terminalu w Ras Laffan. Natomiast cały australijski eksport w I 2021 wyniósł 97 ładunków.
Styczniowi główni importerzy z USA w kolejności: Japonia, Korea Poł., Chiny, Turcja, Wlk.Brytania.
W I 2021 roku żaden ładunek nie został wyekspediowany z USA na Bałtyk - do Polski i na Litwę.

***** ***

Wreszcie udało się rozładować Arctic Princess. 
Przypomnę, po załadunku w Freeport (26.01.- eksport styczniowy ↑), popłynął przez Kanał Sueski początkowo do Dahej/Indie, na Morzu Czerwonym zmienił port docelowy na Qidong/Chiny, aby na wejściu do Cieśniny Malakka zmienić na Jurong/Singapur. Na redzie Singapuru zawrócił w kierunku Moheshkhali/Bangladesz. Tam nastąpił rozładunek w dniach 17-19.03.
Ciekawe jest rozliczenie kosztów czarteru metanowca, kto i ile stawek dobowych opłaca? Przypomnę, ten metanowiec to turbinowiec z kiepską izolacyjnością, a od zakończenia załadunku (26.01.) do początku rozładunku (17.03.) minęło 7 tygodni! Przy samoregazyfikacji ładunku na poziomie 0,15% na dobę (oby nie większa!), łączna utrata stanowi ponad 6%!

***** ***

Chorwacki terminal importuje.
Do Omišalj (wyspa Krk), z ładunkiem dla FSRU LNG Croatia, płynie Patris z ETA 23.03., po załadunku w Freeport (07-08.03.). Będzie to 3. dostawa dla chorwackiego terminalu. Wielkościowo (nominalnie) będzie to największy ładunek. Za jakiś czas, w lewej szpalcie bloga, pojawi się zestawienie tych dowózek. 
Patris był w Świnoujściu w XI 2019, z [74.] dostawą amerykańskiego spotu z Sabine Pass, ale zamówioną przez ERU Trading z Ukrainy. Miało być więcej takich operacji pośredniczenia (huczało o tym w mediach), ale ERU Trading nie dogadał się z amerykańskim eksporterem - Cheniere Energy.

***** ***

Trwa seria dowózek amerykańskiego LNG do Kłajpedy metanowcami armatora Thenamaris LNG.
Po kolejnych debiutach Cool Runner (ładunek z Freeport ) i Cool Voyager (z Sabine Pass), obecnie ponownie do Kłajpedy płynie Cool Runner z ETA 27.03. Tym razem dostarczy ładunek z Corpus Christi - wypłynął 09.03. Jest to realizacja dostaw przez ten metanowiec raz za razem (Freeport > Kłajpeda > Corpus Christi > Kłajpeda), z 37-dobowym odstępem w zawinięciach na rozładunek - jest to realizacja w optymalnej eksploatacyjnie częstotliwości zawinięć dla takiego dystansu. Będzie to 15 dostawa amerykańskiego LNG na ogółem 92 ładunki masowe (tj.>20tys.m3) i trzecia z Corpus Christi.

***** ***

Gail Bhuwan, nówka z lutego 2021 roku, ze stoczni DSME, o poj. nominalnej 180 tys. m3, pływa pod banderą Cypru, zarządzany jest przez MOL, będzie zwoził LNG dla GAIL Limited - hinduskiej agencji rządowej. W debiutującym rejsie, oczywiście, popłynął do Cove Point po ładunek w ramach długoterminowego kontraktu z Dominion Energy. Załadunek trwa od 20.03.

***** *** 


W tym czasie Al Bahiya przepływał Cieśninę Gibraltarską w drodze do Milford Haven (więcej ↓).

Sytuacja z 17.03. o h1930 (↑): 7 Q-Flex w drodze do/z trzech europejskich terminali najistotniejszych dla katarskiego eksportu. Często w sygnale AIS wysyłanym z metanowców płynących z Ras Laffan jest komunikowany port docelowy: N-EUROPE, co oznacza dowózkę na północ od Brestu! Czyli do terminali: Milford Haven, Dunkierka, Zeebrugge, Rotterdam, Isle of Grain, Świnoujście, Kłajpeda [użyte oznaczenie terminali: dostępny dla Q-Max, dla Q-Flex, dla konwencjonalnych metanowców, przy czym FSRU w Kłajpedzie dotychczas nie przyjmowało katarskiego LNG].
W S-EUROPE i od strony Atlantyku są terminale: Montoir, Bilbao, Mugardos, Sines. W przypadku tych terminali, Q-Flex zawijają szczególnie sporadycznie, natomiast Q-Max mają taką teoretyczną możliwość.
Czasami się zdarza, że Q-Flex płynący do N-EUROPE długo nie podaje w AIS nazwy docelowego terminalu odbiorczego, takim granicznym miejscem uszczegółowienia danych w AIS bywa trawers Gibraltaru, czyli ponad 2 tygodnie od wypłynięcia z Ras Laffan! Czasami dotyczy to dostaw do Świnoujścia. Teraz do EUROPE płynie Al Bahiya, który mimo trawersowania Brestu, nadal nie komunikował dokąd konkretnie wiezie dostawę. Ale są inne informujące źródła.

***** ***

Dobę po publikacji Trwa intensywne bagrowanie w gazoporcie, z Zalewu Szczecińskiego ze wsparciem przypłynęła szalanda SMPRC110 i od 17.03. (h1400) współuczestniczy w bagrowaniu gazoportu, poprawiając proporcję bander zaangażowanych jednostek 4:2 (Niemcy : Polska / PRCiP).

***** ***

Mimo zapowiedzi w Al Hamla z 80 katarskim ładunkiem LNG, mam wątpliwości czy Al Hamla zdąży na deklarowany w AIS termin dopłynięcia na redę Świnoujścia w dniu 01.04. (h0400)?
Po przepłynięciu Kanału Sueskiego (19.03.) Al Hamla zawinął na redę Aleksandrii, gdzie 20.03. przez 12h dryfował. W 11,5 doby z redy Aleksandrii na redę Świnoujścia?

Wacław Sałaban, marzec 2021 roku.


Pcim
krajową „doliną krzemową”, tzn. inkubatorem kadry menedżerskiej, tj. pcimiaków.


Jarosław Kaczyński ma skłonność trzymania wokół siebie ludzi,
którzy skrupułów czy wręcz hamulców nie mają...”.

Ziobro, Kurski, Piotrowicz, Przyłębska, Pawłowicz, Kempa, Szydło, Morawiecki, Radzik, Obajtek, … Kogo dopisać?

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,